Honička č. 9: Bourneův mýtus

Skvěle natočený akční film o agentovi bez minulosti vrcholil automobilovou honičkou v ulicích Moskvy…
Honička č. 9: Bourneův mýtus

Špionážní thriller Bourneův mýtus (The Bourne Supremacy) z roku 2004 charakterizuje experimentální režie Paula Greengrasse. Natočil drsný, syrový film s místy hodně pochmurnou atmosférou. Jako prostředek k vyjádření zmatenosti hlavního hrdiny, kterého hrál Matt Damon, použil těkavou ruční kameru, ta byla neustále pohybu. 

Bourneův mýtus je prostřední díl trilogie. Přitom to zprvu nevypadalo, že vůbec vznikne. Po úspěchu prvního dílu Agent bez minulosti (2002) se do pokračování nikomu nechtělo. Matt Damon k tomu řekl, když na něho doráželi novináři: „Nikdo se do toho teď nehrne. Ten úspěch jen těžko překonáme.“ Jenže stalo se.

Úspěch prvního filmu, jehož režisérem byl Doug Liman, překonal tvůrce, který do té doby nikdy netočil film s rozpočtem větším než 5 milionů dolarů. Druhý díl nakonec slavil u diváků mnohem větší úspěch než díl první. To otevřelo Greengrassovi cestu k tomu, aby později natočil i třetí díl nazvaný Bourneovo ultimátum. Také tento film byl divácky úspěšný a Bourneova trilogie se stala jednou z nejúspěšnějších sérií poslední doby. 

Bourneův mýtus se vyznačuje chytrým scénářem, je plný napětí. Natáčelo se v Indii, Berlíně a Moskvě. K vrcholům patří hudba skvělého skladatele současnosti Johna Powella. Lze říci, že v závěrečné neuvěřitelně realistické automobilové honičce, kterou podbarvila, chvílemi doslova dominuje. Honička tvořila spíše její doprovod, než naopak. Skvělý je i zvuk, který stíhací jízdě dodává ještě více na síle.  

Za natočení automobilové honičky v Moskvě byl oceněný Viktor Ivanov. Tento veterán mezi ruskými kaskadéry celou akci, při níž byly zničeny desítky vozů, koordinoval. Dostal za ni v roce 2005 cenu Taurus World Stunt Awards.

Film, který byl natočený podle románu Roberta Ludluma, trvá 108 minut. Stál 75 milionů dolarů a vydělal 288 milionů dolarů.
 

Už vyšlo: Bullittův případ, Francouzská spojka, Ronin, Duel, 60 sekund, Gone in Sixty Seconds, Death Proof, Řidič.

TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

včera | Jan Mička | 5 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků