Hummer H3: americký voják v civilu (velký test)

Hummer H3: americký voják v civilu (velký test)

Hummer H3 je nejmenším z rodiny Hummerů. Je to stále nekompromisní off-road s neotřesitelnou image a specifickými jízdními vlastnostmi a my jsme měli tu čest se s ním seznámit blíže. Čtěte dále a dozvíte se odkud přišel a kam kráčí, co nabídne a jaký je život s ním.

Kapitoly článku:


Hummer, to je americká legenda. Pro někoho vrchol exkluzivity a životní sen, pro ostatní typický americký kýč s váhou lokomotivy a spotřebou tanku. Velká většina z motoristické veřejnosti si však setkání s Hummerem nenechá ujít, otočí se za ním na ulici a uzná jeho výjimečnost a exkluzivitu. Asi jen málokdo, kdo si dokáže pod názvem Hummer něco představit, neví nic o jeho minulosti, ale i přesto se jeho historie na chvíli dotkněme.

Historie Hummeru H3

Hummer H3 je menším bratříčkem H2, který hledá své kořeny v modelu dnes označovaném H1. To je pro změnu civilní verze vojenského vozu, který se proslavil zejména při vojenském konfliktu v Perském zálivu. Původním vojenským vozům se říkalo HUMVEE a poprvé spatřily světlo světa v 70. letech, kdy se automobilka AM General zúčastnila americkou armádou vyhlášené soutěže o víceúčelové kolové vozidlo nové generace s vysokou průchodností, označené HMMWV (High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle). Že soutěž vyhrála je nyní již zřejmě jasné a světe div se, byl z toho největší kontrakt za účelem nákupu taktických vozidel, který do té doby americká armáda uzavřela. A aby toho nebylo málo, již zmíněný konflikt znamenal díky přenosům nejmenované americké televizní stanice pro tento automobil výtečnou propagaci.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Model H3 je nejmenší ze sourozenecké party amerických off roadů Hummer. 

Aby se fenomén jménem Hummer mohl dostat ještě více mezi lidi, je koncem října 2004 na výstavě California International Auto Show představen menší bratr H2, který nese vcelku logické pojmenování H3. A i nyní se snaží nejmenší Hummer ztratit ze své image jen minimum, což se mu nejen dle mého názoru rozhodně daří. Kromě typického vzhledu a rodinného charisma si H3 zachovává výjimečné jízdní vlastnosti při jízdě v terénu a celkové pojetí, které u žádného jiného vozu nenajdete. Hummer H3 se sice snaží přiblížit vozům SUV, avšak zařazení do této kategorie je v podstatě nemyslitelné, a to i přesto, že výrobce uvádí mezi konkurenty například BMW X3. Vzhledem k tomu, že jsem měl možnost tyto vozy testovat takřka po sobě, vím o čem mluvím. Obrovské rozdíly jsou cítit jak v celkovém pojetí, tak při jízdě na běžné komunikaci a pochopitelně i v terénu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Hummer H3 svůj původ ve vojenském speciálu nezapře.

BMW X5

Osobitý vzhled

Zatímco karoserie a celková konstrukce vozu se postará o specifické jízdní vlastnosti vozu, o kterých ještě bude řeč, vzhled a celková image vozu je to, co dělá z Hummera tak výjimečný automobil. I když pravda, je to také obdivuhodná průchodnost terénem. Ale asi víte, co mám nyní na mysli. Již na první pohled cítíte, s kým máte tu čest. Je široký, je vysoký, je hranatý a díky signifikantní chromované masce chladiče se sedmi svislými otvory a kulatými světlomety vidíte již z dálky, že se na vás řítí Hummer. Při prvním setkání se prostě musíte obdivovat jeho rozměrům a při prvním nasedání i jeho výšce. O to větší šok zažijete, když vedle vás zacouvá sourozenec H2 a nedej bože otec H1. Přestože je H3 se svými rozměry 4742/1897/1893 mm v porovnání s větší hádvojkou pouze o 78 mm kratší, o 166 mm užší a o 119 mm nižší, teprve při setkání tváří v tvář vyniknou zmíněné rozdíly naplno. Při pohledu na neortodoxní H1 zaujme především jeho neskutečná šířka.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Hummer H3 není žádný drobek, ovšem proti modelům H1 a H2 ano.

Náš model byl vyveden ve slušivé červené barvě, která vypadá výtečně na fotkách a i mě osobně se hodně líbila. Na druhou stranu jsem se setkal i se zástupem zcela opačných reakcí, ale to je prostě věc čistě subjektivní. Co zaujme při pohledu na há trojku dále je téměř kolmé čelní sklo, obrovská kola s designem CTIS, který má imitovat automatický dofukovací systém. Jelikož je zima, byl Hummer obut do velkých zimních pneumatik Good Year Ultra Grip o velikosti 275/70R16, které ve mě zanechaly velmi dobrý dojem zejména při výkonech v terénu. Dále musím zmínit obrovská zpětná zrcátka s obligátním chromováním, která ještě umocňují šířku vozu. Off-road dojem podtrhnou do strany se otevírající široké páté dveře s plnohodnotnou rezervní pneumatikou a především mohutné, do stran vytažené lemy blatníků, které dají jasně najevo určení vozu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Originální disky s designem CTIS --- Velké a do strany se otevírající páté dveře.

Když už byla pochromovaná přední maska a boční zpětná zrcátka, byla by škoda, aby se tohoto nedočkaly i masivní kliky dveří. Výsledek je excelentní, i když jsem zaznamenal menší neduh v podobě zasekávání a nevracení se jedné z klik. Při bočním pohledu na H3 si všimnete prodloužené zádě a především malých a úzkých okének, které propůjčují vozu typický zjev. Zadní jsou navíc zatmavená a za zmínku stojí i malé zadní dveře, které zrovna neusnadňují nastupování na zadní sedadla. Nejen díky menším oknům, ale především vzhledem k rozměrnému A sloupku je z vozu poměrně špatný výhled, o kterém ale ještě bude řeč.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Hummer

Hummer je značka terénních automobilů, která vznikla v roce 1992 výrobou civilních verzí vojenských vozidel M998 Humvee. Hummer patří do skupiny General Motors. Po finančních problémech byla v roce 2010 produkce těchto automobilů ukončena. V roce 2021 se Hummer vrací do výroby pod značkou GMC jako čistě elektrický pick-up.

Hummer H1 • Hummer H2 • Hummer H3 • GMC Hummer EV

Doporučujeme

Články odjinud