Hummer H3: americký voják v civilu (velký test)

Hummer H3: americký voják v civilu (velký test)

Kapitoly článku:


Jízda a jízdní vlastnosti

Znovu a především zde bude na místě rozdělit úlohu Hummeru H3 na dvě úrovně. Terén a běžná komunikace. Asi nejvýstižnější se mi zdá hodnocení Hummeru H3 jako SUV. Tedy zatímco vozy SUV se doma cítí na silnici a terén berou jako nutné zlo, které teda ve své nejjemnější formě zvládnou, Hummer H3 to má naopak. Jako ryba ve vodě se bude cítit i v náročném terénu a při jízdě po běžné komunikaci nabídne svérázný projev, který bude tedy jiný, než sebejisté chování u běžných vozů SUV.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Jako ryba ve vodě se cítí H3 v terénu.

Hummer H3 je v podstatě plnohodnotným off-roadem, k čemuž se hlásí i poctivý žebřinový rám a tuhá zadní náprava odpružená listovými péry. Trochu v rozporu se starou dobrou off-roadovou školou jsou přední nezávisle zavěšená kola, ale to kvality hátrojky nikterak nesnižuje, ba naopak.Vysoká světlá výška, ochranné okrytování podvozku a již zmíněná redukce a uzávěrka diferenciálu jsou přísliby vskutku jedinečných výkonů, o kterým se vozům SUV ani nezdá. K tomu připočtěme hodnoty průchodnosti terénu jakými jsou vysoké nájezdové úhly či schopnost zdolat brod až do hloubky 60 cm.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Velké nájezdové úhly jsou devízou "Há-trojky".

To, o čem jsem prozatím mluvil, se naplno projevilo při dni stráveném na nekompromisní off-roadové trati. Musím se předem přiznat, že zde mě Hummer velice příjemně překvapil a nabídl mi celou řadu nevšedních zážitků. A pokud jsem v průběhu testu někde mluvil o opravdovém off-roadu, tak vězte, že je to pravda. Tomu, co je schopen Hummer H3 zdolat, bych zřejmě nikdy nevěřil, pokud bych za jeho volantem sám neseděl. Hummer H3 se i v kritických situacích tvářil sebejistě a i nezkušeného řidiče jakoby lákal do ještě krkolomnějších poloh. V každé chvíli jsem přesně věděl o stavu a chování vozu, který proplouval terénem se zarážející jistotu a obratností. To je ještě více s podivem u vozu, který dosahuje takových rozměrů jako H3. Překvapila mě absence jakýchkoliv rázů do volantu při zdolávání příčných nerovností i ve vyšších rychlostech a nejvíce mě ve složitém terénu uchvátila vlastnost, kdy jsem se s Hummerem zastavil v příkrém srázu a bez sebemenšího problému jsem se plynule rozjel.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Velké boční náklony a velké křížení náprav jsou chloubou i tohoto off roadu. 

Základem jsou kromě jiného i velké nájezdové úhly, které mě ve velmi složitém a extrémním terénu neomezily ani jednou, což bylo s podivem. V každé situaci nabízel Hummer jemné a přesné manévrování, kterému slouží i malý průměr otáčení (11,3 m). Pouze několikrát jsem byl při jízdě terénem omezen světlou výškou, kdy si Hummer škrtnul „břichem“ o vrchol kopce, avšak díky dostatečné ochraně nebyl důvod pro vážnější vzrušení. Díky redukci je možné se v extrémním terénu pohybovat pomaleji než-li krokem a na první rychlostní stupeň lze bez kontaktu nohy s jakýmkoliv pedálem sjet bez problému sráz, který byste po svých jen těžko sešli.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
I přejezdové úhly patří u modelu H3 k výborným.

Po velmi dobrém pocitu a uznání kvalit Hummeru H3 v terénu nás nyní čeká popis jízdních vlastností na běžné komunikaci. Jak jsem již dříve jistě zmínil, nečeká nás taková porce chvály, kterou obsahovala pasáž o vlastnostech v terénu. A pravdou jistě je, že to asi překvapí málokoho. Inu, vysoká hmotnost, velké pneumatiky a vysoko položené těžiště musí být znát. Celkový pocit z řízení vozu je tudíž mírně řečeno těžkopádný. Vysoká pozice se taktéž zasadí o osobitý pocit z jízdy, i když je nutno říci, že na velikost auta i jízdní pozici nad všemi ostatními si hodně rychle zvyknete a přijmete za svou. Nezávisle zavěšená přední kola odvádí svoji práci na jedničku a pocit z přední části vozu se mi zdál být dobrý, i když řízení nepatří mezi to nejpřesnější. Zadní tuhá náprava s listovými péry se však nechovala příliš jistě, což se projevilo zejména na nerovnostech a v případě nenaloženého, tedy lehkého vozu. Z dalších tradičních neduhů vycházejících ze stavby vozu musím zmínit nedotáčivost, naklánění v zatáčkách a nepřesvědčivou akceleraci, kterou jsem již naťukl. I když prvotní zrychlení lze ohodnotit vcelku dobře.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Ani mezi kužely se nedostane Hummer do úzkých a na slnici se chová jistě. 

Dobré je naladění posilovače, který nejevil známky přeposilování, spíše naopak. I přesto jsem měl z jeho práce dobrý pocit i v terénu. Až při vyšších rychlostech na dálnici bylo řízení hodně necitlivé, k čemuž se přidalo i nejisté chování způsobené špatnou aerodynamikou vozu. Při běžném ježdění nepotěší ani vysoká hladina hluku, který do kabiny proniká jak od pneumatik, tak především od motoru. Při vyšších rychlostech od 120 km/h je poměrně vysoká i hladina aerodynamického hluku, který s narůstající rychlostí patřičně vzrůstá a při rychlosti těsně před 160 km/h (než zasáhne omezovač) se vám již může zdát, že letíte. V tento moment se rozklepalo i levé zpětné zrcátko, takže viditelnost v něm byla takřka nulová (zajímavé je, že pravé nejevilo podobné příznaky strachu z rychlosti). Při této rychlosti a jízdě po ne příliš kvalitní dálnici navíc začala mírně vibrovat a skřípat palubní deska.

Zhodnocení a slovo na závěr

Hummer H3 je plnohodnotným Hummerem, který nabídne vše z odkazu tohoto fenomenálního amerického vozu. Kromě úctyhodných výkonů v terénu není problém s ním zdolávat ani delší úseky a pokud zcela zapomeneme na spotřebu, lze s ním jezdit s uspokojením i po městě. Pokud toužíte po velké porci image či individuality nebo pokud využijete jeho výjimečné nadání v terénu, je pro vás Hummer H3 jasnou volbou. Nejen na českém trhu se mu hodně těžko hledá přímý konkurent. Chybou by bylo ho zařazovat mezi vozy SUV, což lze sem tam spatřit. Hummer H3 je výjimečným vozem po všech stránkách a pokud je to váš sen, můžeme vám směle doporučit rozšíření zatím desetičlenného sboru há-trojek v Čechách.

Hummer

Hummer je značka terénních automobilů, která vznikla v roce 1992 výrobou civilních verzí vojenských vozidel M998 Humvee. Hummer patří do skupiny General Motors. Po finančních problémech byla v roce 2010 produkce těchto automobilů ukončena. V roce 2021 se Hummer vrací do výroby pod značkou GMC jako čistě elektrický pick-up.

Hummer H1 • Hummer H2 • Hummer H3 • GMC Hummer EV

Doporučujeme

Články odjinud