Honda SCV100 Lead vs. Keeway Hurricane 50: Goliáš a David (test)

Honda SCV100 Lead vs. Keeway Hurricane 50: Goliáš a David (test)

Kapitoly článku:


Jízdní dojmy

Už od pohledu je jasné, že řidič se bude lépe cítit v sedle Leadu. Honda nabízí za řídítky více prostoru, pohodlně jsem se tam usadil i já se svými 191 cm na výšku. Keeway dal modelu Hurricane opravdu velmi jednoduché sedlo, něktěří uživatelé si stěžují, že při větším brždění se řidič posouvá dopředu. Já měl jiný problém: když jsem si dal nohy k sobě, abych je schoval před větrem a proudícím vzduchem, narazil jsem řídítky do kolen a velmi těžko se pak zatáčelo. Doporučení budoucím majitelům Hurricanu, aby si tento skútr koupili zhruba do výšky postavy 180 cm.

Lead má elektrický startér, ale pro jistotu i mechanickou startovací páku. Keeway má vedle nakopávačky startér na dálkové ovládání: první stisk tlačítka na klíčích aktivuje elektroniku a druhé stisknutí nastartuje motocykl. Hurricane zněl i přes velkou chromovanou, leč falešnou, koncovku jako bzučící včelka, prostě klasický maloobjemový dvoutaktní jednobuch. Zvuk čtyřtaktního motoru Hondy, připomínající motorový člun plovoucí po pobřeží francouzské riviéry, vybízí k cestování, tak pojďme jezdit.


Mechanická startovací páka ("nakopávačka") Leadu a dálkové ovládání startétu u Hurricanu

Motor u Keeway Hurricane 50 jde poměrně rychle do otáček a „táhne“ rovnoměrně až do 60km/h. Některé z  konkurenčních strojů, pohybujících se ve výrazně vyšších cenových relacích, mohou takový čistý a plynulý projev motoru jen tiše závidět. O poznání horší dojem vzbuzoval podvozek stroje. Přední vidlice byla příliš měkká. V nižších rychlostech (do 40km/h) je vše pořádku, odpružení působí komfortním dojmem, ovšem po překročení této hranice je každý hrbol nepříjemný především pro vaše ruce. Rázy přenášené do řídítek jsou velké, mnohdy jsem měl pocit, že odpružení jde až na doraz. Tento problém by pravděpodobně vyřešila výměna oleje v tlumičích za tužší. Při sportovnější jízdě do zatáček neposkytuje odpružení mnoho důvěry a přídavný kufr ke stabilitě celého stroje taky nepřispívá. Brzdy odpovídající standardu, překvapí pouze odporem při zmáčknutí páčky. Razantní brždění  vyžaduje více než dva prsty na páčce.

Větší motor u Hondy Lead zabírá bez zaváhání jíž při jemném pootočením plynu. Vyšší kroutící moment je znatelný již v nízkých otáčkách a přispívá ke slušné akceleraci. Agregát nemá problém ani ve velkých kopcích, kde si drží svoji cestovní rychlost 50-60 km/h. Tento skútr byl stvořen pro kratší cesty krajinou stejně tak, jako pro proplétání se v ranní špičce. Bubnové brzdy na obou kolech disponují dostatečnou silou, jen je znatelný úbytek brzdné síly při delším intenzivním brždění. Odpružení je velice příjemné i na nerovných silnicích. Sportovně založení jezdci ocení stabilitu stroje i v maximálních rychlostech při ostrém průjezdu zatáčkou.

Jízda ve dvojici je u Leadu samozřejmostí, větší konstrukce skútru a sedla nabízí dostatek prostoru dvou dospělým osobám pro pohodlné cestování i na delších trasách. Naopak u Hurricanu je jízda za řidičem skoro utrpením. Velmi nás udivila absence stupaček v jakékoliv formě, po tříminutové jízdě mě bolela třísla od tisknutí noh k motorce a delší jízda by byla opravdu tvrdou torturou.

Zkušenosti a postřehy majitelů

Honda SCV100 Lead - spotřeba motocyklu se pohybovala v rozmezí 2,5-3 l na 100 km, po namontování předního plexiskla spotřeba vzrostla k vyšší hodnotě. Přední štít stál zhruba 1 800 Kč, snížil maximální rychlost o 5 km/h a zvedl spotřebu zhruba o 0,5 l, ale přináší řidiči větší komfort při delším cestování, které biker ocení především při zhoršeném počasí (vítr, déšť). Zadní kufr o objemu 26 l byl při koupení motocyklu v akci, majitel jej ale vyměnil za úložný prostor Givi Flow s objemem 35 l (cena asi 3 500 Kč). Servisní náklady a provozní výdaje: výměna oleje jednou za 4 000 km za cenu asi 350 Kč a po 6000 sjetá zadní pneumatika, nová stála kolem 1 000 Kč.

Keeway Hurricane 50 - skútr spálí průměrně 3-3,5 litrů naturalu na 100 km. Majitel stroji vytýká horší dostupnost svíčky a nesnadnou snímatelnost plastů kapotáže. Absenci stupaček vyřešil jako správný Kutil Tim: na rám navařil matky, v plastu vyřízl otvory a spolujezdec si může nohy dát na našroubované kolíky.

Honda

Japonská Honda vedle automobilů a motocyklů vyrábí také samostatné motory, elektrogenerátory nebo zahradní techniku. Společnost založil v roce 1948 Soichiro Honda. Od roku 1950 to je největší světový výrobce motocyklů.

Honda Civic • Honda Jazz • Honda CR-V • Honda HR-V • Honda NSX • Honda E

Doporučujeme

Články odjinud