Honda Jazz je malým prostorovým zázrakem

Honda slaví v poslední době na domácím trhu velké prodejní úspěchy s kompaktním vozem Fit. S ním, i když pod změněným názvem Jazz, chce nyní uspět i na starém kontinentu, včetně České republiky.
Honda Jazz je malým prostorovým zázrakem

Jazz míří do kategorie malých vozů, kde je ovšem nyní skutečně těsno. Evropské vozy jako třeba Fiat Punto, Peugeot 206, Renault Clio, Seat Ibiza, Škoda Fabia či Volkswagen Polo si totiž zdejší trh již dávno rozdělily a Japonce mezi sebe jen tak nepustí.

Honda ale může překvapit, přestože nebude vzhledem ke stanovené vyšší prodejní ceně určitě pro každého. Přináší totiž mimořádně účinné zbraně - nejlepší prostornost ve své třídě a živý zážehový motor s velmi nízkou spotřebou paliva. To společně s celkovou vyšší stavbou karosérie po vzoru vozů MPV dohromady vytváří model, který se dokonale strefuje do současných trendů. Proberme si tedy dvě jeho největší výhody postupně.

Hodně místa

Celkovou délkou 3830 mm není Honda Jazz žádným obrem, vždyť třeba Škoda Fabia je o 130 mm delší. V porovnání s českým vozem je sice o 29 mm širší (1675 mm) a o celých 73 mm vyšší (1525 mm), ale zato má o 12 mm kratší rozvor (2450 mm), takže zvenku v otázce rozměrů skutečně příliš nevyniká.

Zato uvnitř se skrývá malý prostorový zázrak. O pohodlné přepravě pěti osob u Hondy sebevědomě mluví jako o samozřejmosti, daleko více však vychvalují prostor pro zavazadla a jeho variabilitu. Již jeho základní objem 380 litrů je obvyklý spíše v automobilech o třídu větších, a to je možné sklopením zadních sedadel získat až 1323 litrů volného prostoru, jehož zcela rovná plocha je dlouhá 1740 mm. Abychom si uvědomili, jak moc to znamená, musíme vzpomenout, že se sem vejdou až tři nesložená horská kola či třeba že čistě užitková Škoda Fabia Praktik (vůbec nemá zadní sedadla) má ložnou plochu o celých 160 mm kratší. Navíc je v Hondě Jazz dno zavazadelníku ve výšce pouhých 462 mm, což je až o dvě stě milimetrů níž než u konkurence.

Výše popsaného bylo dosaženo díky inovativnímu pojetí skeletu karosérie - kupříkladu palivová nádrž se u jazzu nachází pod podlahou v přední části prostoru pro cestující. Společně s prostorově úsporným zavěšení zadních kol to umožnilo vytvořit neobvykle objemný vnitřní prostor, jenž navíc vývojoví pracovníci Hondy velice chytře využili. Například sedáky zadních sedadel se dají vyklopit do kolmé polohy, čímž místo prostoru pro zadní cestující vznikne druhý krátký a vysoký (celých 1280 mm) ložný prostor, kam lze také naložit třeba horské kolo (i když s odmontovaným předním kolem).

Úsporný pohon

Mnozí motoristé považují zážehové motory Hondy za nejlepší na světě a automobilka se tak samozřejmě snaží této pověsti dostát. Důkazem jsou i nové pohonné jednotky i-DSI, jež mají vždy čtyři válce a šestnáct ventilů, ale liší se objemem - mají 1,2 respektive 1,4 litru. Pro český trh je k dispozici pouze větší agregát, jenž má nejvyšší výkon 61 kW a vrcholu točivého momentu 119 N.m dosahuje již při 2800 otáčkách, přičemž devadesát procent této hodnoty je k dispozici ve velmi širokém rozsahu mezi 2000 a 5000 otáčkami.

Kdo se diví, že u jazzu Honda neuplatnila technologii i-VTEC známou z dvoulitrového motoru používaného pro větší modely značky, dostane následující odpověď: Technologie proměnného časování a zdvihu ventilů i-VTEC z velké části sleduje maximální výkon, zatímco sekvenční dvousvíčkové zapalování i-DSI upřednostňuje nízkou spotřebu paliva. V čem tedy spočívá princip systému i-DSI (Dual and Sequential Ignition)? Především ve dvou svíčkách na každém válci umístěných na protilehlé straně spalovacího prostoru, což s pomocí inteligentního ovládání prodlevy mezi jejich zážehy umožňuje maximálně efektivně napomáhat šíření hoření ve válci a co nejlépe tak využít chemickou energii paliva. S ohledem na úspornost má motor Hondy Jazz rovněž jen jednu vačkovou hřídel v hlavě válců. Výsledky však jsou znát – podle údajů výrobce činí kombinovaná spotřeba paliva jen 5,5 l/100 km a přitom automobil není žádný lenoch. Z klidu na 100 km/h se rozjede za 12,0 sekund a dosáhne maximální rychlosti 170 km/h.

Na českém trhu bude Honda Jazz k dispozici jen v nejjednodušší výbavě označované písmenem S, a to za cenu 437 000 Kč. Ve standardu tento vůz obsahuje čelní a boční airbagy, elektrický posilovač řízení, dálkově ovládané centrální zamykání, elektricky ovládaná přední okna i zpětná zrcátka a přípravu pro autorádio. Překvapivě však ve výbavě schází systém ABS, který podle v současnosti platného ceníku není v nabídce ani za příplatek.

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků