Honda Civic Type-R: Premiéra ostré sportovní verze známého vozu

Dvě stě koní pod kapotou a mimořádná stabilita. Tak lze stručně charakterizovat novou sportovní Hondu, která vstupuje na český trh. Model Civic Type-R navazuje na tradici sportovně vyladěných vozů Honda Integra Type-R a Accord Type-R.
Honda Civic Type-R: Premiéra ostré sportovní verze známého vozu
Prezentaci spojenou s krátkým testováním na letišti v Hořovicích provázely extrémní podmínky. Sníh s deštěm a nárazový vítr se postaral o dokonalou prověrku jízdních vlastností ostré varianty modelu Civic, který umí z klidu na sto zrychlit za 6,8 vteřiny.

Litrový výkon 100 koní

Maximální rychlost 235 km/h nemohli novináři z pochopitelných důvodů ověřit, ale hodnota Klepněte pro větší obrázek147 kW/200 k dává tušit, že údaj výrobce se od reality příliš lišit nebude. Zato extrémní zrychlení, kdy vás dvoulitrová pohonná jednotka přibije do anatomicky tvarovaných sedaček, jsme měli možnost opakovaně vyzkoušet. Ano, jedná se skutečně pouze o dvoulitrový nepřeplňovaný benzinový motor. Výkon dvě stě koní znamená plných 100 koňských sil na jeden litr objemu. Tyto hodnoty, pro osobní vůz opravdu mimořádné, jsou specialitou značky Honda. Vzpomeňme 240 koní dvoulitrového motoru Hondy S 2000. Ten je však pravým dvoumístným roadsterem, kdežto čtyřmístný Civic Type-R si zachovává prostornost "obyčejného" třídveřového Civicu . Právě v kontrastu s ním jsme měli možnost srovnávat jízdní vlastnosti ostrého "erka". Ačkoli 110 koní (81 kW) běžné "šestnáctistovky" se na slalomové dráze chovalo dosti svižně, přece jen výrazné zrychlení tepu řidiče způsobil až téměř dvojnásobný výkon modelu Type-R. Ten doprovází maximální točivý moment 196 Nm/5900 ot., přičemž 180 Nm je k dispozici již při 3000 otáček. Skvělá hodnota je umožněná novým "inteligentním" řešením spalovacího Klepněte pro větší obrázekprocesu v motoru. Známý systém proměnného časování a zdvihu ventilů VTEC Honda zdokonalila o plynulou změnu časování ventilů, kterou nazývá VTC (Variable Timing Control). Systém VTC je schopný zajistit otevření sacích ventilů v předstihu nebo je naopak pozdržet, a to plynulou změnou nastavení vačky sacích ventilů vůči klikové hřídeli, aby to co nejlépe odpovídalo zatížení motoru v kterémkoli okamžiku. Nová technologie i-VTEC dodává pohonné jednotce větší pružnost.

Šestistupňová převodovka

Motor s rozvodem DOHC i-VTEC doplňuje ručně řazená šestistupňová převodovka s velmi krátkým a přesným krokem řadicí páky. O jejím charakteru jsme se mohli přesvědčit na slalomové dráze, na jejímž konci jsme se otáčeli o sto osmdesát stupňů, abychom vzápětí Klepněte pro větší obrázekakcelerovali k absolvování standardního testu vyhýbacího manévru známého pod označením Losí test. Na mokré dráze působil Civic Type-R jistým dojmem, kdy ani prudké změny směru ve vysokých rychlostech ho příliš nerozkývaly a náklon v zatáčkách byl minimální. Do Losího testu jsme vjížděli nejprve standardní rychlostí 60 km/h, ale již první průjezd naznačil, že toto tempo není pro "erko" žádným testem.

V následujících okruzích se noha opírala do plynového Klepněte pro větší obrázekpedálu stále razantněji, až se z kontrolní vysílačky počaly ozývat varovné hlasy instruktorů: "S vozem se máme seznámit, ne ho převrátit!" Jenže do skutečného převrácení měl Civic Type-R v každém okamžiku testování ještě hodně daleko. Samozřejmě díky výrazně tužší karoserii oproti Klepněte pro větší obrázekběžnému Civicu. Ta je navíc doplněná několika prvky zvyšujícími dynamickou tuhost. Podvozek je o 15 mm nižší, jeho vyladění příkladně sportovní, vůz se chová v zatáčkách neutrálně. Honda Civic Type-R Klepněte pro větší obrázekje vybavena sedmnáctipalcovými koly obutými do pneumatik rozměru 205/45. Výrobce udává kombinovanou spotřebu pouze 8.9 l/100 km. Ověřit ji lze, stejně jako další vlastnosti vozu, při delším testu.

V České republice se Honda Civic Type-R začíná prodávat ve třech barevných provedeních - stříbrná, černá a zlatá. Cena vozu začíná částkou Kč 809 000,-. Součástí standardní výbavy je mj. brzdový systém ABS včetně EBD (elektronicky rozdělovač brzdných sil), airbag řidiče a spolujezdce. Boční airbagy se nemontují ani za příplatek.

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol | 3 příspěvky
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků