Honda FCX s palivovými články v provozu

Vůz FCX-V4, který se představil na ženevském autosalonu, tvoří základ limitované výroby vozidel FCX, které získaly jako vůbec první vozidla poháněna palivovými články na světě osvědčení vlády USA pro komerční využívání.

Tím, že vypouští do atmosféry pouze vodní páry a žádné jiné škodliviny, je palivový článek modelem pohonu, který pravděpodobně bude účinnou odpovědí na vzrůst znečišťování ovzduší plyny způsobujícími skleníkový efekt i dalšími škodlivinami. Stále aktuálnější je i hledání léku na celosvětovou závislost na zdrojích ropy. Program FCX představuje významný krok směrem k výrobě ekologických, prostředí neznečišťujících hnacích systémů pro automobily, které budou využívat trvale udržitelné zdroje energie.

Zjednodušeně řečeno, palivový článek systému FCX-V4 vyrábí z vodíku uloženého ve vozidle a kyslíku z okolního vzduchu elektrický proud (a vodu), který pohání elektrický motor, ten pak vlastní vozidlo. Součástí unikátní technologie je Hondou vyvinutý “Ultra Capacitor”,  který zajišťuje okamžitou výkonovou odezvu a vyšší účinnost využití paliva, protože znovu obnovuje energii vznikající při brzdění. Výsledkem je plynulé a intenzivní zrychlení z nulové rychlosti.

FCX-V4 přináší mnoho zlepšení oproti svým předchůdcům, včetně kompaktnějších částí vlastního palivového článku. Zlepšuje zrychlení vozidla, dosahuje vyšší maximální rychlosti (140 km/h), prodlužuje dobu mezi jednotlivými plněními paliva. Vysokotlaké  nádrže na vodík (350 bar) pod podlahou zajišťují jízdní dosah až 300 km a dovolují zvětšit zavazadlový prostor. Vozidlo používá sestavu palivových článků Ballard s výkonem 78 kW. 

Další zdokonalení představuje větší chladič pro zlepšení chladícího výkonu. Nově zkonstruovaný digitální měřič navíc ukazuje okamžitý stav využití energie mezi palivovým článkem a ultra capacitorem.

Honda již provedla veřejný silniční test ve Spojených státech jako součást projektu federálního a kalifornského vládního úřadu, energetických společností, výrobců automobilů a výrobců palivových článků, nazvaného California Fuel Cell Partnership (CaFCP – Kalifornské sdružení pro palivové články). 

Specifikace FCX-V4

  • Pohotovostní  hmotnost: 1 740 kg
  • Maximální počet cestujících: 4 osoby
  • Maximální rychlost: 140 km/h
  • Dojezd: 300 km
  • Výkon elektromotoru: 60 kW (80 k)
  • Nejvyšší točivý moment elektromotoru: 238 Nm
  • Typ elektromotoru: stejnosměrný synchronní
  • Typ baterie palivových článků: PEFC (pevný vysokopolymerní typ, výrobek firmy  Ballard Power Systems)
  • Výkon palivového článku: 78 kW
  • Typ paliva: stlačený plynný vodík
  • Způsob skladování vodíku: vysokotlaký zásobník vodíku (35 MPa)
  • Ukládání energie palivového článku: kondenzátor Honda Ultra Capacitor
  • Objem zásobníku: 130 l

Honda počítá s uvedením do provozu zhruba 30 vozů s palivovými články v Kalifornii a v Japonsku v průběhu příštích dvou až tří let. První z nich byl předán městu Los Angeles v prosinci a bude používán pro běžný každodenní provoz. V omezené míře vyráběné vozidlo FCX je poněkud kratší než FCX-V4, ale jeho větší palivová nádrž umožňuje dojezd 355 km.

TEST Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110: Lehká krize identity

Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110

Nejdříve to měl být crossover pro masy, teď si to v Citroënu rozmysleli a tvrdí, že jde o normální hatchback. Takže jsme společně s Cactusem vyrazili na cestu poznání, najít jeho místo pod sluncem.

24.  5.  2018 | Miro Mihálik | 18 příspěvků
TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

22.  5.  2018 | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků