Honda Civic: 40 let na trhu, 9 generací, 20 milionů prodaných vozů

Honda představila Civic v roce 1972. Od této doby překročil počet prodaných modelů s tímto jménem 20 milionů kusů. Civic tak patří mezi nejúspěšnější a nejprodávanější příslušníky nižší střední třídy. Podívejme se, jak s ním šel čas… (Vybíráme z tiskové zprávy automobilky Honda.)
Honda Civic: 40 let na trhu, 9 generací, 20 milionů prodaných vozů

1. generace (1972-1979)

Model Civic byl na trh uveden jako vize dostupného, ale přesto komfortního a z řidičského hlediska atraktivního vozu značky Honda. První automobil na světě, který splnil požadavky amerického zákona o čistotě ovzduší a čtyři roky po sobě dosáhl nejnižší spotřeby v hodnocení americké agentury pro životní prostředí.

2. generace (1979-1983)

Počet prodaných vozů Civic překročil 2,5 milionu. Na všech hlavních trzích se prodávali 3, 4 a 5dveřové verze s motory o obsahu od 1,3 do 1,5 litru. Kvůli vyšší účinnosti spalování byl motor CVCC dále upraven a vůz byl vybaven katalyzátorem.

Klepněte pro větší obrázek

3. generace (1983-1987)

"Zázračný Civic" vznikl na základě designového konceptu nazvaného "Man-Maximum, Machine Minimum", kdy v centru pozornosti byl zákazník, a automobil mu měl sloužit.

4. generace (1987-1991)

V této generaci byly u všech verzí použity motory se čtyřmi ventily v každém válci. Poprvé bylo u tohoto modelu použito zavěšení předních i zadních kol se dvěma příčnými rameny převzaté z modelů Accord a Prelude, které zajistilo vynikající stabilitu a ovladatelnost. DOHC VTEC se stal prvním motorem na světě vybaveným elektronickým řízením časování i zdvihu ventilů.

5. generace (1991-1995)

Aerodynamika a snižování spotřeby byly hlavními kritérii při vývoji 5. generace modelu Civic. Nabídka motorů zahrnovala 1,3-, 1,4-, 1,5- a 1,6litrové agregáty. Špičková technologie VTEC byla použita také u motoru s rozvodem SOHC, čímž se dále podařilo zlepšit rovnováhu mezi spotřebou paliva a výkonem. Další vývoj představoval systém VTEC-E, který směřoval k dalšímu snižování spotřeby paliva. Během tohoto období přesáhl počet vyrobených vozů Civic hodnotu 10 milionů.

6. generace (1995-2000)

Tento Civic byl nejlépe prodávaným vozem tohoto jména – celkem se prodalo přes 3,2 milionu kusů. Pro varianty se 2, 3, 4 a 5 dveřmi 6. generace byl poprvé k dispozici také dvoulitrový dieselový motor. K dispozici byly také benzínové motory se zdvihovým objemem 1,3, 1,4, 1,5, 1,6 a 1,8 litru. Motor s třífázovým systémem VTEC jasně prokázal možnost zvýšení výkonu bez zvyšování spotřeby paliva. Převodovka CVT poprvé nabídla možnost plynulého automatického řazení.

7. generace (2000-2005)

V letech 2000 - 2005 byly vyrobeny 2 miliony vozů Civic 7. generace. Vůz se vyznačoval prostornějším interiérem, zcela novou rovnou podlahou a řadicí pákou umístěnou na palubní desce. Spojením technologií VTEC a VTC (proměnlivé časování ventilů) konstruktéři Honda vytvořili výkonnější motory. Rostoucí ohleduplnost k životnímu prostředí vedla k vytvoření verze Civic IMA (Integrated Motor Assist). Elektromotor spojený s úsporným motorem i-DSI dosáhl unikátního výsledku: 1,3litrový motor nabídl spotřebu srovnatelnou s litrovým motorem, ale zároveň disponoval výkonem srovnatelným s motorem o objemu 1,6 litru. V této generaci byl představen první model Civic Hybrid, který byl poháněn 1,3litrovým motorem. Pokud jde o bezpečnost, model Civic obdržel od organizace EuroNCAP historicky nejvyšší hodnocení za ochranu chodců (podle starého způsobu testování).

 Klepněte pro větší obrázek

8. generace 2006-2011

V 8. generaci společnost Honda rozdělila model mezi dvě různé platformy: jednu určenou primárně pro domácí a pro severoamerický trh a druhou určenou pro evropský trh. Evropská verze byla vybavena 1,8litrovým motorem i-VTEC, 1,4litrovým motorem i-DSI a 2,0litrovým motorem Type R i výkonným a úsporným 2,2litrovým naftovým motorem. Vůz se vyznačoval vynikajícím souladem mezi dobrou ovladatelností a výkonem, prostorným interiérem a mimořádně nízkou spotřebou paliva.

V roce 2009 byl vzhled modelu mírně inovován a byl představen nový, úsporný 1,4litrový motor i-VTEC a nová automatická převodovka.

9. generace od roku 2012 do současnosti

Po představení na frankfurtském autosalonu v září 2011 je 9. generace nejnovějším modelem Civic, který je vybaven motory 2,2 i-DTEC, 1,8 i-VTEC a 1,4 i-VTEC. 5dvéřový model Civic byl vyhodnocen jako jedno z nejbezpečnějších vozidel v Evropě, a to podle nového nezávislého testování nárazů od Euro NCAP, v němž model Civic získal maximální hodnocení 5 hvězdiček. Kromě toho organizace Euro NCAP oznámila, že ocenění Advanced NCAP, které již značka Honda obdržela za svůj systém pro zmírňování následků kolize CMBS, rozšiřuje i na nový Civic.

Klepněte pro větší obrázek

 

Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

25.  6.  2017 | Michal Žďárský | 10 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků