Hyundai a Kia mají v USA problém. Velký problém

Co to je? Vždyť to auto má vyšší spotřebu, než udávali v inzerátech a prospektech! Oklamali mne... Podobné rozhořčené pocity zažívalo v posledních měsících v Severní Americe více než 900 000 motoristů, kteří zakoupili vozy značek Hyundai a Kia.
Hyundai a Kia mají v USA problém. Velký problém

Tak tohle je opravdu velká rána dynamicky rostoucím korejským značkám. Podle americké agentury EPA (Environmental Protection Agency) téměř u milionu vozů prodaných ve Spojených státech a Kanadě uvedly automobilky Hyundai a Kia v propagačních materiálech nepravdivé údaje. Jejich vozy měly mnohem vyšší spotřebu paliva, než bylo sděleno. 

Opožděná lítost

Hyundai a sesterská Kia jsou dnes pátým největším producentem automobilů na světě. Už dávno nenabízejí levné vozy s nezajímavým vzhledem. Najaly evropské designéry, zvýšily kvalitu výroby. Jenže teď si Jihokorejci vstřelili obrazně řečeno vlastní gól. 

"Upřímně se omlouvám všem zákazníkům Hyundai a Kia, kterých se to týká. Je mi líto, že tyto chyby vznikly," uvedl pro agenturu Reuters  technologický ředitel vývoje a výzkumu obou automobilek W.C. Jang. „Když jsme se dozvěděli výsledky auditu EPA, hned jsme podnikli opatření k nápravě.“

Hyundai a Kia poskytnou poškozeným zákazníkům v USA a Kanadě jako kompenzaci platební karty, které jim vynahradí vyšší náklady na pohonné hmoty. Informovala o tom agentura Reuters.

Chybné údaje o spotřebě se týkaly vozů, které byly prodávány v posledních dvou letech. Za vše prý podle automobilek mohou „procedurální chyby“ při testování vozů v Jižní Koreji.

Hodně vágní vysvětlení.

Nespokojení motoristé

Vyšetřování EPA spustila lavina stížností řidičů. Testy následně ukázaly, že hodnoty udávané oběma automobilkami neseděly. Dojezd testovaných vozů na jeden galon paliva byl mnohem kratší, než bylo inzerováno – obvykle o jednu až dvě míle, v jednom případě však až o šest mil.

Hyundai a Kia výsledky EPA nezpochybnily. Ani se o to nepokusily. Uvedly, že kompenzace poškozeným motoristům vystoupají do stovek milionů dolarů. Obě automobilky patřící společnosti Hyundai Motor Group však kategoricky odmítly, že by chyby byly záměrné.

V minulých letech Hyundai a Kia úspěšně zaútočily na americký trh s modely jako Hyundai Elantra a Kia Rio. U obou udávaly, že ujedou na jeden galon (3,785 l) 40 mil (64,37 km) mimo město, po dálnici.

Klepněte pro větší obrázek
Čas velkého přepisování. Údaje o spotřebě se budou měnit také u modelů Kia Rio a Hyundai Elantra (snímek nahoře).

Tato tvrzení však nyní dostala velkou ránu. Stejně tak i obě automobilky. Budou muset změnit údaje nejen u těchto dvou modelů, ale třeba i modelů Accent a Veloster. Testy EPA je donutí, aby začaly přepisovat informace týkající se většiny modelů z roku 2012 a 2013. Viz tabulka Automotive News.

Jak často se podobné chyby v minulosti v Severní Americe objevily?

Podle prohlášení EPA se to od roku 2000 stalo pouze dvakrát: „Tohle je ale poprvé, kdy se tak velké množství údajů od jednoho respektive dvou výrobců odchýlilo natolik výrazně od skutečnosti.“ 

EPA vybrala z produkce obou automobilek náhodně kolem 15 procent nabízených modelů. Testovala je v renomované laboratoři v Ann Arbor ve státě Michigan.

„Dobrá zpráva v tomto případě je, že systém pracuje efektivně,“ komentoval kauzu analytik John O´Dell z Edmunds.com. „A ačkoli to zabralo více než rok, tak EPA zachytila všechny nesrovnalosti. Nyní žádá automobilky Hyundai a Kia, aby opravily svoje údaje a odškodnily zákazníky.“

Protestoval i Ford

Na oba výrobce automobilů si v uplynulých letech stěžovali nejen zákazníci, ale i jejich rivalové. Například Ford pozval novináře a model Hyundai Elantra před nimi důkladně otestoval, aby dokázal, že Korejci udávali nesprávné údaje.

Poslední akce také ukázala, že testy EPA jsou přesnější ve srovnání s testy, které jsou prováděny v jiných zemích. Například organizace International Council of Clean Transport zjistila, že v roce 2011 se spotřeba osobních aut v Německu odchylovala až o 21 procent oproti údajům uvedeným v prospektech prodejců.

EPA ve vyšetřování kauzy podle agentury Associated Press pokračuje i nadále. Odmítá však zatím sdělit, zdali bude obě společnosti pokutovat a zda se do vyšetřování celého případu zapojili i policisté.
 

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

včera | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků