Hummer H3: americký voják v civilu (velký test)

Hummer H3 je nejmenším z rodiny Hummerů. Je to stále nekompromisní off-road s neotřesitelnou image a specifickými jízdními vlastnostmi a my jsme měli tu čest se s ním seznámit blíže. Čtěte dále a dozvíte se odkud přišel a kam kráčí, co nabídne a jaký je život s ním.
Hummer H3: americký voják v civilu (velký test)
Seznam kapitol
  1. Slovo na úvod, Historie Hummeru H3, Exteriér
  2. Interiér, Motor, Převodovka a spotřeba
  3. Jízda a jízdní vlastnosti Hummeru H3, Zhodnocení
  4. Kompletní fotogalerie (vč. nepublikovaných snímků)

Hummer, to je americká legenda. Pro někoho vrchol exkluzivity a životní sen, pro ostatní typický americký kýč s váhou lokomotivy a spotřebou tanku. Velká většina z motoristické veřejnosti si však setkání s Hummerem nenechá ujít, otočí se za ním na ulici a uzná jeho výjimečnost a exkluzivitu. Asi jen málokdo, kdo si dokáže pod názvem Hummer něco představit, neví nic o jeho minulosti, ale i přesto se jeho historie na chvíli dotkněme.

Historie Hummeru H3

Hummer H3 je menším bratříčkem H2, který hledá své kořeny v modelu dnes označovaném H1. To je pro změnu civilní verze vojenského vozu, který se proslavil zejména při vojenském konfliktu v Perském zálivu. Původním vojenským vozům se říkalo HUMVEE a poprvé spatřily světlo světa v 70. letech, kdy se automobilka AM General zúčastnila americkou armádou vyhlášené soutěže o víceúčelové kolové vozidlo nové generace s vysokou průchodností, označené HMMWV (High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle). Že soutěž vyhrála je nyní již zřejmě jasné a světe div se, byl z toho největší kontrakt za účelem nákupu taktických vozidel, který do té doby americká armáda uzavřela. A aby toho nebylo málo, již zmíněný konflikt znamenal díky přenosům nejmenované americké televizní stanice pro tento automobil výtečnou propagaci.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Model H3 je nejmenší ze sourozenecké party amerických off roadů Hummer. 

Z Humvee se stala legenda a následoval "nátlak" ze strany americké veřejnosti, která se dožadovala jezdit v takto úžasných a úspěšných vozech. Velký zájem nezůstal bez odezvy, a tak již v roce 1992 se na trh dostávají první civilní verze tohoto výjimečného vozu. V roce 2000 dochází ke spojení výrobce AM General s proslulým koncernem General Motors a původní Hummer je překřtěn na Hummer H1. Časem přichází neméně svérázný Hummer H2, který se snaží nabídnout více luxusu, avšak neztrácí nic z výjimečné image a pojetí vozů Hummer. Zachovává si i jedinečnou průchodnost terénem, avšak celkově se přibližuje běžným vozům.

Aby se fenomén jménem Hummer mohl dostat ještě více mezi lidi, je koncem října 2004 na výstavě California International Auto Show představen menší bratr H2, který nese vcelku logické pojmenování H3. A i nyní se snaží nejmenší Hummer ztratit ze své image jen minimum, což se mu nejen dle mého názoru rozhodně daří. Kromě typického vzhledu a rodinného charisma si H3 zachovává výjimečné jízdní vlastnosti při jízdě v terénu a celkové pojetí, které u žádného jiného vozu nenajdete. Hummer H3 se sice snaží přiblížit vozům SUV, avšak zařazení do této kategorie je v podstatě nemyslitelné, a to i přesto, že výrobce uvádí mezi konkurenty například BMW X3. Vzhledem k tomu, že jsem měl možnost tyto vozy testovat takřka po sobě, vím o čem mluvím. Obrovské rozdíly jsou cítit jak v celkovém pojetí, tak při jízdě na běžné komunikaci a pochopitelně i v terénu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Hummer H3 svůj původ ve vojenském speciálu nezapře.

Když už jsem nakousl téma konkurence, budu v něm chvíli pokračovat, i když se zde mnoho konkrétního zřejmě nedočtete. Právě vzhledem k nemožnosti zařazení „há-trojky“ do kategorie SUV a k ostatním parametrům vozu se nám bude přímý konkurent hledat jenom velice těžko. Asi nejblíže je modelu H3 Nissan Patrol či Jeep Grand Cherokee a zřejmě asi nikoho neurazím zmíněním Mercedesu třídy G. Rozměrově bychom sem mohli zařadit i Toyotu LandCruiser, avšak zde již může srovnání asi jako v případě BMW X5 značně trpět.

Hodně zajímavá situace panuje jistě ohledně ceny, která může hrát svoji roli i pokud se budeme bavit o případné konkurenci. Hummer H3 je nabízen ve dvou stupních výbavy, a to základní Base a vyšší Luxury. Nedostatkem jistě bude nabídka pouze jednoho motoru, když vznětový agregát není k dispozici. Hummer H3 pohání zážehový pětiválec Vortec, který spolupracuje dle přání buďto s pětistupňovým manuálem nebo čtyřstupňovým automatem, který jsme měli k dispozici i my. Základní cena ve výbavě Base se zmíněným manuálem začíná na 1 416 100 Kč. Naše varianta ve výbavě Luxury s automatickou převodovkou je k dispozici za cenu 1 654 100 Kč. Základní cena H3 Luxury s manuálem je 1 535 100 Kč. Hummer H3 je pochopitelně možné pořídit s možností odpočtu DPH, kdy se zmíněné ceny změní na 1 190 000, 1 290 000 respektive 1 390 000 Kč. Jen pro zajímavost můžeme uvést ceny modelů H1 a H2, když první zmiňovaný ve verzi Wagon stojí 4 390 000 Kč bez DPH a model H2 ve výbavě Base 1 700 000 Kč taktéž bez DPH.

Osobitý vzhled

Zatímco karoserie a celková konstrukce vozu se postará o specifické jízdní vlastnosti vozu, o kterých ještě bude řeč, vzhled a celková image vozu je to, co dělá z Hummera tak výjimečný automobil. I když pravda, je to také obdivuhodná průchodnost terénem. Ale asi víte, co mám nyní na mysli. Již na první pohled cítíte, s kým máte tu čest. Je široký, je vysoký, je hranatý a díky signifikantní chromované masce chladiče se sedmi svislými otvory a kulatými světlomety vidíte již z dálky, že se na vás řítí Hummer. Při prvním setkání se prostě musíte obdivovat jeho rozměrům a při prvním nasedání i jeho výšce. O to větší šok zažijete, když vedle vás zacouvá sourozenec H2 a nedej bože otec H1. Přestože je H3 se svými rozměry 4742/1897/1893 mm v porovnání s větší hádvojkou pouze o 78 mm kratší, o 166 mm užší a o 119 mm nižší, teprve při setkání tváří v tvář vyniknou zmíněné rozdíly naplno. Při pohledu na neortodoxní H1 zaujme především jeho neskutečná šířka.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Hummer H3 není žádný drobek, ovšem proti modelům H1 a H2 ano.

Náš model byl vyveden ve slušivé červené barvě, která vypadá výtečně na fotkách a i mě osobně se hodně líbila. Na druhou stranu jsem se setkal i se zástupem zcela opačných reakcí, ale to je prostě věc čistě subjektivní. Co zaujme při pohledu na há trojku dále je téměř kolmé čelní sklo, obrovská kola s designem CTIS, který má imitovat automatický dofukovací systém. Jelikož je zima, byl Hummer obut do velkých zimních pneumatik Good Year Ultra Grip o velikosti 275/70R16, které ve mě zanechaly velmi dobrý dojem zejména při výkonech v terénu. Dále musím zmínit obrovská zpětná zrcátka s obligátním chromováním, která ještě umocňují šířku vozu. Off-road dojem podtrhnou do strany se otevírající široké páté dveře s plnohodnotnou rezervní pneumatikou a především mohutné, do stran vytažené lemy blatníků, které dají jasně najevo určení vozu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Originální disky s designem CTIS --- Velké a do strany se otevírající páté dveře.

Když už byla pochromovaná přední maska a boční zpětná zrcátka, byla by škoda, aby se tohoto nedočkaly i masivní kliky dveří. Výsledek je excelentní, i když jsem zaznamenal menší neduh v podobě zasekávání a nevracení se jedné z klik. Při bočním pohledu na H3 si všimnete prodloužené zádě a především malých a úzkých okének, které propůjčují vozu typický zjev. Zadní jsou navíc zatmavená a za zmínku stojí i malé zadní dveře, které zrovna neusnadňují nastupování na zadní sedadla. Nejen díky menším oknům, ale především vzhledem k rozměrnému A sloupku je z vozu poměrně špatný výhled, o kterém ale ještě bude řeč.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Slovo na úvod, Historie Hummeru H3, Exteriér
  2. Interiér, Motor, Převodovka a spotřeba
  3. Jízda a jízdní vlastnosti Hummeru H3, Zhodnocení
  4. Kompletní fotogalerie (vč. nepublikovaných snímků)
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků