Hromadné havárie přibývají - dejte si pozor!

V posledních dnech jsme zaznamenali – hlavně vlivem náledí – řadu řetězových nehod. Vznikají především na dálnicích, ale výjimkou nejsou ani obyčejné silnice. Existují určité způsoby, jak riziko podobných nehod minimalizovat.

Ukazuje se, že při dodržování bezpečného odstupu a nejvyšší povolené rychlosti by se dalo těmto nehodám zabránit nebo jejich následky alespoň zmírnit. Zejména za špatného počasí a při nevyhovujícím povrchu vozovky by měli řidiči přizpůsobit rychlost jízdy těmto podmínkám a nespěchat. Výraznější snížení rychlosti pod hranici nejvyšší povolené rychlosti není, zejména za špatných povětrnostních podmínek, žádným výrazem slabosti řidiče nebo jeho neschopnosti.

Dodržujte bezpečnou vzdálenost

Především za zimních podmínek, kdy silnice bývají kluzké, vyskytuje se na nich sníh nebo led a viditelnost bývá výrazně zhoršena, je nezbytné dodržovat dostatečnou bezpečnou vzdálenost od vozidla jedoucího před námi a neorientovat se výhradně jen podle jeho koncových světel.Dokonce ani moderní technické systémy, jako ABS, ESP nebo pohon všech kol, nejsou všelékem. Je málo známo, že například ABS v některých situacích brzdnou dráhu prodlužuje. Jeho smyslem je zachovat směrovou stabilitu a eliminovat smyk, ovšem za cenu delší brzdné dráhy.

Rychle utečte

Pokud se už dostanete do řetězové havárie, rychle auto opusťte. Nechte všechno uvnitř a rychle pryč. Auta přijíždějící zezadu jsou smrtelně nebezpečná. Bylo zaznamenáno už několik případů, kdy zaplatil řidič životem snahu zachránit cosi z auta. Byl už venku, ale vrátil se pro v tu chvíli cennou věc. Rázem okamžiku se stala bezcennou, protože už ji neměl kdo užívat. Zásada proto zní – rychle od auta a pokud možno co nejdál. Pohled na bortící se vlastní vůz je sice děsivý, ale lepší je v něm nebýt.

I vichřice může být nebezpečná

O vlivu nárazového větru se už přesvědčil asi každý řidič. Některý automobil je citlivější, jiný méně, ale každý se může dostat do ošemetné situace právě vlivem poryvu větru.

Podobná situace je nebezpečná hlavně pro motocyklisty, jejich vozidla nejsou tak stabilní jako auta. V zájmu vlastního zdraví a bezpečnosti by za bouřlivého počasí neměli motocyklisté a cyklisté jezdit. Pokud jsou už na cestě, měli by co nejdříve zastavit a raději si udělat přestávku. Silný boční vítr může být nebezpečný i pro automobily a je třeba počítat s typickými místy, kde se vítr projevuje nejrazantněji.

Bouře může vozidla „přemístit“

Prudké nárazy větru při bouři mohou náhle posunout vozidlo dokonce i o několik metrů – v nejhorším případě na druhou stranu vozovky (do protisměru) nebo do boku projíždějícího vozidla. K tomu dochází hlavně na mostech, v oblasti silničních podjezdů a výjezdů z tunelů, z lesních průseků, kde se může vítr svojí celou silou opřít do vozidla.

Za silného nárazového větru je důležité snížit rychlost vozidla a při předjíždění jednostopých vozidel dodržovat ještě větší bezpečný odstup. Také je třeba přezkoušet uchycení nosičů lyží a skiboxů.
Při otevírání dveří auta při takových závanech větru je třeba obzvláště dát pozor na to, aby dveře nebyly náhle prudce otevřeny, eventuálně nebyly poškozeny o předmět stojící v blízkosti vozidla. Tím může být i jiné auto, pokud to své zaparkujete v jeho bezprostřední blízkosti.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

včera | Milan Lažanský | 1 příspěvek
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků