Honda CR-Z: technika pod drobnohledem

Honda CR-Z se začíná prodávat i u nás, a tak je čas nahlédnout do jejích nejzazších útrob. Zveme vás na malou technickou exkurzi.

Na tomto místě se dozvíte o celkových informacích k této novince od Hondy, teď se však ponoříme poněkud hlouběji pod marketingové formulky. Na trhu již nyní máme širokou škálu různých hybridů od těch radikálních po jednoduché se systémy nepatrně snižujícími spotřebu paliva účelnějším hospodařením s pohybobou a elektrickou energií. Nyní bude řeč o soustavě IMA, kterou Honda do sériové produkce uvedla již v roce 1999 s premiérou svého tehdejšího modelu Insight. Tehdy byla celá soustava k dostání pouze v kombinaci s manuálně řazenou převodovkou, teprve roku 2001 přibyla skříň CVT s plynulou změnou převodů, jež se po roce 2003 stala standardem pro všchny hybridy Insight a Civic. Manuální volba se vrací teprve s novým CR-Z, kde CVT zůstane k dispozici na přání.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Systém Honda IMA využívá elektromotoru vklíněného mezi spalovací motor a převodovku. Elektrickou energii uchovávají niklmetalhydridové akumulátory shromažďující též elektřinu z regenerativního brzdění. Elektromotor je vestavěn v 61 mm široké skříni navařené přímo na výstupu klikového hřídele ze spalovacího motoru. Stator synchronního motoru s permanentním magnetem je připevněn ke klikové skříni, zatímco rotor je součástí klikového hřídele a spojky, resp. vstupu na převodovce CVT.

Benzínový motor má objem 1,5 l, jeho nejvyšší výkon činí 113 koní (83 kW) a dosahuje 145 Nm točivého momentu, jenž vrcholí až při 4 800 ot./min., přičemž při 1 000 ot./min. dává 108 Nm. Použití kompaktního elektromotoru však v rámci soustavy IMA a v kombinaci s manuálně řazenou převodovkou zajistilo celkový slušný točivý moment 174 Nm dostupný v rozmezí od 1 000 do 1 750 ot./min., výkon celého ústrojí pak dosahuje 122 koní (90 kW) při 6 000 ot./min., což jsou již poněkud veselejší hodnoty. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Elektromotor v rámci soustavy IMA plní též funkci startéru, jenž zároveň s patřičným výkonem roztočí spalovací jednotku i po řízené odstávce v režimu start/stop. Ten je z programu vyřazen ve chvíli, kdy je napětí v akumulátoru příliš nízké, nebo je elektrická síť příliš zatížena třeba zapnutým osvětlením nebo klimatizací. Zásobu energie doplňuje regenerace pohybové energie, elektromotor je ve voze CR-Z schopen ve funkci generátoru zpomalovat vůz citelněji a plynuleji než dosud, čímž zároveň šetří brzdové kotouče a obložení.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Srdcem každého moderního hybridu je soustava akumulace elektrické energie. Ve voze CR-Z je použita tradiční niklmetalhydridová baterie pracující s napětím 100,8 V. Sestává ze sedmi modulů po dvanácti článcích a vychází z jednotky použité v nové generaci modelu Insight. Novinkou je optimalizované chlazení akumulátorů vzduchem, jež usnadňuje přesnější regulaci provozní teploty v optimální úrovni nejen při jízdě, ale též při dobíjení, a zároveň prodlužuje jejich životnost. V porovnání s typem Insight dostane sportovně střižená Honda CR-Z kromě jízdních režimů Normal a Econ i novou pozici Sport. Zatimco ekonomický mód filtruje pokyny řidiče s ohledem na optimální bilanci pohybové a elektrické energie, Sport funguje obráceně a probouzí vůz k životu, zároveň se snižuje účinek posilovače řízení a v případě kombinace s převodovkou CVT udržuje řídicí jednotka déle nižší převodový stupeň.   

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Soustava IMA adaptovaná pro použití v kompaktní Hondě CR-Z má vynikat sportovním zaměřením dosud srovnatelným s odladěním Lexusů GS450h nebo LS600h a jízdními zážitky výrazně překoná technicky spřízněný, ale spíše cestovní Insight. Konstruktéři Hondy se modelem CR-Z ve skrytu duše pokouší navázat na legendární, malé sportovní vozy CRX HF z hloubi osmdesátých let minulého století, jež se vyznačovaly (zvláště v amerických poměrech) jedinečnou kombinací jízdních výkonů a spotřeby paliva. Podle současné metodiky vykazovaly průměrnou spotřebu 5,5 l/100 km, přičemž nový model CR-Z, osazený převodovkou CVT, s hodnotou 6,4 l/100 km bledne závistí. Je však třeba připomenout, že novinka je citelně větší a těžší, ale též lépe vybavená a výrazně (pasivně) bezpečnější. Honda CR-Z je zkrátka lepší než matador dávných věků, ale stále se nabízí otázka: s kterým z nich bude lepší svezení...?

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Honda CR-Z do morku kosti...
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

dnes | Michal Žďárský | 1 příspěvek
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků