Foto: Honda

| Foto: Honda

 Foto: Honda

| Foto: Honda

Jednoduchá a elegantně tvarovaná palubní deska zvyšuje vzdušnost kabiny. Obrazovka multimediálního systému je vždy ve standardu a potěší zachováním několika fyzických tlačítek. Foto: Honda

Jednoduchá a elegantně tvarovaná palubní deska zvyšuje vzdušnost kabiny. Obrazovka multimediálního systému je vždy ve standardu a potěší zachováním několika fyzických tlačítek. | Foto: Honda

Krajní výdechy přicházejí s novinkou kdy si můžete nasměrovat proudění na boční okna Foto: Honda

Krajní výdechy přicházejí s novinkou kdy si můžete nasměrovat proudění na boční okna | Foto: Honda

Hybridní pohonná jednotka pochází z malého jazzu, ale pro potřeby HR-V posílila. Spalovací motor má nyní 79 kW, elektrický 96 kW, což je maximální výkon, který HR-V umí. Foto: Honda

Hybridní pohonná jednotka pochází z malého jazzu, ale pro potřeby HR-V posílila. Spalovací motor má nyní 79 kW, elektrický 96 kW, což je maximální výkon, který HR-V umí. | Foto: Honda

Řidič může volit ze tří jízdních režimů, kde se mění hlavně odezva na plynový pedál Foto: Honda

Řidič může volit ze tří jízdních režimů, kde se mění hlavně odezva na plynový pedál | Foto: Honda

Označení převodovky jako e-CVT je trochu zavádějící. Nejde o variátor, jen se tak vůz chová. Elektromotor, jenž vůz pohání v nižších rychlostech, je spojen s koly napřímo, stejně jako spalovací agregát, který do hry vstupuje ve vyšším tempu. Foto: Honda

Označení převodovky jako e-CVT je trochu zavádějící. Nejde o variátor, jen se tak vůz chová. Elektromotor, jenž vůz pohání v nižších rychlostech, je spojen s koly napřímo, stejně jako spalovací agregát, který do hry vstupuje ve vyšším tempu. | Foto: Honda

Složením zadních sedadel sice vzadu vznikne až 1,9 metru dlouhá rovná ložná plocha, ale jinak zavazadelník moc velký není. I s boxem na drobné předměty pod podlahou má objem 335 litrů. Foto: Honda

Složením zadních sedadel sice vzadu vznikne až 1,9 metru dlouhá rovná ložná plocha, ale jinak zavazadelník moc velký není. I s boxem na drobné předměty pod podlahou má objem 335 litrů. | Foto: Honda

Tísnit se nebudou ani cestující na zadních sedadlech. Systém Magic Seats umožňuje zvednout sedáky nahoru a přepravit v zadní části vysoké předměty. Foto: Svět motorů

Tísnit se nebudou ani cestující na zadních sedadlech. Systém Magic Seats umožňuje zvednout sedáky nahoru a přepravit v zadní části vysoké předměty. | Foto: Svět motorů

Tísnit se nebudou ani cestující na zadních sedadlech. Systém Magic Seats umožňuje zvednout sedáky nahoru a přepravit v zadní části vysoké předměty. Foto: Svět motorů

Tísnit se nebudou ani cestující na zadních sedadlech. Systém Magic Seats umožňuje zvednout sedáky nahoru a přepravit v zadní části vysoké předměty. | Foto: Svět motorů

Řidič sedí asi o centimetr výše než v předchozí generaci, což zajišťuje lepší výhled. Díky širší kabině máme kolem sebe i více místa. Foto: Svět motorů

Řidič sedí asi o centimetr výše než v předchozí generaci, což zajišťuje lepší výhled. Díky širší kabině máme kolem sebe
i více místa. | Foto: Svět motorů

Složením zadních sedadel sice vzadu vznikne až 1,9 metru dlouhá rovná ložná plocha, ale jinak zavazadelník moc velký není. I s boxem na drobné předměty pod podlahou má objem 335 litrů. Foto: Svět motorů

Složením zadních sedadel sice vzadu vznikne až 1,9 metru dlouhá rovná ložná plocha, ale jinak zavazadelník moc velký není. I s boxem na drobné předměty pod podlahou má objem 335 litrů. | Foto: Svět motorů

Standardem je i velký displej v přístrojovém štítu vedle analogového rychloměru. Po ujetí 111,5 kilometru ukazoval palubní počítač spotřebu 5,2 l/100 km, což je velmi pěkná hodnota. Foto: Svět motorů

Standardem je i velký displej v přístrojovém štítu vedle analogového rychloměru. Po ujetí 111,5 kilometru ukazoval palubní počítač spotřebu 5,2 l/100 km, což je velmi pěkná hodnota. | Foto: Svět motorů

 Foto: Honda

| Foto: Honda

 Foto: Honda

| Foto: Honda

 Foto: Honda

| Foto: Honda

 Foto: Honda

| Foto: Honda

 Foto: Honda

| Foto: Honda

 Foto: Honda

| Foto: Honda

 Foto: Honda

| Foto: Honda

 Foto: Honda

| Foto: Honda

 Foto: Honda

| Foto: Honda

 Foto: Honda

| Foto: Honda

 Foto: Honda

| Foto: Honda

 Foto: Honda

| Foto: Honda

 Foto: Honda

| Foto: Honda

 Foto: Honda

| Foto: Honda

 Foto: Honda

| Foto: Honda

 Foto: Honda

| Foto: Honda

 Foto: Honda

| Foto: Honda

 Foto: Honda

| Foto: Honda

 Foto: Honda

| Foto: Honda

 Foto: Honda

| Foto: Honda

 Foto: Honda

| Foto: Honda

 Foto: Honda

| Foto: Honda

 Foto: Honda

| Foto: Honda

 Foto: Honda

| Foto: Honda

 Foto: Honda

| Foto: Honda

 Foto: Honda

| Foto: Honda

 Foto: Honda

| Foto: Honda

 Foto: Honda

| Foto: Honda

 Foto: Honda

| Foto: Honda

 Foto: Honda

| Foto: Honda

 Foto: Honda

| Foto: Honda

 Foto: Honda

| Foto: Honda

 Foto: Honda

| Foto: Honda

 Foto: Honda

| Foto: Honda

 Foto: Honda

| Foto: Honda

 Foto: Honda
Jednoduchá a elegantně tvarovaná palubní deska zvyšuje vzdušnost kabiny. Obrazovka multimediálního systému je vždy ve standardu a potěší zachováním několika fyzických tlačítek. Foto: Honda
Krajní výdechy přicházejí s novinkou kdy si můžete nasměrovat proudění na boční okna Foto: Honda
Hybridní pohonná jednotka pochází z malého jazzu, ale pro potřeby HR-V posílila. Spalovací motor má nyní 79 kW, elektrický 96 kW, což je maximální výkon, který HR-V umí. Foto: Honda
48
Fotogalerie

První jízda s novou Hondou HR-V e:HEV: Trefa do černého, ale škoda toho hluku

Třetí generace kompaktního SUV Honda HR-V přichází s uhlazeným stylem a jedinou možností pohonu v podobě hybridního systému e:HEV. Poprvé jsme ji vyzkoušeli v okolí německého Frankfurtu nad Mohanem.

Honda se vrátila do segmentu kompaktních crossoverů v roce 2014, kdy oživila řadu HR-V druhou generací. Oblíbili jsme si ji nejen kvůli přeplňované patnáctistovce verze Sport, skvělým jízdním vlastnostem, ale i díky dynamicky střiženému výrazu. A právě vzhled má být také silnou stránkou nového provedení. Chce ale ukázat svou přívětivější tvář. Proto HR-V dostalo jednoduché, čisté linie bez zbytečných příkras.

Hladké plochy se odrážejí i ve stylu jedinečné masky chladiče v barvě karoserie. Z boku přitom vynikne silueta vyznávající vodorovné linie – prodloužená kapota, rovná střecha nebo prolis linoucí se od předních světel až po ta zadní. Přitom díky masivním bokům, úzkému prosklení a výrazně skloněnému zadnímu sklu působí vůz robustně a sportovně. Stejně jako předchozí verze má i novinka zadní kliky schované ve sloupku, takže působí jako dvoudveřové SUV-kupé.

I kabina novinky je v porovnání s rozháranou předchozí generací mnohem uspořádanější a uhlazenější. Jednoduše tvarovaná palubní deska působí i díky vodorovnému dělení svěže a odlehčeně.

Vnitřní soulad

Displej multimediálního systému je vysunutý nahoru, aby byl v zorném poli řidiče. Oceňujeme u něj zachování mechanických tlačítek, velké ikony, zvukovou odezvu po dotyku na obrazovku i jemné zobrazování. Pokrok vidíme i u panelu klimatizace, kde se opět objevily klasické otočné ovladače – předchozí generace spoléhala na dotykové plochy.

Z pohledu prostoru se uvnitř cítíme dobře. Širší kabina nabízí více místa všem cestujícím. Vzadu navíc chválíme prodloužení kabiny v podélném směru, takže máme před koleny dostatek volných centimetrů. Skvělá je samozřejmě flexibilní zadní řada Magis Seats s možností vytvoření rovné ložné plochy i vyklopením sedáků směrem nahoru, čímž lze uvnitř přepravit obzvlášť vysoké předměty. Tento prvek ostatně měla i předchozí generace. Méně pozitivní je naopak objem zavazadelníku. Aktuálních 335 litrů, do nějž se počítá i box pod podlahou, je totiž podstatně méně než předchozích 448 litrů. Snížení jde na vrub baterii hybridního systému umístěné v zadní části.

Japonská specialita

A tím se dostáváme k jediné pohonné jednotce dodávané do nového HR-V. Jde o hybridní systém e:HEV převzatý z malého městského jazzu. Kombinuje atmosférickou zážehovou patnáctistovku, která pracuje v Atkinsonově cyklu, s elektromotorem a generátorem.

Porovnání rozměrů Hondy HR-V
Generace Nová Předchozí Rozdíl
Délka (mm) 4340 4335 +5
Šířka (mm) 1866 1772 +94
Výška (mm) 1582 1605 -23
Rozvor (mm) 2610 2610  
Světlá výška (mm) 195 185 +10
Objem kufru (l) 335/1305 448/1473 -113/-168

Specialitou ústrojí je fungování. Spalovací agregát většinu času běží v optimálním pásmu otáček a pohání generátor vyrábějící elektřinu. Ta potom jde přímo do elektromotoru, popřípadě přes baterii, jež roztáčí kola. Generátor také vyrábí při zpomalování rekuperací elektřinu, kterou ukládá do baterie. Jenže při vyšších rychlostech je energeticky výhodnější, když benzinový čtyřválec přímo pohání kola, takže někde od 70 km/h je schopen se k nim připojit přímo přes jednostupňovou redukční převodovku.

Proti jazzu se však hybridní systém lehce změnil. Patnáctistovka posílila ze 72 na 79 kW, počet článků akumulátoru se zvýšil ze 48 na 60, což umožňuje větší kapacitu i vyšší elektrický výkon. I proto může být v HR-V použit silnější elektromotor s výkonem 96 kW.

Škoda hluku

Hybridní ústrojí funguje na jedničku. Rozjíždění zajišťuje elektromotor bez řazení, takže vše probíhá plynule a ladně. Při pomalejší jízdě si užíváme ticho, protože většinou si elektromotor bere energii z baterie – naskočení spalovacího agregátu je znát minimálně. Zatím se motáme po městě a tady je hybrid jako doma. Sametově běží i při poklidné jízdě mimo obec na okreskách, kde jen díky grafi ce na displeji zjišťujeme, že se spalovací motor napřímo spojil s předními koly.

Propojení všech pohonů zvládla Honda na jedničku a my si při zpomalování hrajeme s pádly pod volantem, která mění sílu rekuperace – tady je škoda, že honda neumí plachtit. Jenže silnice se zvedá a před námi je dlouhé stoupání. Pro udržení tempa musíme více tlačit na plyn. Otáčky spalovací jednotky stoupají a s tím i hluk deroucí se zpod kapoty. Plný plyn při předjíždění znamená značný rachot, který drásá uši.

A nejlepší není ani odhlučnění podběhů, protože drsnější vozovka se hned projeví silným valivým hučením. Přitom jízdním projevem opět patří mezi nejlepší kompaktní SUV. Podvozek výborně tlumí nerovnosti, nad rovnou silnicí se plavně nadnáší, zatáčky řeže naprosto přesně a bez náklonů karoserie.

Honda HR-V e:HEV v číslech
Spalovací motor (cm3) 1498
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 79/6000-6400
Max. točivý moment (Nm/min-1) 131/4500-5000
Výkon elektromotor (kW) 96
Točivý moment elektromotor (Nm) 253
Maximální rychlost (km/h) 170
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 10,6
Kombinovaná spotřeba WLTP (l/100 km) 5,4
Cena od (Kč) 699.900

Rozumný příplatek

Ceník startuje na částce 699.900 Kč za výbavu Elegance, což v porovnání s první cenou odcházejícího provedení 539.900 Kč znamená velký rozdíl. Naštěstí není zase tak zle. Pokud u dosluhující generace vezmeme odpovídající specifikaci a automat, dostaneme se stejně na 644.900 Kč.

Novinka má také rozšířenou bezpečnostní výbavu, třeba o samočinnou jízdu v kolonách, dále systém pro sjíždění prudkých kopců, velký informační displej v přístrojovém štítu, bezklíčový vstup a startování, 18“ litá kola a samozřejmostí jsou i světlomety LED nebo multimediální systém s velkou dotykovou obrazovkou a navigací. Objednávat novou Hondu HR-V tedy můžete, ale první kusy k zákazníkům dorazí v průběhu prvního čtvrtletí příštího roku.

Plusy

  • Prostorná kabina
  • Výborné jízdní vlastnost
  • Variabilita interiéru
  • Kvalitní materiály a zpracování
  • Plynulost jízdy
  • Nízká spotřeba paliva

Minusy

  • Slabé odhlučnění podvozku a motoru
  • Absence plachtění
  • Menší kufr

Článek vyšel v aktuálním čísle časopisu Svět motorů. Můžete si ho objednat na ikiosek.cz. 

Honda

Japonská Honda vedle automobilů a motocyklů vyrábí také samostatné motory, elektrogenerátory nebo zahradní techniku. Společnost založil v roce 1948 Soichiro Honda. Od roku 1950 to je největší světový výrobce motocyklů.

Honda Civic • Honda Jazz • Honda CR-V • Honda HR-V • Honda NSX • Honda E

Doporučujeme

Články odjinud