Honda Prelude (1978): začátek úspěšné historie (prospekt)

Tentokrát si prolistujeme propagační materiály k vůbec první generaci sportovního modelu Honda Prelude. Ačkoli se již třináct let nevyrábí, do srdcí řady příznivců sportovních automobilů se zapsal zlatým písmem…
Seznam kapitol
  1. Ukončená éra, Honda Prelude poprvé, Dobová videa
  2. Honda Prelude v dobovém prospektum, Atypický interiér, Technické údaje
  3. Honda Prelude - prospekt z roku 1978
  4. Fotogalerie (41x foto)

Poslední prospekty:

Škoda 105/120/130 v katalogu pro modelový rok 1987
Ford Cortina (1964) na unikátním prospektu v češtině
Renault 16 (1965): reformátor v českém prospektu


Ukončená éra

První generace dvoudveřového sportovního vozu Honda Prelude byla představena s podzimem roku 1978. Na domácím trhu se prodávala pouze ve speciální, čerstvě založené síti dealerství Honda Verno, ale záhy se pustila do boje i na řadě exportních trhů. První Prelude byla jasnou japonskou interpretaci americké kategorie „pony cars“, ustavené v roce 1964 v první generaci Fordu Mustang.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Honda Prelude poprvé

Šlo tedy o dvoudveřový vůz se sportovním nádechem postavený na velkoprodukčním mechanickém základu, jenž byl evidentní reakcí na úspěch konkurenční Toyoty Celica. Druhá generace následovala v roce 1982, stanula na zcela nové podlahové plošině, ale zachovávala si zprvu motory s karburátory. Výsostným prvkem se staly výklopné hlavní světlomety.

Honda Prelude 2,0, švihák i po létech (test)

Honda Prelude 2,0, švihák i po létech (test)

Generace třetí přišla do prodejů již v roce 1987, nicméně tentokrát šlo spíše o evoluci předchůdce. Vůbec poprvé v dějinách velkosériové produkce však nabízela možnost v podobě řiditelné zadní nápravy, navíc designem tato Prelude předznamenala superkupé Honda NSX z roku 1989.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Vytříbená konstrukce s nezávislým zavěšením všech kol, ale karburátorovými motory s ručním ovládáním sytiče

Čtvrtá generace Hondy Prelude v roce 1991 přišla o své typické výklopné světlomety a ve svých dražších verzích sázela na nové motory VTEC. Také pátá a zatím poslední generace, vyráběná v letech 1996 až 2001, platila ve své době za jeden z technicky nejpokrokovějších vozů své kategorie. Poslední Prelude se dostala do výběru „Auta snů za babku“ magazínu Popular Mechanics a my jsme ji jako ojetinu testovali již před osmi lety.

Honda Prelude poprvé

Základ moderní podlahové plošiny byl včetně součástí závěsů kol a brzd převzat z tehdejšího cestovního modelu Honda Accord (drobná analogie Falcon x Mustang), rozvor náprav byl ale zkrácen o 60 mm. Celkově byla však konstrukce připravena týmem šéfkonstruktéra Hiroshia Kizawy prakticky zcela nově, přesně podle požadavků na nové určení modelu Prelude.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
První Prelude vzdáleně vycházela z Accordu, měla ale kratší rozvor

Spolu s Accordem byla nová Honda Prelude prvním sériovým automobilem s objemem do dvou litrů standardně dodávaným s řízením s posilovačem, Prelude navíc ve všech verzích nabízela i elektricky ovládanou střechu. Základem byl řadový čtyřválec EL s osmiventilovým rozvodem SOHC, objemem 1,6 l, výkonem 80 koní (59 kW) a točivým momentem 127 Nm. Disponoval manuálním trojpolohovým sytičem a dvojitým karburátorem.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Interiér nabízel komfortní cestování čtyřčlenné posádce a jejím zavazadlům

Na domácím a severoamerickém trhu se již od sklonku roku 1978 dodával také větší, dvanáctiventilový čtyřválec EK o objemu 1,8 l a výkonu 90 koní (66 kW). Převodovky byly pětistupňové manuální, případně třístupňové samočinné, za zmínku stojí také poloautomatické dvoustupňové ústrojí Hondamatic. Facelift následoval v roce 1981, zákazníci se dočkali i elektronického řízení motoru CVCC-II, případně špičkového provedení Executive s čalouněním jemnou kůží Connolly.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Ukončená éra, Honda Prelude poprvé, Dobová videa
  2. Honda Prelude v dobovém prospektum, Atypický interiér, Technické údaje
  3. Honda Prelude - prospekt z roku 1978
  4. Fotogalerie (41x foto)
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

dnes | Michal Žďárský
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků