56
Fotogalerie

Honda Prelude (1978): začátek úspěšné historie (prospekt)

Tentokrát si prolistujeme propagační materiály k vůbec první generaci sportovního modelu Honda Prelude. Ačkoli se již třináct let nevyrábí, do srdcí řady příznivců sportovních automobilů se zapsal zlatým písmem…

Kapitoly článku:


Poslední prospekty:

Škoda 105/120/130 v katalogu pro modelový rok 1987
Ford Cortina (1964) na unikátním prospektu v češtině
Renault 16 (1965): reformátor v českém prospektu


Ukončená éra

První generace dvoudveřového sportovního vozu Honda Prelude byla představena s podzimem roku 1978. Na domácím trhu se prodávala pouze ve speciální, čerstvě založené síti dealerství Honda Verno, ale záhy se pustila do boje i na řadě exportních trhů. První Prelude byla jasnou japonskou interpretaci americké kategorie „pony cars“, ustavené v roce 1964 v první generaci Fordu Mustang.

1978 Prelude (10).jpg1978 Prelude (11).jpg1978 Prelude (12).jpg
Honda Prelude poprvé

Šlo tedy o dvoudveřový vůz se sportovním nádechem postavený na velkoprodukčním mechanickém základu, jenž byl evidentní reakcí na úspěch konkurenční Toyoty Celica. Druhá generace následovala v roce 1982, stanula na zcela nové podlahové plošině, ale zachovávala si zprvu motory s karburátory. Výsostným prvkem se staly výklopné hlavní světlomety.

Generace třetí přišla do prodejů již v roce 1987, nicméně tentokrát šlo spíše o evoluci předchůdce. Vůbec poprvé v dějinách velkosériové produkce však nabízela možnost v podobě řiditelné zadní nápravy, navíc designem tato Prelude předznamenala superkupé Honda NSX z roku 1989.

1978 Prelude (20).jpga02.jpg1978 Prelude (9).jpg
Vytříbená konstrukce s nezávislým zavěšením všech kol, ale karburátorovými motory s ručním ovládáním sytiče

Čtvrtá generace Hondy Prelude v roce 1991 přišla o své typické výklopné světlomety a ve svých dražších verzích sázela na nové motory VTEC. Také pátá a zatím poslední generace, vyráběná v letech 1996 až 2001, platila ve své době za jeden z technicky nejpokrokovějších vozů své kategorie. Poslední Prelude se dostala do výběru „Auta snů za babku“ magazínu Popular Mechanics a my jsme ji jako ojetinu testovali již před osmi lety.

Honda Prelude poprvé

Základ moderní podlahové plošiny byl včetně součástí závěsů kol a brzd převzat z tehdejšího cestovního modelu Honda Accord (drobná analogie Falcon x Mustang), rozvor náprav byl ale zkrácen o 60 mm. Celkově byla však konstrukce připravena týmem šéfkonstruktéra Hiroshia Kizawy prakticky zcela nově, přesně podle požadavků na nové určení modelu Prelude.

1978 Prelude (18).jpg1978 Prelude (19).jpg1978 Prelude (15).jpg
První Prelude vzdáleně vycházela z Accordu, měla ale kratší rozvor

Spolu s Accordem byla nová Honda Prelude prvním sériovým automobilem s objemem do dvou litrů standardně dodávaným s řízením s posilovačem, Prelude navíc ve všech verzích nabízela i elektricky ovládanou střechu. Základem byl řadový čtyřválec EL s osmiventilovým rozvodem SOHC, objemem 1,6 l, výkonem 80 koní (59 kW) a točivým momentem 127 Nm. Disponoval manuálním trojpolohovým sytičem a dvojitým karburátorem.

a09.jpg1978 Prelude (26).jpga08.jpga07.jpga03.jpga04.jpg
Interiér nabízel komfortní cestování čtyřčlenné posádce a jejím zavazadlům

Na domácím a severoamerickém trhu se již od sklonku roku 1978 dodával také větší, dvanáctiventilový čtyřválec EK o objemu 1,8 l a výkonu 90 koní (66 kW). Převodovky byly pětistupňové manuální, případně třístupňové samočinné, za zmínku stojí také poloautomatické dvoustupňové ústrojí Hondamatic. Facelift následoval v roce 1981, zákazníci se dočkali i elektronického řízení motoru CVCC-II, případně špičkového provedení Executive s čalouněním jemnou kůží Connolly.

Honda

Japonská Honda vedle automobilů a motocyklů vyrábí také samostatné motory, elektrogenerátory nebo zahradní techniku. Společnost založil v roce 1948 Soichiro Honda. Od roku 1950 to je největší světový výrobce motocyklů.

Honda Civic • Honda Jazz • Honda CR-V • Honda HR-V • Honda NSX • Honda E

Doporučujeme

Články odjinud