32
Fotogalerie

Honda Jazz Hybrid: nejmenší neznamená nejhloupější

Kapitoly článku:


Srdce vozu...

Srdce vozu – tedy jeho technika – je v zásadě převzata z většího modelu Insight. Ovšem upraveně. Název IMA (Integrated Motor Assist) připomíná softhybridní koncepci Hondy, která představuje tandem zážehového motoru 1,3 l/65 kW/88 koní a synchronního elektromotoru 10 kW/14 koní.

DSC_0009.jpg
Spolehlivý tandem: zážehový motor plus synchronní elektromotor.

V jazzu umožňuje díky jeho nižší váze (a to i přes to, že elektromotor s akumulátory představují přívažek kolem metráku) dokonce zažít sice vzácně, ale přesto výjimečně i plíživou jízdu čistě jen na elektriku.

Tu z celkem pochopitelných důvodů ovšem nelze proti klasickému hybridu navolit jako samostatný režim. Jen když elektronika sama rozhodne, že (například k pomalému plynulému zajetí na parkovišti) není třeba spouštět spalovací motor, posunete se pár metrů bezhlučně na elektriku.

Při běžné jízdě pak naopak máte k dispozici standardně zelený režim Econ, který manuálně lze výrazným tlačítkem aktivovat. Přitom o pár procent klesá výkon motoru, citelně ale klesá citlivost motoru na případný požadavek prudké akcelerace vyslaný pokynem pravé nohy na pedál plynu; v jiném režimu pracuje v tu chvíli i elektromotor.

DSC_0022.jpg
Ovládání zeleného režimu Econ. 

A co je podstatné, při zastavení se vám automaticky vypne klimatizace. Ta ostatně přepíná automaticky na režim vnitřní recirkulace.

Jak to funguje

Tím se už dostáváme k jízdním dojmům. Nutno samozřejmě začít stručně odspodu, tedy od podvozku. Je běžné bezrámové konstrukce, vpředu mcphersony, vzadu podélná ramena spojená torzně poddajnou příčkou.

Samozřejmě hřebenové řízení s posilovačem, počet otáček mezi dorazy je komfortních 3,29. Řízení přesné, posilovače nevnucuje, ale ani se s vámi nepere. Příjemné je naladění tlumení nerovností. Menší ráz zaregistrujete jen při přejezdu větší příčné nerovnosti, záď neodskakuje.

A teď to podstatné. Pro toho, koho baví si s technikou moderního auta hrát a kdo nepotřebuje vždy na silnici sportovat, je radost pozorovat činnost hybridního systému na zobrazovaných piktogramech.

Přepínání pohonu pouze spalovacího motoru na jízdu s asistencí IMA, popřípadě pouze na elektřinu je už neznatelné, jen hodně bdělý pozorovatel po delším čase cviku změny zaregistruje. Souběžné dobíjení akumulátorů může řidič sledovat na monitoru na přístrojové desce.

Příjemné je i chování systému při akceleraci; při rozumném sešlápnutí plynu, které bohatě stačí v českých poměrech na dost svižné rozjetí na křižovatce, se elektronika nesnaží hnát motor do vysokých otáček, je přímo cítit, jak využívá vysokého točivého momentu elektromotoru.

Ten zabírá pochopitelně energičtěji v první fázi než spalovací motor (z čehož ostatně hlavně těží princip softhybridů), který jde do otáček v těsném závěsu. Právě díky tomu má těžší hybrid proti klasickému jazzu dokonce o pár fousů lepší akceleraci, teoreticky v součtu i vyšší výkon; ale že jde opravdu jen o teorii, o tom svědčí s klasikou stejná maximální rychlost.

Na velmi solidních jízdních vlastnostech se vydatně podílí i samočinná převodovka CVT, která už umí (ve spojení s hydraulickou lamelovou rozjezdovou spojkou) využívat spolupráce elektromotoru.

DSC_0017.jpg
Samočinné převodovce CVT nebylo co vytknout.

I ostatní jízdní vlastnosti patří k silným stránkám vozu. Boční náklony v zatáčkách v mezích normy neobtěžují, nedotáčivost je minimální, celkově tedy chování Jazzu dobře čitelné.

Vedle zeleného podbarvení budíků, které vás informují, že jedete momentálně úsporně, si ještě vymysleli u Hondy systém kytiček, které sbíráte v delším časovém horizontu na přístrojové desce.

Nejvíc lze nasbírat při jízdě po městě, ovšem musíte jezdit s co nejlehčí nohou, když při decentním rozjezdu dokáže pracovat opravdu chvíli pouze elektromotor. Při takovém stylu se i po městě lze dostat na hodnotu spotřeby jen lehce nad 5 l/100 km.

Mimo město, při kombinaci dálnice(do 130 km/h) a okresek se při troše koncentrace na ekostyl jízdy (tedy bez závodění a předvídání místo zbytečného brzdění) podaří stlačit spotřebu až poblíž 4 l/100 km.

Což už je úctyhodné.

Honda

Japonská Honda vedle automobilů a motocyklů vyrábí také samostatné motory, elektrogenerátory nebo zahradní techniku. Společnost založil v roce 1948 Soichiro Honda. Od roku 1950 to je největší světový výrobce motocyklů.

Honda Civic • Honda Jazz • Honda CR-V • Honda HR-V • Honda NSX • Honda E

Doporučujeme

Články odjinud