Honda Civic Type R: válka začíná

(představení) S odpovědí na otázku, který hatchback je nejlepší, bylo třeba počkat na nový Civic Type R. A čekání je u konce.

Focus ST, Astra OPC, Golf GTI ... a Civic Type R. To jsou tradiční představitelé, z hlediska prodejů okrajové, ovšem velmi sledované skupiny aut, tzv. hot-hatchů. Jejím zakladatelem byl na počátku 80. let Volkswagen se svým Golfem GTI, jehož úspěch vyprovokoval k činům i ostaní výrobce. Od doby, kdy se na scéně objevili první konkurenti Golfu GTI, dochází při každé příležitosti ke sporům, který je nejlepší, který je králem. Poslední generace Civicu Type R rozhodně nestála stranou, ovšem na poslední varianty konkurenčních vozů přece jen ztrácela. Jenže! Král je mrtev, ať žije král!

Na letošním autosalonu v Ženevě Honda představila koncept nového Civicu Type R. Dobrou zprávou je, že nyní uvedená sériová verze se od konceptu odlišuje jen v detailech. Málokdy se totiž povede, aby "UFO" kandidovalo na krále hot-hatchů.

Type R bude standardně dodáván na 18" kolech z lehké slitiny s pneu o rozměru 225/40. Za nimi budou schovány posilněné brzdy s třmeny nesoucími nezbytný nápis Type R. Karosářsky Type R vychází z 3D verze normálního Civicu, ovšem chlubí se novými prahovými nástavci, odlišnými nárazníky a změněnou přední částí vozu, kde nyní najdete místo plastového pásu mezi světlomety mřížku.

Naopak v interiéru k velkým změnám nedošlo, respektive nedošlo ke změnám celkového designu. Type R bude samozřejmě vybaven sportovními sedačkami čalouněnými alcantarou a pro zdůraznění sportovního espritu budou mít všechny přístroje červené podbarvení. Na rozdíl od minulé generace bude možné výbavu nového Type R doplnit některými z bohatého seznamu příplatkových prvků. V podstatě vše, co naleznete u běžného Civicu, bude k dispozici i zde.

Nový Type R dostal také zcela jiné naladění podvozku. Řízení má strmější převod, což zaručí lepší reakci vozu na pokyny řidiče, a méně účinný posilovač, který má zajistit dobrou zpětnou vazbu. Lahůdkou pro závodníky pak bude speciální, o 40 kg odlehčená, verze zbavená všeho nepotřebného: hlukových izolací, audiosoupravy, krytu zavazadelníku atd., což se bude hodit (nejen) těm, kteří budou chtít auto přestavět pro závody skupin A či N .

Když se něco povede a patří to ke špičce, není důvod pro dramatické změny. Asi toto si řekli u Hondy, když přemýšleli jaký motor nasadit. Civic Type R si tak zachovává jednu  z excelentních vlastností svého předchůdce - ostrý motor s atmosférickým plněním. Pod kapotou sportovní verze tedy opět najdeme dvoulitrový motor DOHC i-VTEC, který prošel jen mírnou inovací. Nové jsou vyvažovací hřídele a elektronicky ovládaná škrtící klapka. Motor také mírně posílil, výkon vzrostl z původních 147 kW (200 k) při 7 400 ot./min na nynějších 148 kW (201 k) při 8 000 ot./min.

Jak můžete vidět, Type R bude ještě více milovat otáčky, protože vrchol výkonu přichází znatelně výše. Přesto má křivka výkonu daleko lepší průběh. Nástup ostré vačkové hřídele se uskuteční místo v nynějších 6 000 už  při 5 200 ot./min. V praxi to bude znamenat širší pásmo využitelných otáček.

Dynamické parametry nové generace se ve srovnání se starou přiliš nezměnily. Stovku zvládne Civic Type R za výborných 6,6 s a dosáhne maximální rychlosti 235 km/h.

Nový Type R vstupuje do života s mimořádně dobrými papírovými předpoklady, ovšem kdo se nakonec stane králem hot hatchů ukáží až reálné testy. Všechny totiž ještě může zaskočit černý kůň souboje - nová generace o třídu menšího Clia Sport...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Honda Civic Type R
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

včera | Michal Žďárský | 1 příspěvek
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků