Honda FR-V: nové MPV v konfiguraci 3+3

Honda FR-V: nové MPV v konfiguraci 3+3

Kapitoly článku:


(Rozšířená tisková zpráva) Honda FR-V, která bude poprvé veřejnosti  představena v září na Pařížském salonu, je novým produktem na trhu s kompaktními velkoprostorovými vozy a její úspěch se bude opírat o spojení neobyčejně praktického  interiéru s elegantním vnějším vzhledem.

Honda se rozhodla pro nezvyklý přístup k uspořádání interiéru a zvolila u FR-V šest sedadel ve dvou řadách s možností posouvání prostředních sedadel. Díky tomu mohou cestující sedět zcela pohodlně a neomezeně spolu komunikovat, přičemž prostor pro jejich zavazadla je více než dostatečný. A pokud se vyskytne potřeba většího zavazadlového prostoru, je možno nejenom sklopit každé ze zadních sedadel samostatně, ale celou zadní řadu je možno zapustit do podlahy doslova jediným pohybem ruky.

V kombinaci se třemi různými možnými motory včetně uznávaného turbodieselu firmy Honda vlastní konstrukce o zdvihovém objemu 2,2 litru zajišťuje širokorozchodný podvozek, konstruovaný s cílem minimalizovat boční naklánění karosérie, vynikající jízdní pohodlí a špičkovou ovladatelnost s malým poloměrem otáčení, nejlepší v segmentu MPV. Nejnovější model značky Honda poskytuje praktičnost aniž by se tím omezoval požitek z jízdy.

Tři sedadla vpředu

Podvozek vychází z podvozku vozu CR-V , má ale delší rozvor náprav, takže FR-V má prostor interiéru srovnatelný s limuzínou segmentu D. Vpředu mohou na sedadlech uspořádaných do tvaru písmene V   pohodlně sedět tři dospělé osoby a řidič má přitom dostatek prostoru pro ovládání všech prvků řízení bez nejmenšího omezení.

Šířka karoserie je v dané třídě prakticky průměrná, ale rozměry předních sedadel byly pečlivě navrženy tak, aby i v počtu tří v řadě zajišťovaly vysokou úroveň pohodlí. Takže šířka všech tří jednotlivých sedadel   je prakticky stejná díky kompaktnější konstrukci rámu, opatřené přídavnými výztuhami.

Tandemová vzdálenost 1 005 mm (t.j. vzdálenost mezi kyčlemi osob sedících za sebou na předních a zadních sedadlech) je v dané třídě největší a díky tomu mají cestující dost místa pro své nohy, což ještě vylepšuje plochá podlaha bez vyčnívajícího tunelu.

Stolek či úložný prostor

Posuvná prostřední sedadla – přední lze posouvat až o 270 mm (což je více než přední krajní sedadla, která se posouvají pouze o 230 mm) v sedmi pevných polohách, zadní pak lze posunout až o 170 mm ve třech pevných polohách – poskytují posádce příležitost pro rozšíření prostoru pro ramena i pro nohy. Pohodlí pak lze zvýšit ještě sklopením zadních sedadel do dvou poloh.

Víceúčelové přední středové posuvné sedadlo je také vybaveno sklopným opěradlem, které lze sklopit dopředu a vytvořit tak pohodlnou loketní opěrku nebo praktický stolek. V této poloze také umožňuje sklopené prostřední sedadlo přepravovat dlouhé náklady. Další využití umožňuje dělený sedák, jehož přední polovinu lze otočit o 180 °, čímž se odkryje bezpečná schránka pro drobnější cenné předměty. Pod sedadlem je umístěna vysouvatelná odkládací miska.

Sklopení sedadel dílem okamžiku

Pro rozšíření zavazadlového prostoru postačí tři úkony: ujistit se, že přední prostřední sedadlo je posunuto dopředu (první úkon), stlačit dolů opěrky hlavy zadních sedadel (druhý úkon) a “ponořit “ druhou řadu pomocí úchytů na zadní straně každého zadního sedadla (třetí úkon). Není potřebné žádné složité dvojité sklápění sedadel a už vůbec není nutno sedadla z auta vyjímat a hledat prostor pro jejich uskladnění. Sedadla navíc prostě “zmizí” v podlaze a vznikne zcela rovná podlahová plocha.

FR-V uveze šest osob a k tomu 439 litrů (VDA) zavazadel. Se třemi cestujícími na předních sedadlech lze přepravovat 1 049 litrů (VDA) nákladu, zatímco u pětisedadlového MPV by bylo pro zvětšení zavazadlového prostoru nutno sklopit zadní řadu sedadel . Sedmisedadlové vozy MPV mají sice potenciál pro přepravu dalšího cestujícího, ale tři řady sedadel samozřejmě mají za následek omezení velikosti zavazadlového prostoru.

Maximální pružnost

Šest vzájemně nezávislých sedadel umožňuje samozřejmě mnoho různých kombinací osob a nákladu: třeba rodiče vpředu, prarodiče vzadu a dvě děti na prostředních sedadlech (přední prostřední sedadlo posunuté úplně dozadu); nebo řidič a jeho partner sami vpředu s prostředním sedadlem upraveným jako stolek; nebo tři cestující vpředu a jejich bicykly (s demontovanými předními koly) stojícími vzadu – počet kombinací je téměř nekonečný. A mnohé páry uvítají možnost, že jejich dítě může sedět uprostřed mezi nimi a může si s nimi povídat o svých zážitcích. A děti zcela určitě nadchne možnost sedět vepředu s maminkou a s tátou, i když někdy o to matka s otcem nemusí tak úplně stát ….

Bezpečnost má nejvyšší přednost

Bezpečnost posádky byla nejdůležitějším aspektem při navrhování vozu FR-V, který je proto vybaven dvoustupňovými čelními airbagy, bočními airbagy pro cestující na předních sedadlech, hlavovými airbagy po celé délce kabiny   a tříbodovými plnohodnotnými bezpečnostními pásy u všech šesti sedadel. Přední sedadla mají navíc předpínače bezpečnostních pásů s omezovači utažení. Mimořádně velký čelní airbag pro oba spolucestující vpředu se otevírá v šířce 860 mm.

Ukotvení dětských sedaček ISOFIX je osazeno na předním prostředním sedadle i na obou zadních sedadlech, takže je maximálně zajištěna i bezpečnost dětských pasažérů. Každé z těchto sedadel má také ve svém základu umístěn upínací bod   pro popruhy sedaček. Pokud na předním prostředním sedadle sedí dítě, doporučuje Honda aby toto sedadlo bylo posunuto co nejdále dozadu.

Elegantní soupeř

Namísto aby se držela konvencí s jistým praktickým přístupem, rozhodla se Honda dát vozu FR-V poněkud zašpičatělý tvar. Má šípovitou příď a vzhůru poněkud zužující se okenní linii a naopak mírně skloněné zadní páté dveře, což v kombinaci s širokou spodní částí pomáhá vytvářet   sportovně dynamický celkový design vozu. Rozměry délka 4 285 mm, šířka 1 810 mm a rozvor náprav 2 680 mm jsou velmi blízké průměru v segmentu MPV, zatímco výška pouhých 1 610 mm leží pod tímto průměrem. Poloměr otáčení 5.2 m je v této třídě jedním z nejlepších.

Uvnitř vozu se Honda zaměřila na vytvoření prostředí vyzařujícího vysokou kvalitu, srovnatelného s nejlepšími limuzínami segmentu D, s důrazem na dokonalost provedení a povrchové úpravy, ale také na pečlivý výběr materiálů a barev. Obzvláště přístrojová deska představuje moderní design ve stylu high-tech, s plně integrovaným audiosystémem v prostřední části, kde je na něj dokonale vidět.

Řidič má velmi dobrý rozhled a může si nastavit jak výšku tak i odstup volantu, což mu ve spojení s výškově nastavitelným sedadlem umožňuje upravit si zcela optimální polohu pro řízení. Hlavní přístroje jsou při vypnutém zapalování prakticky temné, ale po zasunutí klíčku do zapalování se výrazně rozsvítí. Řadící páka je zabudována do palubní desky vedle volantu a je tudíž pohotově “po ruce”.

Kromě úložné přihrádky a schránky v předním prostředním sedadle je po celé kabině ještě řada míst pro odložení či uschování různých maličkostí: velká schránka před spolujezdcem, velké přihrádky ve dveřích, přičemž v zadních dveřích jsou tyto schránky tvarovány tak, aby do nich bylo možno postavit  lahve s nápoji, zakrytá prohlubeň uprostřed palubní desky, sklápěcí držák na mince vedle sloupku řízení a vysunovatelný držák pro tři šálky s nápoji ve spodní části přístrojového panelu.  

Příjemným dojmem působí také sluneční clona, opěrka nohou a samostatný výstup větrání a topení pro osobu, cestující na předním prostředním sedadle.

FR-V se nabízí ve třech verzích: základní (u RHD úroveň výbavy S pouze s motorem 1,7 litru), Comfort (u RHD úroveň výbavy SE pro všechny motory) a Executive (u RHD úroveň výbavy SE-S pouze s motory 2,0 a 2,2 litru). I základní verze se zdvihovým objemem 1,7 litru je plně vybavena, takže v její výbavě nechybí čelní a boční airbagy a hlavové boční airbagy pro cestující vpředu i vzadu, elektrické ovládání předních i zadních oken, dálkové centrální zamykání, automatická klimatizace, rádio s přehrávačem CD ani imobilizér. Položky, o které je bohatší výbava verze Comfort, jsou alarm, ohřívání vnějších zpětných zrcátek, ovládání audiosystému na volantu a u verzí s motory 2,0 a 2,2 litru také stabilizační systém VSA a  šestnáctipalcová kola. A pokud jde o verzi Executive, je výbava ještě rozšířena o přední mlhová světla, tempomat (také u dvoulitrové verze Comfort), střešní okno, ohřívání sedadel. litá kola, stěrače s dešťovým senzorem, sklápěcí vnější zpětná zrcátka a špičkové rádio s přehrávačem pro šest CD. 

Řada silných benzinových i naftových motorů

K požitku z řízení vozu FR-V přispívá výběr motorů. Zpočátku bude možno vybírat ze dvou motorů benzinových: 1,7-litrový SOHC VTEC s výkonem 92 kW (125 k) sdružený s pětistupňovou manuální převodovkou a 2,0-litrový DOHC i-VTEC  s výkonem 110 kW (150 k) s šestistupňovou manuální převodovkou. V roce 2005 k nim přibude vysoce hodnocený vznětový motor Honda 2,2 i-CTDi se šestistupňovou manuální převodovkou. Všechny tři verze vykazují parametry výrazně lepší, než vyžaduje norma Euro IV.

Nejvyšší točivý moment motoru o zdvihovém objemu 1,7 litru 154 Nm při 4.800 ot./min dává vozu skvělou pružnost v každodenním provozu a vynikající úsporu paliva. Díky zvláště ploché momentové křivce táhne 1,7-litrový FR-V naplno v celém rozsahu otáček s maximem mezi 2.000 a 4.000 ot./min, takže výkonnost vozu je naprosto rovnoměrná.

Dvoulitrový motor kombinuje VTEC se systémem proměnného časování ventilů VTC, aby byla zachována nízká spotřeba paliva a nízká úroveň emisí i při vysokém výkonu a silném točivém momentu v celém rozsahu rychlostí. Je vybavený šestirychlostní manuální převodovkou, která  s rychloběžným šestým stupněm zajišťuje vynikající jízdní vlastnosti při vysokých rychlostech a přesto udržuje nízkou spotřebu paliva. Nejvyšší točivý moment při 4 000 ot./min je 192 Nm, ale i při 3 000 ot./min produkuje motor ještě vysoký točivý moment 188 Nm.

Celohliníkový naftový motor Honda o zdvihovém objemu 2 204 cm ³ produkuje výkon 140 k při 4.000 ot./min a nejvyšší točivý moment 340 Nm při pouhých 2.000 ot/min. Klíčovým vybavením čtyřválcového motoru jsou DOHC, čtyři ventily na válec, vyvažovací hřídel, přímé vstřikování common rail druhé generace, turbodmychadlo s proměnnou geometrií lopatek a mezichladič stlačeného vzduchu.

Osvědčená a spolehlivá konstrukce zavěšení kol

Ačkoliv mnohé součásti podvozku FR-V jsou pro něj specifické, celkové uspořádání je velmi podobné uspořádání zavěšení kol u modelu CR-V. To znamená, že zavěšení MacPherson s konstantní sbíhavostí vpředu ve spojení s vysoko umístěným hřebenem řízení a s dvojitým lichoběžníkovým zavěšením s reakčním ramenem vzadu dodává vozu významné přednosti. 

Aby se zajistilo, že vůz FR-V bude poskytovat jak pohodlí tak i požitek z jízdy, rozhodli se konstruktéři podvozků firmy Honda snížit boční naklánění karoserie, které je jinak vozům typu MPV vlastní. Poměrně široký rozchod kol a optimalizovaná geometrie závěsů kol přesunuly střed bočních výkyvů blíže k těžišti, což umožnilo použít měkčí péra. Výsledkem je pružnější a plošší pohyb vozidla a vysoká stabilita v zatáčkách při zachování pohodlí jízdy.

Bezpečnost jízdy je zvyšována vlastním čtyřkanálovým systémem posilování stability vozu VSA, kterým jsou vybaveny verze s motory o objemu 2,0 a 2,2 litru, přičemž všechny verze jsou vybavovány systémy ABS, EBD (elektronické rozdělování brzdných sil) a brzdovým asistentem pro případy potřeby náhlého a ostrého brždění. Brzdy jsou vpředu opatřeny vzduchem chlazenými kotouči a plnými kotouči vzadu .

Po plánovaném zahájení prodeje letos v listopadu se předpokládá, že FR-V přivede koncepci kompaktních vozů typu MPV na vyšší úroveň technické rafinovanosti a vyšší poptávku ze strany zákazníků.

Honda

Japonská Honda vedle automobilů a motocyklů vyrábí také samostatné motory, elektrogenerátory nebo zahradní techniku. Společnost založil v roce 1948 Soichiro Honda. Od roku 1950 to je největší světový výrobce motocyklů.

Honda Civic • Honda Jazz • Honda CR-V • Honda HR-V • Honda NSX • Honda E

Doporučujeme

Články odjinud