Honda NSX: japonské Ferrari

Na přelomu 80. a 90. let budil japonský automobilový průmysl dojem, že během několika let převálcuje veškerou konkurenci. Z této zlaté éry pochází Honda NSX.
Seznam kapitol
  1. „Supersport“ pro každý den; 15 let bez velkých změn
  2. Kompletní fotogalerie

Honda NSX vyráběná v letech 1990 až 2005 nemá na první pohled daleko k vozům Ferrari, které byly vzorem pro vývojový tým japonské automobilky. Honda v pokrokové konstrukci typu NSX využila bohatých zkušeností ze svého rozsáhlého angažmá v nejvyšších disciplínách motoristického sportu a při finálním dolaďování supersportovního kupé dala na názory Ayrtona Senny, který se na testování prototypů podílel.

Klepněte pro větší obrázek
 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
NSX nestárne. I dnes vypadá velmi přitažlivě.

Náročnou výrobu s vysokým podílem ruční práce nejzkušenějších zaměstnanců Hondy zajišťoval zpočátku speciálně postavený závod v areálu výzkumného a vývojového střediska Honda v Tochigi s původní kapacitou 25 vozů za den. Od začátku roku 2004 do ukončení výroby v roce 2005 vyjížděly vozy NSX z bran závodu Suzuka.

„Supersport“ pro každý den

Předpokladem pro vynikající jízdní vlastnosti byla koncepce s motorem uloženým uprostřed před zadní poháněnou nápravou. Ve snaze o co nejnižší hmotnost – americké provedení Acura NSX vážilo v době svého uvedení na trh 1365 kg – byla karoserie vyrobena kompletně z hliníku.

Hliník místo oceli ušetřil v případě karoserie údajně 200 kg. Celohliníkovou konstrukcí se mohl pochlubit také atmosféricky plněný třílitrový šestiválec (201 kW/274 k) vybavený systémem variabilního časování a zdvihu ventilů VTEC.

Sportovní charakter výrazně krátkozdvihového motoru s titanovými ojnicemi (další světové prvenství vedle hliníkové karoserie) dávalo jasně najevo červené pole začínající od 8000 min-1 (k přerušení dodávky paliva docházelo při 8300 min-1). Navzdory tomu se jednalo o velmi spolehlivý automobil, s nímž bylo možné bez problémů jezdit v každodenním provozu.

15 let bez velkých změn

Od konce roku 1992 se na japonském trhu tři roky prodávala extrémně sportovní varianta NSX-R s výrazně sníženou hmotností (o 120 kg na pouhých 1230 kg), optimalizovanou charakteristikou motoru, kratším stálým převodem a podvozkem vyladěným ještě lépe pro ostrou jízdu na okruhu.

Klepněte pro větší obrázek
V roce 1995 rozšířil nabídku typ NSX-T s odnímatelnými střešními panely.

V roce 1997 následovala velká modernizace s motorem zvětšeným na 3,2 litru (216 kW/294 k). Pětistupňovou převodovku nahradila šestistupňová skříň. Verze se čtyřstupňovým „automatem“ zůstaly u původního třílitrového motoru.

Bez zásadního faceliftu ovšem Honda NSX vydržela až do roku 2002, kdy byly výklopné přední světlomety nahrazeny pevnými xenonovými světlomety. Ve stejném roce se na japonský trh vrátila druhá generace sportovní edice NSX-R s hmotností 1270 kg a motorem V6 3,2 litru vyladěným oficiálně na 206 kW (280 k).

Honda pracovala v uplynulém desetiletí na nové generaci NSX, ale po vypuknutí krize tento projekt zastavila. Nedávno nicméně oznámila, že nástupce NSX přece jen představí. Překonat první generaci NSX ovšem nebude snadné.
 

 

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. „Supersport“ pro každý den; 15 let bez velkých změn
  2. Kompletní fotogalerie

bazar

Honda Civic 1,4
Rok výroby: 2011
Stav: 52 914 km
Cena: 179 000 Kč
Honda Civic 1,3
Rok výroby: 2006
Stav: 175 147 km
Cena: 114 000 Kč
Honda Civic 2,2
Rok výroby: 2006
Stav: 108 798 km
Cena: 120 000 Kč
Honda CRV 2,2
Rok výroby: 2007
Stav: 99 967 km
Cena: 232 000 Kč
Honda Civic 1,3
Rok výroby: 2007
Stav: 111 707 km
Cena: 126 000 Kč
Honda Civic 1,8
Rok výroby: 2007
Stav: 62 081 km
Cena: 149 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

včera | Milan Lažanský | 3 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků