Honička č. 10: The Italian Job (1969)

Film s Michaelem Cainem dnes působí zastarale. To ale rozhodně neplatí pro honičku, v níž dominovaly tři vozy Mini.
Honička č. 10: The Italian Job (1969)

Závěrečná honička 95 minut dlouhého britského filmu, kterou vám představujeme, je upravená. Je zkrácená, sestříhaná a podbarvená skvělou hudbou Quincy Jonese. Ve filmu režiséra Petera Collinsona se ve skutečnosti odehrává povětšinou bez hudby a je delší.

Honička se odehrává v Turíně. Zachycuje okamžik, kdy gang vedený charismatickým Michaelem Cainem (pro něho to byla první role, v které se proslavil, od tohoto filmu se z něj stala hvězda) ukořistil zlato v hodnotě 4 milionů liber. Ujíždí s ním ve třech vozech Austin Mini Cooper S před policií, která ho pronásleduje ve fiatech a alfách.

Celá akce má švih, je nápaditá, plná překvapivých momentů. Gangsteři prchají před policií hodně netradiční trasou: projíždějí splaškovými tunely, podloubími obchodních domů na Via Rome, sjíždějí po schodech před kostelem Gran Madre di Dio, vyjíždějí na střechu haly Palazzo a Vela.

Vrcholným číslem týmu kaskadérů vedených Rémy Juliennem pak byl skok aut přes střechy areálu Fiatu. Před natáčením této scény několik členů štábu odešlo, nezvládli to nervově. V šoku byli i přihlížející dělníci z továrny Lingotto…

I když The Italian Job získal cenu Golden Globe, tak se v USA vůbec neprosadil. Caine z neúspěchu vinil reklamní agenturu, která zajišťovala propagační kampaň. Podle něj filmu, který je možné zařadit hned do tří žánrových kategorií – akční, komedie, krimi - uškodila. Mnohem lepší přijetí pak získal snímek v Evropě.

Vstřícný Fiat, macešská BMC

Překvapivé také bylo, že automobilka, která Mini vyráběla, nedala filmařům nic zadarmo. Prodala jim jen několik vozů za velkoobchodní ceny, zbytek si museli filmaři normálně koupit.

To Fiat, jehož vozy se ve filmu také hojně vyskytují, byl mnohem vstřícnější. Šéf automobilky Agnelli filmařům řekl, že pokud budou v hlavní roli Fiaty, dostanou jich tolik, kolik budou chtít. Dále by pak zajistil několik sporťáků pro členy mafie plus 50 000 dolarů. Jenže neuspěl. Produkce trvala na tom, aby v hlavní roli vystupovaly právě vozy Mini a tak za ně neváhala zaplatit.

Hned po uvedení filmu prodej vozů Mini raketově stoupl.

Ve filmu bylo poškozeno nesčíslně aut. Ale ne všechny byly nové a zachovalé a ne všechny byly zničeny zcela. Začalo to hned úvodní scénou, kdy buldozerista shodil ze skály vůz Lamborghini Miura. Tento sporťák byl ale již poničený před touto akcí. Patřil totiž původně jednomu arabskému princi, který s ním měl vážnou nehodu, při níž se zabil. V jiné scéně byl před kamerami zničený Aston Martin DB4. Přitom to prý ale byla ve skutečnosti upravená Lancia Flaminia. Dva vozy Jaguar E-Type, jimž poškodil střechy buldozer, byly později opraveny a prodány. Toto už ale neplatilo o mnoha dalších vozech zdemolovaných hlavně při natáčení závěrečné honičky. 

V roce 2003 byl natočený remake, jmenoval se Loupež po italsku a režíroval ho Gary Gray.  V hlavních rolích se objevili Mark Wahlberg, Donald Sutherland, Charlize Theronová a samozřejmě… tři nové vozy Mini Cooper.
 

Už vyšlo: Bullittův případ, Francouzská spojka, Ronin, Duel, 60 sekund, Gone in Sixty Seconds, Death Proof, Řidič, Bourneův mýtus.

bazar

Fiat 500X 1,4
Rok výroby: 2015
Stav: 7 076 km
Cena: 370 000 Kč
Fiat Freemont 2
Rok výroby: 2012
Stav: 104 912 km
Cena: 300 000 Kč
Fiat Scudo 1,9
Rok výroby: 1997
Stav: 256 473 km
Cena: 46 000 Kč
Fiat Ducato 2,2
Rok výroby: 2011
Stav: 75 942 km
Cena: 270 000 Kč
Fiat Ducato 2,2
Rok výroby: 2007
Stav: 140 553 km
Cena: 136 000 Kč
Fiat Panda 1,1
Rok výroby: 2010
Stav: 3 400 km
Cena: 114 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků