Honda FCX s palivovými články v provozu

Honda FCX s palivovými články v provozu

Vůz FCX-V4, který se představil na ženevském autosalonu, tvoří základ limitované výroby vozidel FCX, které získaly jako vůbec první vozidla poháněna palivovými články na světě osvědčení vlády USA pro komerční využívání.

Tím, že vypouští do atmosféry pouze vodní páry a žádné jiné škodliviny, je palivový článek modelem pohonu, který pravděpodobně bude účinnou odpovědí na vzrůst znečišťování ovzduší plyny způsobujícími skleníkový efekt i dalšími škodlivinami. Stále aktuálnější je i hledání léku na celosvětovou závislost na zdrojích ropy. Program FCX představuje významný krok směrem k výrobě ekologických, prostředí neznečišťujících hnacích systémů pro automobily, které budou využívat trvale udržitelné zdroje energie.

Zjednodušeně řečeno, palivový článek systému FCX-V4 vyrábí z vodíku uloženého ve vozidle a kyslíku z okolního vzduchu elektrický proud (a vodu), který pohání elektrický motor, ten pak vlastní vozidlo. Součástí unikátní technologie je Hondou vyvinutý “Ultra Capacitor”,  který zajišťuje okamžitou výkonovou odezvu a vyšší účinnost využití paliva, protože znovu obnovuje energii vznikající při brzdění. Výsledkem je plynulé a intenzivní zrychlení z nulové rychlosti.

FCX-V4 přináší mnoho zlepšení oproti svým předchůdcům, včetně kompaktnějších částí vlastního palivového článku. Zlepšuje zrychlení vozidla, dosahuje vyšší maximální rychlosti (140 km/h), prodlužuje dobu mezi jednotlivými plněními paliva. Vysokotlaké  nádrže na vodík (350 bar) pod podlahou zajišťují jízdní dosah až 300 km a dovolují zvětšit zavazadlový prostor. Vozidlo používá sestavu palivových článků Ballard s výkonem 78 kW. 

Další zdokonalení představuje větší chladič pro zlepšení chladícího výkonu. Nově zkonstruovaný digitální měřič navíc ukazuje okamžitý stav využití energie mezi palivovým článkem a ultra capacitorem.

Honda již provedla veřejný silniční test ve Spojených státech jako součást projektu federálního a kalifornského vládního úřadu, energetických společností, výrobců automobilů a výrobců palivových článků, nazvaného California Fuel Cell Partnership (CaFCP – Kalifornské sdružení pro palivové články). 

Specifikace FCX-V4

  • Pohotovostní  hmotnost: 1 740 kg
  • Maximální počet cestujících: 4 osoby
  • Maximální rychlost: 140 km/h
  • Dojezd: 300 km
  • Výkon elektromotoru: 60 kW (80 k)
  • Nejvyšší točivý moment elektromotoru: 238 Nm
  • Typ elektromotoru: stejnosměrný synchronní
  • Typ baterie palivových článků: PEFC (pevný vysokopolymerní typ, výrobek firmy  Ballard Power Systems)
  • Výkon palivového článku: 78 kW
  • Typ paliva: stlačený plynný vodík
  • Způsob skladování vodíku: vysokotlaký zásobník vodíku (35 MPa)
  • Ukládání energie palivového článku: kondenzátor Honda Ultra Capacitor
  • Objem zásobníku: 130 l

Honda počítá s uvedením do provozu zhruba 30 vozů s palivovými články v Kalifornii a v Japonsku v průběhu příštích dvou až tří let. První z nich byl předán městu Los Angeles v prosinci a bude používán pro běžný každodenní provoz. V omezené míře vyráběné vozidlo FCX je poněkud kratší než FCX-V4, ale jeho větší palivová nádrž umožňuje dojezd 355 km.

bazar

Honda Civic 1,4
Rok výroby: 2015
Stav: 23 635 km
Cena: 320 000 Kč
Honda Civic 1,6
Rok výroby: 2004
Stav: 50 404 km
Cena: 130 000 Kč
Honda CRV 2,2
Rok výroby: 2010
Stav: 132 724 km
Cena: 270 000 Kč
Honda Civic 2,2
Rok výroby: 2009
Stav: 134 507 km
Cena: 156 000 Kč
Honda Civic 2,2
Rok výroby: 2007
Stav: 162 649 km
Cena: 140 000 Kč
Honda CRV 2,2
Rok výroby: 2008
Stav: 162 745 km
Cena: 230 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků