Skvělé jízdní vlastnosti
Chytře navržený interiér
Jedinečný design
Vysoká spotřeba
Reálný dojezd okolo 160 km
8 /10
Tažným koněm Hondy v nové vlně elektromobility je retro model e. Tedy on je to vlastně takový koník, protože na délku měří sotva čtyři metry, což ho řadí k nejmenším elektromobilům na trhu.
První nástřel tohoto vozítka jsme viděli již před třemi lety, kdy Honda ukázala prototyp Urban EV. K odhalení produkční verze došlo o dva roky později a k překvapení všech se od prototypu příliš nelišila. Měla ten samý rošťácký kukuč a novátorské prvky, které širokou veřejnost tehdy potěšily. A nyní už je finální produkt i na českém trhu a my si mohli jeden kousek vyzkoušet.
Krok zpět
Při navrhování auta není od věci se podívat o pár kroků (dekád) zpět. Retro dnes frčí a spousta nových automobilů na této vlně úspěšně existuje. Honda e na to šla stejně, hlavní inspirací tvůrců byla první generace modelu Civic, který byl na první pohled tím samým nevinným rošťákem.
Design je jednoduchý jako facka. Celé auto vypadá, jako kdyby vypadlo již hotové z nějakého lisu. Má jednoduché, ale líbivé tvary. Velkou zásluhu na celkovém výrazu má přední maska, kde je v podstatě jen černý pás mezi dvěma LED kruhovými světlomety. Úplně stejné rozvržení včetně znaku uprostřed najdete i na zadní části. Zdálky tedy opravdu není poznat, zda jde o předek, či zadek auta.
Čisté linie rozbíjí vlastně jen tři výrazné prvky. Tím prvním jsou velká černá dvířka pro konektor dobíjení v přední kapotě. Bohužel to není moc praktické, protože pokud nabíjíte někde pod stromem, budete odtud vyndavat listí. O sněhu snad ani nemluvě. Déšť ale nabíjení nevadí, voda odtéká pryč.
Dalším prvkem jsou zrcátka, respektive kamery. Jsou vyvedena jen decentně a zbytečně nevyčnívají. O jejich funkčnosti nicméně bude ještě řeč. Další moderní fičurou jsou vysouvací kliky dveří. Efektně vám jdou naproti po odemknutí a manipulace s nimi není těžká. Můžete jim i manuálně pomoci, třeba když je na nich vrstva ledu, kterou elektronika nepřetlačí.
Zadní kliky vám už po odemčení naproti pochopitelně nejdou. Najdete je před C sloupkem, stejně jako před několika lety u Alfy Romeo 147. Za zmínku stojí určitě i 17palcová kola, která dostanete ve výbavě Advance bez příplatku. Jediné, co se změní, je název vozu, tedy Honda e Advanced 17“.
Honda e otáčí hlavy, lidé totiž nic podobného ještě neviděli. Je přesně tak futuristická a čistá, jak by to podle mě mělo u elektromobilu být. Jestliže ale vzhled auta umí vzbudit zájem, tak to ještě není nic oproti tomu, co předvádí uvnitř. Tedy ihned potom, co přestanete zírat, že i takto malé auto má bezrámová okna a usadíte se dovnitř.
Tak takhle ano!
Zapomeňte na vše, co jste kdy u Hondy viděli. Tohle je naprosto něco jiného. Celá palubní deska je tady jedna vodorovná linie, kterou vyplňují displeje. Je jich tu celkem pět. Vezměme to zleva - levé zpětné zrcátko, digitální přístrojový štít, dvě obrazovky infotainmentu, pravé zpětné zrcátko. Lépe provedení interiér elektromobilu jsem upřímně ještě neviděl.
Začneme zrcátky. Digitální řešení nebude moct spousta lidí překousnout. Řadím se k nim. Ale když už to musí být, tak nějak takto. Na pohled do zpětného zrcátka už totiž máme zažitý pohyb hlavou do strany, ale třeba takové Audi e-tron tam žádné zrcátko nemá a musíte sklonit hlavu o trochu níž, což je obrovský nezvyk. U Hondy to tak není, prostě kouknu a vidím.
Nestalo se mi ani to, že by se kamera zamazala a nebylo nic vidět. A to jsem jezdil i za opravdu špatných podmínek. Nastavování se dělá pomocí tlačítek na opěrce dveří, hned před elektrickým stahováním oken. Přesně tak, hezky tlačítkem. Těch je tu ostatně požehnaně, což je jedině dobře.
Honda se totiž nesnažila mermomocí nacpat všechny funkce do obrazovek a nechala si prostor pro řadu tlačítek na důležité funkce. Nechybí tak ani třeba manuální ovládání klimatizace, které je logické a přehledné. Stejně tak najdete po stranách panelu i ovládání vyhřívání sedadel. Jak je ale panel široký, může se vám stát, že si funkci pustíte kolenem.
Vůbec mi to ale nevadilo, skoro to až vypadá, že to udělali schválně, ze srandy. Od této první „nehody“ už jsem si vyhřívané sedadlo nikdy nepustil jinak, než vykloněním pravého kolene doprava. Režimy jízdy se tady volí tlačítky, nikoli sdruženým voličem. Samostatné je pak i tlačítko pro jízdu jen s akcelerátorem, tedy režim silné rekuperace energie.
Dva infotainmenty spolu koexistují a je v nich jasná logika. Dokonce si můžete i zvolit vlastní wallpaper, který nahrajete přes flash disk. Na nabíječce si pak můžete pustit animaci akvária s rybičkami. Dotknutím obrazovky jim pak „hodíte do vody“ krmení. Schválně, kdo dostane na svou stranu víc rybek. Vy, nebo spolujezdec? Při jízdě to pochopitelně nejde.
Na panelu, který odděluje obrazovky od ovládání klimatizace a její výdechy, najdete jedny z nejdůležitějších tlačítek. Je tu třeba ovládání hlasitosti audia, samostatné tlačítko pro jeho vypnutí, ale i volič intenzity jasu jednotlivých obrazovek. Samostatně se pak nachází tlačítko i pro asistované parkování.
K rozvržení infotainmentů bych pak ještě dodal pár věcí. Na fotografiích vidíte dvě lišty nabídek, každou na jedné straně. U řidiče jsou ale šikovně umístěné jen ty nejdůležitější prvky, třeba pro ovládání telefonu či navigace. Na druhé straně u spolujezdce je pak ovládání bluetooth, Wi-Fi či nastavení vozu. Obecně tedy věci, ve kterých se za jízdy jako řidič rozhodně nemáte šťourat. Chytré!
Digitalizace neminula ani vnitřní zpětné zrcátko. S ním už jsem ale problémy za špatné viditelnosti měl. Naštěstí se dá přepnout i na klasické řešení, takže jej nemusíte používat. Snad největší peckou interiéru je ale přípojka HDMI. Honda ví, že se na nabíječkách budete nudit a na obrazovce spolujezdce si tak můžete pustit Playstation.
Jednoduše připojíte HDMI a zdroj napájení, který má přípojku hned nad ním, spustíte Playstation a hrajete, nebo koukáte na Netflix. Když se pak zakousnete do pořádného souboje s bossem či si to rozdáte s kamarádem ve Fifě, hned ten čas utíká jinak!
Grafika všech obrazovek v autě je přehledná a se solidním rozlišením. Navíc jsou jednotlivé úkony hezky plynulé, na což zrovna u tohoto výrobce nejsem upřímně zvyklý. Honda e je jednoduše technický vlajkonoš značky. Co na tom, že mezi ostatními vozy z nabídky vypadá jako midget.
Midget
Honda e měří na délku jen 3895 mm a na šířku 1752 mm. Je to tedy opravdu malé auto na půdorysu městského hatchbacku. Díky elektrické zástavbě však nabízí překvapivě velkorysý rozvor 2530 mm, ze kterého budou těžit především cestující vpředu. Pedály jsou tak akorát utopené a pohodlně se sem posadit i s vyšší postavou nedělá větší problémy.
S prostorem na šířku už je to horší. Ostatně jak už jsem psal výše, opěrka pro pravé koleno je ovládání vyhřívání sedadel. Čtyři dospělí v tomto autě asi cestovat nebudou, takže vás nepřekvapí, že vzadu opravdu moc místa není. Hlavně s prostorem na kolena to není moc dobré, ale ne každé auto musí být dělané na čahouny.
A ano, je tu i kufr, i když on je to spíš takový „kufříček“. Vejde se sem nějaký menší nákup a pod dvojitou podlahou nabídne nabíjecí kabely a další nezbytné příslušenství. V základním uspořádání činí objem jen 171 litrů. Po sklopení zadních opěradel se ale zvětší na 861 litrů, což už je docela slušné.
Pokračování 2 / 3
A jedeme!
Tři dny jsem si zvykal na to, jak se s tímto autem vůbec odjíždí. Honda e má totiž šikovnou fičuru - přijdete k autu a ono se samo odemkne, otevřete dveře a po zabouchnutí se auto automaticky nastartuje. Pak už jenom stisknete D a jedete. Tohle mi přijde hodně chytré, protože prakticky vás od zabouchnutí vrátek od domu k vyparkování z parkoviště dělí jediný stisk tlačítka.
Samozřejmě, že jsem si první tři dny sedl do auta, které se tedy automaticky nastartovalo a automaticky ho vypnul stisknutím startovacího tlačítka. Zvyk je železná košile. Dynamicky se Honda e nijak výrazně neliší od ostatních elektromobilů. V naší specifikaci Advance má výkon 113 kW a 315 N.m točivého momentu, což stačí ke svižnému odpichu i konstantní stotřicítce na dálnici.
S nohou na podlaze se dostanete z 0 na 100 km/h za 8,3 sekundy a maximální rychlost činí 145 km/h. Samozřejmě nic převratného ani zajímavého, u elektromobilu je důležitý především ten odpich z 0 na 50 km/h, který Hodně nechybí a se svými skromnými rozměry tak může městem doslova proběhnout. Žádná skulina pro ni není malá.
Všechno ostatní po stránce jízdy je už ale s „éčkem“ jiné. Nová platforma, poháněná zadní kola, k tomu všemu má vůz nezávislé zavěšení kol MacPherson a ideální rozložení hmotnosti 50:50. Velmi dospělá technika ve velmi malém autě. Spojte si to ještě s těžištěm vozu umístěným jen půl metru nad zemí, krátkými převisy karoserie a rozvášněným režimem Sport.
Honda e je při rychlejší jízdě nesmírně příjemné, zábavné a poddajné auto. Čiperně se proplétá okresními silnicemi a umí u toho pobavit. Na rozdíl od elektrických předokolek pak umí lépe pracovat s velkým přívalem výkonu. U takového auta, když sešlápnete v zatáčce výrazněji plyn, začnou přední kola zmatkovat, protáčet se a v případě vypnuté stabilizace i třeba nedotáčivě hrnout ven ze zatáčky a hlavně tahat za volant. Tady mladej z Japonska to nedělá.
Honda e naopak umí nabídnout i trochu té přetáčivosti, když ji k tomu vyprovokujete. I když se u 17palcových kol musíte hodně snažit, protože jejich velké gumy sedí na silnici jako přibité (mrk, mrk, déšť). Nerad přirovnávám auta k motokárám, ale sem se to možná i hodí. A to i přes fakt, že tohle je pěkně těžká motokára - hmotnost vozu v této specifikaci činí 1542 kg. S tímto autem vás ale prostě bude bavit jezdit i rychle, protože je to zábava. A začínám právě tím, protože jsem podobné elektrické auto ještě neviděl.
Pro běžný život
Tlumiče Hondy e jsou tužší, ale nikoli tvrdé. Jestliže vám poslouží pro svižnější jízdu, tak jsou i na běžné jízdní situace naprosto dostatečné. Přes hrboly se Honda jen lehce přehoupne a díry na silnici umí hezky filtrovat. Větší elektromobily ale pochopitelně nabídnou vyšší míru komfortu. Toto je pořád malé auto, které má své limity.
V městských rychlostech vyluzuje specifický zvuk, kterým o sobě dává vědět chodcům. Mimo město už je ale klid. Jediné, co slyšíte, je odvalování pneumatik a vítr obtékající čelní okno. Na dálnici se k tomu připojí i svist kolem bezrámových oken, ale to je všechno. Hlavně i díky kamerám místo zpětných zrcátek, které mají jen minimální aerodynamický odpor.
Rychlostí 130 km/h se s autem dá bez problému jet. I v této rychlosti je stabilní a v případě potřeby vás podrží překvapivě silné brzdy, kterými si sbíráte energii zpět. To lze ostatně dělat i rekuperací, jejíž intenzitu volíte páčkami pod volantem. To potřebujete dělat docela často, protože už se dostáváme k tomu, co toto auto nejvíc sráží.
Je to vysoká spotřeba v kombinaci s poměrně malou baterií. Sama Honda uvádí, že model e odebírá 17,8 kWh na 100 km. Jen pro srovnání uvedu, že crossover Hyundai Kona uvádí 14,7 kWh/100 km. V kombinaci s 35,5 kWh baterií tak u Hondy nenajedete více jak 200 km, spíše ale počítejte se 180 km, v kombinaci s dálnicí pak radši se 140 km, protože se spotřeba vyšplhá i přes 21 kWh/100 km.
Osobně jsem zakončil týdenní test se spotřebou 19,6 kWh/100 km. Často totiž jezdím po dálnici a mé nejčastější cesty rozhodně nejsou okolo komína. Musel jsem tedy dobře počítat a přemýšlet dopředu. Plná baterie mi vystačila akorát na cestu do práce a zpět. Pokud bych se na dálnici rozvášnil, už by to bylo o fous. Tedy, upřímně, režim „želva“, kdy se omezí výkon kvůli slabé baterii, jsem viděl často.
Honda e naštěstí podporuje rychlé nabíjení, takže u 50 kW nabíječky jste maximálně lehce přes hodinu. Sprint nabíjení z 0 na 80 % kapacity akumulátoru je ale hotový za zhruba půl hodiny. V případě nabíjení s výstupním výkonem 7,4 kW uvádí výrobce čas 4,1 hodiny. Zkusil jsem auto připojit i do klasické domácí zásuvky. Z 59 % procent do plné kapacity to software odhadl na sedm a půl hodiny.
Dojezd je tedy reálně malý. Větší baterií by si ale Honda akorát uškodila. Auto už by bylo moc těžké a ztratilo by vyváženost. Stačilo by, aby na jedno nabití ujel tento malý rošťák 350 kilometrů a hned by se nad jeho pořízením přemýšlelo lépe. Honda e totiž vůbec není levným autem.
Za základní sestavu dáte 899.900 Kč a za naší testovanou Advance 17“ 976.900 Kč. To je vše, žádné příplatky či výbavové balíčky. Peníze navíc dáte jen za metalický lak, který stojí 16.900 Kč. Testovaná verze Advance má ve výbavě vše, co popisuji výše. Nechybí pak ani elektricky nastavitelná tuhost bederních opěrek vpředu, solidní audiosystém s dunivým basákem, ambientní osvětlení či rádio DAB.
Pro porovnání uvedu třeba třeba Peugeot e-208, který startuje na částce 820.000 Kč, nebo příhodnějšího konkurenta Fiat 500e za 899.900 Kč. Mezi malé elektromobily se pak řadí i Opel Corsa-e za 779.990 Kč. Mějte ale na paměti, že za tuto cenu dostanete vzadu švihadla. Nechce se mi ale říct, že Honda e je dalším malým elektromobilem za milion, který kompenzuje cenu bohatou výbavou a pro někoho jedinečným stylem. Honda e je víc.
Pokračování 3 / 3
Závěr
Následná diskuze je jasná: „Malý auto za milion, co nenajede ani dvě stě kiláků na baterky?“ Upřímně ano, tak to je. S tím teď nikdo z nás nic neudělá. Nicméně ze všech těch „malých aut na baterky“ je Honda e jediné auto, které za ty peníze nabídne opravdu něco navíc. Žádné jiné jsem tedy zatím neviděl. Především jde o zábavu, která s tímto vozem jednoduše je. Je to prostě komedie. Jasně, občas tragikomedie, ale pořád sranda.
V Hodně e můžete strávit desítky hodin a stále budete přicházet na nové funkce a nebude vás nudit. Myslím si, že moderní auto s elektrickým pohonem by mělo právě o tomhle být. Svými funkcemi se auto občas tváří až parodicky a právě to je mi na něm sympatické. Tohle není auto, které byste měli všichni mít. Jenže ono to ví, tak si z toho dělá aspoň srandu.
Honda e: Souhrn cen |
Základní cena vozidla |
899.900 Kč (100 kW/e) |
Cena s testovaným motorem a výbavou |
976.900 Kč (113 kW/Advance) |
Cena testovaného vozidla |
976.900 Kč (113 kW/Advance 17“) |
Technické údaje: Honda e
Rok • stupeň výbavy
2020 • Advance 17“
Nejvyšší výkon
113 kW (154 koní)
Nejvyšší krouticí moment
315 Nm ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
8,3 s
Nejvyšší rychlost
145 km/h
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
171 l • 861 l
Hmotnost: provozní • celková
1 542 kg • 1 870 kg
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 520 mm • 1 516 mm
Rozměr pneumatik
205/45 R17
Rozměry: délka × šířka × výška
3 895 × 1 750 × 1 512 mm
Sériová výbava (Advanced 17“): 17“ litá kola, automatická klimatizace, vyhřívaný volant a přední sedačky, vstup HDMI, 230V zásuvka, parkovací senzory vpředu a vzadu, zadní parkovací kamera, LED světlomety, detekce objektů v mrtvém úhlu, multifunkční přístrojový panel, zadní sklopná sedadla v poměru 60/40, zadní loketní opěrka s držákem nápojů, asistent pro rozjezd v kopci, asistent pro jízdu v kolonách, inteligenční adaptivní tempomat