Hromadné havárie přibývají - dejte si pozor!

Hromadné havárie přibývají - dejte si pozor!

V posledních dnech jsme zaznamenali – hlavně vlivem náledí – řadu řetězových nehod. Vznikají především na dálnicích, ale výjimkou nejsou ani obyčejné silnice. Existují určité způsoby, jak riziko podobných nehod minimalizovat.

Ukazuje se, že při dodržování bezpečného odstupu a nejvyšší povolené rychlosti by se dalo těmto nehodám zabránit nebo jejich následky alespoň zmírnit. Zejména za špatného počasí a při nevyhovujícím povrchu vozovky by měli řidiči přizpůsobit rychlost jízdy těmto podmínkám a nespěchat. Výraznější snížení rychlosti pod hranici nejvyšší povolené rychlosti není, zejména za špatných povětrnostních podmínek, žádným výrazem slabosti řidiče nebo jeho neschopnosti.

Dodržujte bezpečnou vzdálenost

Především za zimních podmínek, kdy silnice bývají kluzké, vyskytuje se na nich sníh nebo led a viditelnost bývá výrazně zhoršena, je nezbytné dodržovat dostatečnou bezpečnou vzdálenost od vozidla jedoucího před námi a neorientovat se výhradně jen podle jeho koncových světel.Dokonce ani moderní technické systémy, jako ABS, ESP nebo pohon všech kol, nejsou všelékem. Je málo známo, že například ABS v některých situacích brzdnou dráhu prodlužuje. Jeho smyslem je zachovat směrovou stabilitu a eliminovat smyk, ovšem za cenu delší brzdné dráhy.

Rychle utečte

Pokud se už dostanete do řetězové havárie, rychle auto opusťte. Nechte všechno uvnitř a rychle pryč. Auta přijíždějící zezadu jsou smrtelně nebezpečná. Bylo zaznamenáno už několik případů, kdy zaplatil řidič životem snahu zachránit cosi z auta. Byl už venku, ale vrátil se pro v tu chvíli cennou věc. Rázem okamžiku se stala bezcennou, protože už ji neměl kdo užívat. Zásada proto zní – rychle od auta a pokud možno co nejdál. Pohled na bortící se vlastní vůz je sice děsivý, ale lepší je v něm nebýt.

I vichřice může být nebezpečná

O vlivu nárazového větru se už přesvědčil asi každý řidič. Některý automobil je citlivější, jiný méně, ale každý se může dostat do ošemetné situace právě vlivem poryvu větru.

Podobná situace je nebezpečná hlavně pro motocyklisty, jejich vozidla nejsou tak stabilní jako auta. V zájmu vlastního zdraví a bezpečnosti by za bouřlivého počasí neměli motocyklisté a cyklisté jezdit. Pokud jsou už na cestě, měli by co nejdříve zastavit a raději si udělat přestávku. Silný boční vítr může být nebezpečný i pro automobily a je třeba počítat s typickými místy, kde se vítr projevuje nejrazantněji.

Bouře může vozidla „přemístit“

Prudké nárazy větru při bouři mohou náhle posunout vozidlo dokonce i o několik metrů – v nejhorším případě na druhou stranu vozovky (do protisměru) nebo do boku projíždějícího vozidla. K tomu dochází hlavně na mostech, v oblasti silničních podjezdů a výjezdů z tunelů, z lesních průseků, kde se může vítr svojí celou silou opřít do vozidla.

Za silného nárazového větru je důležité snížit rychlost vozidla a při předjíždění jednostopých vozidel dodržovat ještě větší bezpečný odstup. Také je třeba přezkoušet uchycení nosičů lyží a skiboxů.
Při otevírání dveří auta při takových závanech větru je třeba obzvláště dát pozor na to, aby dveře nebyly náhle prudce otevřeny, eventuálně nebyly poškozeny o předmět stojící v blízkosti vozidla. Tím může být i jiné auto, pokud to své zaparkujete v jeho bezprostřední blízkosti.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

bazar

MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 97 288 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 47 983 km
Cena: 378 000 Kč
MINI Mini 1,4
Rok výroby: 2009
Stav: 156 911 km
Cena: 130 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2010
Stav: 83 187 km
Cena: 316 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 110 855 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 61 840 km
Cena: 430 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

dnes | Milan Lažanský
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků