Hrozí arbitráž kvůli billboardům. Američané chtějí až 400 milionů

Majitel sítě billboardů, americká společnost A.C.E. Media, zahájil kroky, které mohou vést až k arbitráži proti českému státu. Důvodem je novela zákona o silničním provozu, v důsledku které má A.C.E. Media do pěti let přijít o většinu svých nosičů a v Česku by tak prakticky skončila.
Hrozí arbitráž kvůli billboardům. Američané chtějí až 400 milionů

Firma, která má na trhu outdoorové reklamy cca pětiprocentní podíl, by tak podle odhadu jejího majitele mohla přijít nejméně o 20 milionů dolarů (cca 380 milionů korun).

A.C.E. Media posledního ledna doručila Ministerstvu financí ČR oznámení o zahájení sporu. Firma a stát budou mít půl roku na to, aby se dohodly a spor ukončily smírem. Pokud se tak nestane, bude následovat arbitráž.

„Domníváme se, že naše podnikání bylo nenávratně poškozeno přijetím nespravedlivého a neodůvodněného zákona,“ komentoval situaci majitel A.C.E. Media George Nussbaum.

Podle něj by měla firma v souladu s novelou silničního zákona, která vstoupila v platnost 1. září 2012, odstranit z okolí dálnic kolem stovky billboardů a dalších přibližně 100, na něž má již platná povolení by nesměla instalovat.

„Stále počítáme škody, ale domníváme se, že částka překročí 20 milionů dolarů (asi 380 milionů korun),“ uvedl Nussbaum s tím, že pokud dojde k arbitráži, může český stát na nákladech řízení přijít o další tři miliony eur (asi 78 milionů korun). Celková suma, kterou by mohl v případě prohrané arbitráže český stát zaplatit, se tak může přiblížit půl miliardě korun.

„Tento případ je velmi jednoduchý,“ tvrdí Barton Legum, který jako právník v této věci A.C.E. Media zastupuje. Podle něj se na A.C.E. Media jakožto americkou firmu vztahuje smlouva o ochraně investic mezi vládami USA a ČR.

Smlouva podle Leguma požaduje, aby ČR vyplatila za vyvlastněný majetek kompenzace. Barton Legum, který je partnerem mezinárodní advokátní kanceláře Salans v Paříži, je specialistou na arbitrážní řízení a po čtyři roky zastupoval v podobných sporech vládu USA.

A.C.E. Media získávala povolení ke stavbě billboardů u dálnic už od 90. let, a to zpravidla na dobu neurčitou. Billboardy pak stavěla na pozemcích pronajatých od soukromých vlastníků. Většina z nich tak nestojí na státem vlastněném silničním pomocném pozemku v těsné blízkosti dálničního tělesa.

Podle Nussbauma je tak hlavní motiv novely zákona, tedy bezpečnost silničního provozu, ve vztaku k A.C.E. Media irelevantní.

Zdroj: E15.cz
 

TEST Mazda CX-5 2.5 Skyactiv-G AWD AT: Umíněná kráska

Mazda CX-5 2.5 Skyactiv-G AWD

Být originální za každou cenu, když se všichni podřizují přísným emisním limitům, může být známkou punku ale i hlouposti. Skončí Mazda ve slepé uličce nebo objevila svou vlastní cestu na výsluní?

dnes | Miro Mihálik
TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu systémů, které dnes stále nejsou úplně běžné. Výsledkem má být zážehový agregát se spotřebou vznětového. Platí to i mimo laboratoře?

19.  6.  2018 | Jan Mička | 68 příspěvků
Minitest Renault Twingo GT: Rošťák svázaný svou vlastní koncepcí

Renault Twingo GT (minitest)

Renault Sport si tentokrát v rámci své kúry GT posvítil na toho nejmenšího. Co přináší oproti standardní verzi?

14.  6.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků