Honda Civic Type R v Evropě končí, poděkovat můžeme v Bruselu

Po včerejší zprávě o vzrůstajícím odporu proti povinnému zavedení kontroly tlaku v pneumatikách ve vozech prodávaných v zemích Evropské unie tu máme další zprávu, která jistě potěší příznivce zlatých hvězd v modrém poli. Ale zatímco ta včerejší hovořila o věci, kterou si koupit musíme, i kdybychom nechtěli, ta dnešní mluví o něčem, co si koupit nesmíme, i kdybychom chtěli.

Zatímco připlatit si nevědomky pár tisíc za prvek výbavy, který neoceníme, většina z nás zřejmě psychicky „ustojí”, nemoci si koupit celé auto již může být horší. A nejde o vůz jen tak ledajaký, ale o Hondu Civic Type R, pro mnohé ikonu mezi kompaktními hot hatchi.

Evropská kariéra tohoto modelu je totiž definitivně u konce a důvodem rozhodně nejsou nízké prodeje. Vůz totiž svými emisemi nesplňuje normu Euro 5, která začne platit od ledna příštího roku. Automobilka tak včera oznámila, že v říjnu letošního roku ukončí výrobu tohoto modelu pro vybrané evropské trhy (rozumějme pro ty, které vzaly za své Euro 5, tj. převážně země Evropské unie) a v prosinci skončí s jeho prodejem. Jeho výroba pro jiné trhy, především jiné kontinenty, bude dále probíhat v britské továrně ve Swindonu.

Pokud si tedy chcete „CTR” ještě koupit, máte poslední šanci, od příštího roku bude zakazáným ovocem.

Pravdou sice je, že současný Civic Type R, postavený na základech technicky už značně průměrného Civicu poslední generace, není takovou sportovní hvězdou jako býval, ale zrovna jeho motor patřil k tomu nejlepšímu, co šlo ve třídě dvoulitrových čtyřválců sehnat. A to nejen po stránce výkonu, ale i efektivity, však se pravidelně umísťovat na čelných příčkách v anketě o motor roku.

Fakt, že spadl do pasti evropských emisních regulací, je jen dalším smutným důkazem úřednické diktatury (promiňte, ale to už nelze nazvat ani byrokracií), v níž žijeme. Že by měl zrovna Civic Type R vysoké emise pramenící mj. z vysoké spotřeby paliva, je realitou leda papírovou. V té se jako nejefektivnější motory jeví ty přeplňované, které ale mají nízkou spotřebu leda tehdy, kdy svého výkonu nevyužívají. Zrovna u „CTR” lze očekávat využití trochu jiné a právě tehdy bude spotřeba jeho motoru o desítky procent nižší než u jakéhokoli srovnatelného turba. Pravdou sice je, že emise mnohých škodlivin se spotřebou přímo nesouvisí, ale i tak platí, že při třicelitrovém odběru budou vyšší i u v tomto ohledu lépe fungujícím motoru než u staršího agregátu s polovičním odběrem. A právě takto se v reálu jeví motor Type R vedle novodobé přeplňované konkurence.

Pod ekologickými záminkami jsou nám tak i v této třídě vozů nucena auta, která ve skutečnosti vůbec ekologická nejsou. Dokud jsme si mohli alespoň trochu vybrat a nesmyslné papírové údaje ignorovat, dalo se to snést. Dnes je skutečně efektivní motory nemožné prodávat a místo nich si můžeme vybrat jen z těch, se kterými lze v mnoha směrech efektivně jezdit jen pomalu. To jsme chtěli?

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Honda Civic Type R Mugen 200: k dostání už jen ve výprodeji
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků