Hyundai Atos Prime: mini do města (test)

Malá a levná auta jsou stále více v oblibě. Mnozí si je kupují jako druhé auto do rodiny, jezdí s ním nejčastěji manželka, případně slouží jako ideální vozítko do města. Atos je přesně takový: ideální vozítko do přecpaných městských ulic.
Hyundai Atos Prime: mini do města (test)
Seznam kapitol
  1. Místo vpředu a vzadu, zavazadlový prostor
  2. Palubní deska, ergonomie ovládání, odkládací prostory, odpružení
  3. Jízdní vlastnosti, motor, pružnost, hodnocení, parametry
  4. Fotogalerie - všechny snímky

Atos Prime je nejmenším vozem korejské automobilky Hyundai. Dosud ji na českém trhu plnil Getz, který je velikostí srovnatelný s Fabií a patří do třídy malých vozů. Atos se svou délkou něco málo přes 3,5 m se pak řadí do třídy minivozů, kam patří např. Kia Picanto, Opel Agila, Suzuki Wagion R či Ford Ka. Atos má extrémně vysokou karoserii, na výšku má takřka 1,6 m. To už cosi naznačuje – Atos svůj vnitřní prostor spíše než do délky a šířky vyhání do výšky. Není proto divu, že na sedadlech sedíte spíše jako na židli, než jako na křesle, jak je obvyklé v autech s běžnou výškou. Nad hlavou je místa skutečně nadbytek, v podélném směru to už ale tak slavné není, stejně jako v ramenou.

Tip: Stáhněte si video!

Vyšší karoserie

Jak jsem psal, posez „na vysoko“ připomíná trochu jízdu v MPV či jiných, podobně stavěných vozech. Krátká příď posunuje motor do prostoru nohou, takže pedály jsou docela blízko; na delších cestách může vadit trochu nepřirozená poloha nohy na plynu, kdy mě trochu bolel kotník a musel jsem ho často „protřepávat“. Posunout více dozadu bohužel není možné, podélné nastavení sedadla je velmi omezené. Díky tomu sice vzadu zůstane místo pro běžně vzrostlého cestujícího, i když je sedačka zcela vzadu, na druhou stranu řidič nad 180 cm bude mít problém s uspořádáním nohou. Kolega se svými 190 cm se pak za volantem cítil skutečně jako vosa na bonbonu; nebylo kam dát nohy, ruce byly příliš pokrčené. Při vyhýbacích manévrech se pak bouchal do pravé nohy o středovou konzolu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Za volantem sedíte výše --- Sedadla nemají dobré boční vedení --- Praktická přihrádka pod sedadlem řidiče

Volant ani sedadlo nemají výškové nastavení, takže pozici za volantem budete hledat o něco déle. Posez „židle“ mi v kombinaci s málo tvarovaným opěradlem takřka bez bočního vedení příliš nevyhovoval, na druhou stranu vyšší posezení zajišťuje dobrý výhled z vozu, a to i směrem vpřed přes střechy běžně stavěných automobilů. Trochu mi vadila výplň dveří, které jsou kvůli malé šířce vozu velmi blízko; pro malou šířku vozu je také docela „hubená“ opěrka loktů, takže masivnější ruka z ní může padat. Zkrátka uvnitř jsem se jako řidič cítil docela stísněně. A pokud přiberete širšího spolucestujícího vedle sebe, budete při řazení neustále „oblažovat“ jeho levou nohu. S tím je nutné počítat, Atos je stavěn spíše na rodinu s menšími lidmi. Možná je to tím, že Asiaté mají přece jen menší tělesnou konstituci.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Volant je větší kvůli verzím bez posilovače, má tenký věnec --- Budíky jsou přehledné, ale otáčkoměr chybí

Dozadu? Jen dva menší

Vzadu jsou pouze dvě sedadla, dělená v poměru 50:50, s třetím cestujícím se nepočítá; zkrátka by se do auta nevešel. Vzadu je díky tomu, že přední sedačky není možné posunout příliš vzad, místa dost, resp. vzhledem k délce auta ho není málo. Kolena běžný člověk poskládá docela dobře, díky vyššímu umístění sedáku není potřeba tolik místa v podélném směru. Opěradlo má optimální sklon, rozhodně nelze posez označit jako toporný, spíše naopak. Polstrování sedadel vpředu i vzadu je poněkud tvrdší, někomu to může vyhovovat, někomu vadit. Osobně mám radši tvrdší sedadla.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Za vysokým řidičem vzadu moc místa není

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Za řidičem běžného vzrůstu se už posadíte pohodlněji

Odklopte sedadla

Zajímavě řešen je zavazadlový prostor. V základní pozici 220 l (je to ale více, než má třeba Picanto), což pro běžnou potřebu – nákupy aj. – stačí, výhodou je docela velká základna, který umožňuje převážet docela dost věcí, které nemůžete položit na sebe. Přesto ale věci na dovolenou pro celou rodinu neodvezete. Tehdy musíte sklopit opěradla, což sníží přepravní kapacitu osob. Po sklopení zůstane v zavazadlovém prostoru ale výrazný schod; sedáky totiž „leží“ na dně, takže schodek má nějakých 20 cm na výšku. Na toto má ale Atos lék: sedadla lze zcela odklopit, což je řešení používané spíše v MPV, než ve vozech této kategorie. Díky tomu vzniká zcela rovné dno a objem zavazadlového prostoru se zvětší na 889 l. Docela mi vadilo, že centrální zamykání neodemkne páté dveře, ty musíte manuálně otevřít klíčem. Pozor ovšem na to, abyste předtím odemknuli centrálem auto, jinak se spustí alarm.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Páté dveře je nutné otvírat klíčkem, i když má auto centrál --- Zavazadlový prostor je poměrně malý

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Sedačky lze zcela odklopit, čímž se zavazadelním výrazně zvětší

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Místo vpředu a vzadu, zavazadlový prostor
  2. Palubní deska, ergonomie ovládání, odkládací prostory, odpružení
  3. Jízdní vlastnosti, motor, pružnost, hodnocení, parametry
  4. Fotogalerie - všechny snímky
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků