Škodovka rozebírá, jak si u nových plug-in hybridů poradila s varovným systémem AVAS. Zvuková ukázka nechybí.
Elektromobily a plug-in hybridy jsou při provozu v nízkých rychlostech velmi tiché. To přispívá ke snížení celkového hlukového zatížení okolí, na druhou stranu představuje určité riziko pro chodce, kteří mohou takový vůz přeslechnout. Proto EU už od července 2019 nařídila povinnost pro takto elektrifikovaná vozidla vydávat výstražný zvuk (tzv. sytém AVAS – Acoustic Vehicle Alerting Systems).
Každá automobilka si svou „zvukovou krabičku“ samozřejmě nazve po svém, takže v nejnovějších plug-in hybridních škodovkách Superb iV a Octavia iV se nachází systém nazvaný E-noise. Zvuk napodobuje spalovací motor, převládají v něm hlubší tóny a jeho frekvence s narůstající rychlostí vozu stoupá, tudíž chodec dovede odhadnout i to, zda vůz zrychluje, či zpomaluje (viz ukázka níže).
Zvuk generuje menší širokopásmový reproduktor ve vodotěsné schránce. Legislativa přitom vyžaduje, aby zvuk mířil dopředu směrem k chodcům, takže inženýři museli vymyslet, jak zařízení do již těsného motorového prostoru vměstnat. Nakonec se podařilo pro novou schránku reproboxu s vnitřním objemem lehce přes 1 litr najít prostor u pravého předního kola.
Nařízení EU však stanovuje i další parametry systému AVAS. „Legislativa určuje minimální úroveň hlasitosti systému, naším cílem je však zákazníkovi nabídnout co nejtišší auta, což je trochu protiklad, proto byli k ladění zvuku přizváni experti z oblasti akustiky vozů,“ dodává vedoucí inženýr projektu Pavel Orendáš.
Elektrifikované vozy, které jsou schopny jízdy čistě na elektřinu, musí podle pravidel EU vydávat varovný zvuk do rychlosti 20 km/h, protože zhruba do této rychlosti jsou takové automobily extrémně tiché. Pak už začíná převládat hluk odvalování pneumatik a aerodynamický hluk, takže E-noise není nutný.
Auto musí také vydávat varovné zvuky při couvání, a to do 6 km/h. I tady u plug-in hybridů zvuk napodobuje spalovací motor, jen v jiných tónech, které chodci dají najevo, že se vůz pohybuje směrem vzad.
Vytváření varovného zvukového „podpisu“ auta je pro automobilky kromě inženýrské výzvy zároveň i určitou příležitostí. Byť legislativa předepisuje, jaká frekvenční pásma by zvuk měl využívat a s jakou hlasitostí (do celkové úrovně minimálně 56 decibelů), může značka trochu popustit uzdu fantazii a zvuk přizpůsobit charakteru daného auta.
Proto bude jinak znít i plně elektrická Škoda Enyaq iV, svůj charakteristický zvuk bude mít i Volkswagen ID.3 a takové BMW si pro tvorbu jedinečného zvukového projevu hybridů a elektromobilů přizvalo dokonce slavného hudebního skladatele Hanse Zimmera.