Honda Legend s novým pohonem všech kol

O nové Hondě Legend jsme již psali v souvislosti s jejím uvedením na japonský trh; automobilka jej vystavila i na ženevském autosalonu. Čtvrtá generace má sportovnější design, je dlouhá téměř pět metrů a pod kapotou tepe 300koňový šestiválec.
Honda Legend s novým pohonem všech kol

Poznámka: Následující text pochází z tiskové zprávy.

Ojedinělý a na světě první systém pohonu všech kol, zajišťující dokonalé ovládání, HiDS ,CMBS a aktivní potlačování hluku v kabině, to jsou pouze některé z výrazných technologických novinek zcela nové limuzíny Legend, uvedené na trh nedávno v Japonsku a – jako Acura RL – a také ve Spojených státech amerických.

Ačkoliv technické specifikace musí být ještě dořešeny, Honda potvrdila, že tuto vlajkovou loď představí také v Evropě a jeden exemplář tohoto luxusního výkonného sedanu, který získal titul Japonský vůz roku 2004-2005, je nyní vystavován na stánku Honda.

Aktivní rozdělování točivého momentu

Jednou z nejprogresivnějších novinek je systém Super Handling All-Wheel Drive (SH-AWD), poskytující modelu ovladatelnost sportovního vozu a přitom mu dovoluje zachovat si vysokou úroveň elegance. Tato průkopnická nová technologie je mnohem víc než jen standardní systém pohonu všech čtyř kol a proměnného rozdělování točivého momentu mezi přední a zadní kola za účelem dosažení optimálních parametrů řízení, ale zavádí také regulaci poměru točivého momentu mezi levým a pravým zadním kolem, takže při zatáčení zrychluje vnější kolo, což zajišťuje skutečně neutrální chování vozu.

Obecně až 70 % točivého momentu se převádí na přední kola, ale při odvážnějším řízení a při ostrém zrychlování dochází k přenášení až 70 % momentu na zadní kola, což vede ke zvýšení schopnosti akcelerace a k posílení stability vozu za všech okolností.

Při zrychlování během zatáčení přenáší systém SH-AWD až 100 procent točivého momentu na vnější zadní kolo a toto „přetáčení“ pomáhá vozu zvýšit jeho schopnost optimálního zatáčení a docílit vynikající hbitost. A naopak, pokud vůz v zatáčce zpomaluje, točivý moment působí proti přetáčení.

Systém ECU přijímá data ze snímačů, měřících úhel natočení kol , boční zrychlení a rychlost kol a díky těmto informacím může řídit elektromagnetické spojky, umístěné v zadním diferenciálu – to je další světová novinka – ty nastavují planetární převody s cílem dosažení optimální hodnoty kroutícího momentu na každém ze zadních kol.

Šestiválec pod kapotou

Tento motor je nejsilnějším, jaký kdy byl ve voze Legend použit. Obsah 3,5 litru, V6 s 24 ventily, celohliníková hnací jednotka VTEC produkuje výkon 221 kW při otáčkách 6200 min-1 a točivý moment 353 Nm při otáčkách 5000 min-1. Lehká víka hlav válců z hořčíkové slitiny a dvoudílné z hliníku tlakově odlité sací potrubí doplňují rozsáhlá opatření pro snížení hmotnosti uplatněná na celém vozidle, s cílem dosáhnout výrazného zlepšení měrného výkonu motoru. Při impozantním výkonu má Legend navíc velmi nízké emise, které jsou na japonském trhu o 75 % nižší než předepsaná hodnota pro rok 2005 a ve Spojených státech amerických splňují velmi přísné normy LEV2-ULEV.

Kompaktní pětistupňová sekvenční převodovka se systémem řazení Sportshift může pracovat v plně automatickém režimu nebo může jednotlivé stupně řadit řidič pomocí řadící páky, umístěné ve středové konzoli a nebo pomocí pákových ovladačů, umístěných na volantu.

Sportovní design

Pro vnější design vozu Legend je charakteristická prudce ubíhající linie kapoty směrem k agresivnímu přednímu nárazníku s hranatým tvarováním hlavních světlometů, pro firmu typickou pětiúhelníkovou mřížkou a charakteristickými spodními nasávacími otvory. Elegantní kabina, stoupající okenní linie a krátká zadní část vozu podtrhují klínovitý tvar modelu Legend, navozující pocit rychlosti při pohledech z kterékoliv strany. A zatímco jeho celková délka je o 65 mm kratší a také rozvor je o 110 mm kratší než u jeho předchůdce, jeho šířka je nyní o 25 mm větší. Krátký a široký podvozek přináší vynikající stabilitu a jízdní vlastnosti, napomáhá snadnějšímu ovládání a zvětšení prostoru kabiny – ta je o 40 mm širší a o 30 mm delší – což zvyšuje pohodlí cestujících.

Atraktivnímu vzhledu modelu Legend napomáhá vysoce lesklá povrchová úprava, dosahovaná mokrým leštěním podkladní vrstvy před nanesením hustších čirých nátěrů, vytvářejících velkou hloubku lesku.
Použití systému SH-AWD dovolilo konstruktérům podvozku zajistit i obzvlášť klidnou a pohodlnou jízdu. Pro zavěšení kol je vpředu použita sestava dvojitého lichoběžníku a vzadu je víceprvková konstrukce. Vzduchem chlazené brzdové kotouče většího průměru se čtyřpístovými předními třmeny, ABS, EBD a posilovač brzd poskytují vozu optimální brzdný výkon. VSA (Vehicle Stability Assist) zajišťuje zvládání bočního smyku a opravu případného přetáčení či nedotáčení, čímž doplňuje ABS a TCS.

Noční vidění

Legend lze také dodat s důmyslným systémem podpory řízení, známým jako HiDS, konstruovaným s cílem posílit pohodlí a bezpečnost řidiče. Ten sestává ze dvou systémů, Lane Keeping Assist (LKAS) a adaptivního systému kontroly řízení, známého jako IHCC (Intelligent Highway Cruise Control). LKAS používá kameru, namontovanou pod horním okrajem předního skla, pro identifikaci jízdního pruhu, ve kterém se vozidlo pohybuje a pro opravu jakékoliv odchylky patřičnou asistencí řízení. IHCC využívá informaci z radaru, zabudovaného do mřížky chladiče a měřícího vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla a pomocí systému ovládání řízení reguluje rychlost vozidla a vzdálenost od vozidla před sebou. Japonská specifikace obsahuje také jiný z prvních systémů Honda, Intelligent Night Vision System, který pracuje se dvěma infračervenými kamerami, umístěnými v předním nárazníku a poskytujícími řidiči zlepšený pohled na vozovku a pohotovější zjištění přítomnosti chodců díky obrazovce, umístěné ve výšce očí.

Silná konstrukce

Tuhost karoserie byla zvýšena zhruba o třetinu při současném snížení hmotnosti využitím vysokopevnostní oceli pro hlavní nosné prvky rámu karoserie a hliníku pro kapotu, přední blatníky a pro víko zavazadlového prostoru. Kardanová hřídel pohánějící zadní nápravu z materiálu, vyztuženého uhlíkatým vláknem, je dalším opatřením ke snížení hmotnosti.

Legend je prvním vozem Honda, využívajícím konstrukci karoserie typu Advanced Compatibility Engineering (ACE), určenou ke zvýšení bezpečnosti cestujících. ACE pomáhá rozptýlit síly, vznikající při nárazu, do zvětšené přední plochy, ale také omezit dopad nárazu na druhé vozidlo, a tak přispívá ke snížení poškození tohoto vozidla.

Další výsledek vývoje bezpečnostních opatření je brzdný systém CMBS (Collision Mitigation Brake System), který dovede identifikovat potenciální srážky a snižovat jejich dopad na posádku i vozidlo. Systém používá optické i zvukové výstrahy, které mají přimět řidiče k bezprostřední akci zabraňující srážce, a může také aktivovat brzdy aby se snížila rychlost vozu a elektrické předpínače přitáhnou před očekávanou srážkou bezpečnostní pásy, které pak přidrží řidiče pevněji v sedadle.

Společnost Honda plánuje představit v Evropě pokrokový systém „pop-up hood“ pro zmírnění poranění hlavy chodce při srážce.

Pohodlné cestování

Uvnitř má nový Legend zároveň přepychové i sportovní prostředí, když bohatě využívá kožené a dřevěné obložení, ale také výběr moderních technických systémů, zahrnující zvukový systém Bose, zajišťující prostorové ozvučení kolem všech sedadel. Vytvoření uvolněné atmosféry napomáhá také systém AudioPilot, neutralizující rušivé hluky od vozovky, větru i z dalších zdrojů vysíláním signálů s opačnou fází do zvukového systému.

Dalšími technickými přednostmi jsou přídavný systém řízení předních světel AFS (Active Front Lighting System), který natáčí vnitřní světlo do zatáčky v obou směrech až o 20 stupňů v závislosti na rychlosti vozidla a na vstupních impulsech od volantu; satelitní navigační systém s osmipalcovou obrazovkou a s hlasovým ovládáním; elektronické bezklíčové uzamykání vozu Keyless Access System, které umožňuje zamykání a odemykání vozu, ale také jeho startování bez použití klíče; a nová, větraná kožená sedadla, kde klimatizační systém prochází celými sedadly.

Parametry

  • Motor: 3.5i V6, objem 3 471 ccm, 24 ventilů, SOHC-VTEC
  • Vrtání a zdvih: 89 x 93 mm
  • Kompresní poměr: 11:1
  • Výkon: 221 kW/300 k při 6 200 ot.
  • Max. točivý moment: 353 Nm při 5 000 ot.
  • Spotřeba: 11,7 l na sto km
  • Kola: 17" litá 235/50 R17
  • Pohon: všechna kola, SH-AWD
  • Převodovka: pětistupňová automatická
  • Hmotnost: 1 760-1 800 kg
  • Rozměry: 4 930 x 1 845 x 1 455 mm
  • Průměr otáčení: 11,6 m
  • Zavazadlový prostor: 452 l (VDA)

Fotogalerie

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků