Honda Jazz/City (1981-1986): Hudební jméno nepatřilo jen MPV

Honda Jazz je synonymem pro malé auto s prvky MPV a úžasnou variabilitou interiéru. Poprvé se název objevil ale na úplně jiném autě: evropské verzi modelu City začátkem 80. let.
Seznam kapitol
  1. Malé auto, ale ne kei car; skútr ve výbavě; Turbo a kabrio
  2. Buldok s mezichladičem; Asymetrická modernizace
  3. Kompletní fotogalerie

Jméno Jazz sice nesly dokonce i skútry a dvojče u nás dobře známého Opelu Frontera, ale my se podrobně podíváme na ten, který se na starém kontinentu prodával v letech 1982-1986. Doma mu říkali City, ale v západní Evropě narazila Honda na práva Opelu.

Malé auto, ale ne kei car

V zemi vzniku byla Honda City s kódem AA představena v listopadu 1981. Šlo o malé, jen 3,38 m dlouhé, 1,57 m široké a 1,47 m vysoké hranaté autíčko sympatických tvarů, nejmenší model v tehdejší nabídce. Nebyl to však kei car, protože se pod kapotou nenacházel tříválec 0,66 l. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Původní Honda City byl třídveřový hatchback poháněný motorem o objemu 1,2 l

Třídveřový hatchback byl poháněn čtyřdobým řadovým kapalinou chlazeným čtyřválcem série ER o objemu 1231 cm3. Celohliníkový motor měl rozvod OHC, tříventilovou techniku, řízené spalování CVCC-II (už tehdy se dbalo na emise), vačkový hřídel poháněný ozubeným řemenem a pětkrát uložený klikový. Palivo dodával ještě dvojitý spádový karburátor Keihin. Auto vyznávalo koncepci „vše vpředu“, pohonná jednotka byla umístěna logicky napříč.

Provedení s dvoustupňovou (!) samočinnou převodovkou Hondamatic dávalo 46 kW/5000 min-1 a 98 N.m/3000 min-1, ve spojení s manuálním „čtyřkvaltem“ se chlubilo maximálními 49 kW posazenými o 500 otáček výše. Stejná hodnota točivého momentu byla k mání ve 3,5 tisících.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Do miniaturní karoserie Hondy City se vměstnali čtyři cestující

Podvozek měl rozvor 2220 mm a rozchod všech kol 1370 mm. Přední náprava využívala příčná i podélná ramena a tradiční vzpěry McPherson, zadní pak pouze příčná a vzpěry. O komfort se staraly vinuté pružiny a teleskopické tlumiče, deceleraci zajišťovaly kotouče a bubny a ovladatelnost lehounkých aut zajišťovalo hřebenové řízení.

Kabina díky hranatým vnějším tvarům poskytovala slušný prostor čtveřici cestujících, konstruktérům se podařilo výborně využít obestavěný prostor.

Ve výbavě byl i skútr

V letech 1981-1983 Honda dodávala  k City i skládací skútřík Motocompo, který se vešel do zavazadelníku se slušnými 260 l, automobilka však udávala objem při naložení až po střechu. Provedení Manhattan Roof ji mělo ještě o 10 cm zvýšenou. Ekonomické varianty se jmenovaly E, sportovní zase R.

Nový Civic Type R dostane brzdy Brembo a rozjede se na 270 km/h

Nový Civic Type R dostane brzdy Brembo a rozjede se na 270 km/h

Užitkové verze Pro dostaly vlastní kód VF, existovaly coby dvou- i čtyřmístné. Zpočátku se musely spokojit s 45 kW, 96 N.m, jen čtyřstupňovými převodovkami (jinak se daly za příplatek koupit i pětistupňové) a dokonce manuálním sytičem! Vážily ale zase ze všech nejméně: opravdu muších 635 kg.

V Evropě se autíčko pod názvem Jazz začalo prodávat v roce 1982. Proč změna jména? Označení City měl registrované Opel pro hatchback Kadett. Základní verze nabídla jen 33 kW/4500 min-1 a 82 N.m v nejvyšších 2500 otáčkách, výkonnější alespoň 41 kW.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Už v roce 1982 uvedla Honda na trh ostré City Turbo, jehož poznávacím znamením byla nesouměrná maska chladiče; duchovním otcem projektu byl syn Soichira Hondy

Slabší motor v kombinaci se čtyřstupňovým manuálem spotřeboval v průměru 6,4 l benzinu, největší rychlost 135 km/h i akcelerace z klidu na stovku během 18,2 s odpovídaly spíše městskému zaměření sedmimetrákového mini.

Dvanáctipalcová kolečka s pneumatikami šířky 145 mm koneckonců ani žádné velké závodění nepřipouštěla. Bohužel, Jazz byl příliš drahý na to, aby se proti konkurenci na starém kontinentu mohl prosadit. City však na domácím trhu zaznamenalo velmi slušnou odezvu.  

Turbo a kabriolet

Vraťme se ale zpět do Země vycházejícího slunce, která se divočejších variant dočkala. A jakých! V září 1982 se objevila první opravdu sportovní verze Turbo s mlhovkami, asymetrickou mřížkou chladiče (tu později převzaly inovované modely po modernizaci), hrbem na kapotě, malým tlustým tříramenným volantem a digitálním přístrojovým štítem s rychloměrem, otáčkoměrem a ukazatelem plnicího tlaku turbodmychadla.

Honda Jazz: nová generace přijíždí (61x foto)

Honda Jazz: nová generace přijíždí (61x foto)

Přední cestující si hověli ve zčásti kůží čalouněných sedačkách. Tvrdší podvozek stále s nezávislým zavěšením všech kol používal na obou nápravách stabilizátory, přední kotoučové brzdy měly dokonce vnitřní chlazení. A motor?

Ten dával díky turbodmychadlu IHI RHB51 celých 74 kW v 5500 min-1 a na přední kola se přenášelo 147 N.m při 3000 otáčkách. Raketa na maličkých dvanáctipalcových kolech s obutím 165/70 zvládla stovku za 8,6 s a jela šílených 179 km/h.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Stejně jako Turbo nesl i kabriolet tovární kód FA; obě verze nabraly na délce 40 mm a na šířce 55 mm, protože dostaly i větší rozchod (vpředu o 30, vzadu o 20 mm)

Motor měl hlavu ze slitiny hliníku a titanu a hořčíková ventilová víka. Palivo už nedodával karburátor, nýbrž vstřikování PGM-FI a spolu s řídicí jednotkou se staralo o minimální prodlevu turbodmychadla. Ukázka špičkové techniky v malém balení... Nedivme se, City Turbo bylo totiž dítkem Hirotoshiho Hondy, syna Soichira a zakladatele Mugenu. Odtud tedy vál vítr!

Dva vozy ještě před začátkem sériové výroby absolvovaly cestu ze Sicílie až na sever Evropy, do norského Karasjoku. 10 tisíc kilometrů zvládly bez problémů...

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Malé auto, ale ne kei car; skútr ve výbavě; Turbo a kabrio
  2. Buldok s mezichladičem; Asymetrická modernizace
  3. Kompletní fotogalerie

bazar

Honda Civic 2,2
Rok výroby: 2006
Stav: 162 602 km
Cena: 140 000 Kč
Honda HRV 1,5
Rok výroby: 2016
Stav: 8 005 km
Cena: 480 000 Kč
Honda Civic 2,2
Rok výroby: 2006
Stav: 126 504 km
Cena: 140 000 Kč
Honda CRV 2
Rok výroby: 2013
Stav: 28 179 km
Cena: 460 000 Kč
Honda Civic 1,8
Rok výroby: 2007
Stav: 95 213 km
Cena: 143 000 Kč
Honda Civic 1,6
Rok výroby: 2004
Stav: 133 208 km
Cena: 66 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

včera | Milan Lažanský | 3 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků