Anders Warming patřil na ženevském autosalonu k obletovaným celebritám. Nebylo divu. Právě on dnes určuje tvář slavné britské značky Mini.
„Navrhování Mini představuje velkou zábavu. Hodně si to užíváme, máme dobrý tým. Úzce spolupracujeme, stále se snažíme o něco speciálního. Všichni máme před očima jediné – vytvořit styl Mini,“ řekl dánský designér v rozhovoru pro AutoRevue.cz.
Na otázku, jak se jim daří navazovat na odkaz značky, která slavila ohromné úspěchy již v šedesátých letech minulého století, odpověděl: „To je samozřejmě ta největší výzva. Vybalancovat ty dvě polohy – na jedné straně je tu dědictví, historie slavné značky, na straně druhé musíme neustále myslet na budoucnost. Mezi těmito dvěma póly musíme udržovat rovnováhu.“
V posledních letech značka Mini překvapuje. Příjemně, je třeba dodat. Modely jako Countryman zaujaly.
„Zrovna teď prožíváme dobré období. Značka je velmi úspěšná. Ale to se nezrodilo přes noc, samozřejmě. Je to záležitost dlouhodobá. Deset patnáct let práce. Je to vidět i na prodejních číslech. Ta se zdvihala každým rokem, s výjimkou krizových let. Ale nyní už je zase Mini na cestě směrem vzhůru.“
Klíč k úspěchu?
„Určitě je pro nás dobré, že s novými modely nespěcháme. To je pro Mini důležité. Na trhu je hodně malých aut. My si ale u každého našeho nového modelu musíme být jisti, že je členem rodiny Mini. Pokud od nás vyjede, tak musí být na první pohled zřejmé, že je to Mini. Musí být okamžitě rozpoznatelné.“
Na otázku, zda se ohlíží často do minulosti, Anders Warming odpověděl velmi bryskně.
„My víme, odkud jsme vzešli. Ale co neděláme, je přesně to, na co se ptáte. My se díváme vždy kupředu. Proto třeba nemám rád slovo retro. To slovo pro mne má příchuť něčeho nepatřičného. Má v sobě obsaženu špatnou cestu. Je to jako retrospektiva, zpětný pohled. Mini není retro. Pro nás dědictví není těžký náklad, který bychom s sebou vláčeli. Ne, je to něco jiného, je to inspirace.“
Autenticita nade vše
Čtyřicetiletý Anders Warming vystudoval prestižní Art Centrum College of Design ve švýcarském Vevey a v kalifornské Pasadeně. Má za sebou nespočet projektů. Kromě jiného se podílel v roce 2002 na vzniku první E85 Z4, také navrhl koncepty GINA a kupé Mille Miglia v roce 2006. Před tím pracoval na konceptu X1.
O budoucnosti legendární britské značky, co zaplnila trh auty, která před tím neexistovala – malými a prémiovými – má jasno.
„Mini zůstane velmi autentickou značkou. Vždy. Originální, neotřelou. To je naším jednoznačným cílem. A jedině s tím můžeme uspět.“
Světoběžník. Dán Anders Warming nejprve pracoval v designovém studiu BMW v Kalifornii, pak krátce u VW. Odtud se vrátil k BMW a loni se stal hlavním designérem Mini.
Ulítlé. Čím jsou modely Mini tak výjimečné? Podle Anderse Warminga třeba obřími předními světly, netradičně umístěnou přístrojovou deskou, proporcemi.
Překvapení pro Ženevu. Stala se jí koncepční studie dvoumístné dodávky Clubvan, vychází z velkosériového modelu Clubman.
Foto E15 Anna Vacková
Původní Mini byla britská ikona 60. let. V osmdesátých letech byla výroba originálních Mini ukončena, v roce 1994 se pak značka patřící k Rover Group dostala pod BMW.
V roce 2001 se objevila nová generace v podobě Mini One a sportovních verzí Cooper.
Mini Cooper • Mini Cabrio • Mini Clubman • Mini Countryman