Hromadné havárie přibývají - dejte si pozor!

V posledních dnech jsme zaznamenali – hlavně vlivem náledí – řadu řetězových nehod. Vznikají především na dálnicích, ale výjimkou nejsou ani obyčejné silnice. Existují určité způsoby, jak riziko podobných nehod minimalizovat.

Ukazuje se, že při dodržování bezpečného odstupu a nejvyšší povolené rychlosti by se dalo těmto nehodám zabránit nebo jejich následky alespoň zmírnit. Zejména za špatného počasí a při nevyhovujícím povrchu vozovky by měli řidiči přizpůsobit rychlost jízdy těmto podmínkám a nespěchat. Výraznější snížení rychlosti pod hranici nejvyšší povolené rychlosti není, zejména za špatných povětrnostních podmínek, žádným výrazem slabosti řidiče nebo jeho neschopnosti.

Dodržujte bezpečnou vzdálenost

Především za zimních podmínek, kdy silnice bývají kluzké, vyskytuje se na nich sníh nebo led a viditelnost bývá výrazně zhoršena, je nezbytné dodržovat dostatečnou bezpečnou vzdálenost od vozidla jedoucího před námi a neorientovat se výhradně jen podle jeho koncových světel.Dokonce ani moderní technické systémy, jako ABS, ESP nebo pohon všech kol, nejsou všelékem. Je málo známo, že například ABS v některých situacích brzdnou dráhu prodlužuje. Jeho smyslem je zachovat směrovou stabilitu a eliminovat smyk, ovšem za cenu delší brzdné dráhy.

Rychle utečte

Pokud se už dostanete do řetězové havárie, rychle auto opusťte. Nechte všechno uvnitř a rychle pryč. Auta přijíždějící zezadu jsou smrtelně nebezpečná. Bylo zaznamenáno už několik případů, kdy zaplatil řidič životem snahu zachránit cosi z auta. Byl už venku, ale vrátil se pro v tu chvíli cennou věc. Rázem okamžiku se stala bezcennou, protože už ji neměl kdo užívat. Zásada proto zní – rychle od auta a pokud možno co nejdál. Pohled na bortící se vlastní vůz je sice děsivý, ale lepší je v něm nebýt.

I vichřice může být nebezpečná

O vlivu nárazového větru se už přesvědčil asi každý řidič. Některý automobil je citlivější, jiný méně, ale každý se může dostat do ošemetné situace právě vlivem poryvu větru.

Podobná situace je nebezpečná hlavně pro motocyklisty, jejich vozidla nejsou tak stabilní jako auta. V zájmu vlastního zdraví a bezpečnosti by za bouřlivého počasí neměli motocyklisté a cyklisté jezdit. Pokud jsou už na cestě, měli by co nejdříve zastavit a raději si udělat přestávku. Silný boční vítr může být nebezpečný i pro automobily a je třeba počítat s typickými místy, kde se vítr projevuje nejrazantněji.

Bouře může vozidla „přemístit“

Prudké nárazy větru při bouři mohou náhle posunout vozidlo dokonce i o několik metrů – v nejhorším případě na druhou stranu vozovky (do protisměru) nebo do boku projíždějícího vozidla. K tomu dochází hlavně na mostech, v oblasti silničních podjezdů a výjezdů z tunelů, z lesních průseků, kde se může vítr svojí celou silou opřít do vozidla.

Za silného nárazového větru je důležité snížit rychlost vozidla a při předjíždění jednostopých vozidel dodržovat ještě větší bezpečný odstup. Také je třeba přezkoušet uchycení nosičů lyží a skiboxů.
Při otevírání dveří auta při takových závanech větru je třeba obzvláště dát pozor na to, aby dveře nebyly náhle prudce otevřeny, eventuálně nebyly poškozeny o předmět stojící v blízkosti vozidla. Tím může být i jiné auto, pokud to své zaparkujete v jeho bezprostřední blízkosti.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků