Honička č. 9: Bourneův mýtus

Skvěle natočený akční film o agentovi bez minulosti vrcholil automobilovou honičkou v ulicích Moskvy…
Honička č. 9: Bourneův mýtus

Špionážní thriller Bourneův mýtus (The Bourne Supremacy) z roku 2004 charakterizuje experimentální režie Paula Greengrasse. Natočil drsný, syrový film s místy hodně pochmurnou atmosférou. Jako prostředek k vyjádření zmatenosti hlavního hrdiny, kterého hrál Matt Damon, použil těkavou ruční kameru, ta byla neustále pohybu. 

Bourneův mýtus je prostřední díl trilogie. Přitom to zprvu nevypadalo, že vůbec vznikne. Po úspěchu prvního dílu Agent bez minulosti (2002) se do pokračování nikomu nechtělo. Matt Damon k tomu řekl, když na něho doráželi novináři: „Nikdo se do toho teď nehrne. Ten úspěch jen těžko překonáme.“ Jenže stalo se.

Úspěch prvního filmu, jehož režisérem byl Doug Liman, překonal tvůrce, který do té doby nikdy netočil film s rozpočtem větším než 5 milionů dolarů. Druhý díl nakonec slavil u diváků mnohem větší úspěch než díl první. To otevřelo Greengrassovi cestu k tomu, aby později natočil i třetí díl nazvaný Bourneovo ultimátum. Také tento film byl divácky úspěšný a Bourneova trilogie se stala jednou z nejúspěšnějších sérií poslední doby. 

Bourneův mýtus se vyznačuje chytrým scénářem, je plný napětí. Natáčelo se v Indii, Berlíně a Moskvě. K vrcholům patří hudba skvělého skladatele současnosti Johna Powella. Lze říci, že v závěrečné neuvěřitelně realistické automobilové honičce, kterou podbarvila, chvílemi doslova dominuje. Honička tvořila spíše její doprovod, než naopak. Skvělý je i zvuk, který stíhací jízdě dodává ještě více na síle.  

Za natočení automobilové honičky v Moskvě byl oceněný Viktor Ivanov. Tento veterán mezi ruskými kaskadéry celou akci, při níž byly zničeny desítky vozů, koordinoval. Dostal za ni v roce 2005 cenu Taurus World Stunt Awards.

Film, který byl natočený podle románu Roberta Ludluma, trvá 108 minut. Stál 75 milionů dolarů a vydělal 288 milionů dolarů.
 

Už vyšlo: Bullittův případ, Francouzská spojka, Ronin, Duel, 60 sekund, Gone in Sixty Seconds, Death Proof, Řidič.

Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků