Honda Civic 1.6 VTEC: rodinný přítel (test)

Již sedmá generace Hondy Civic se nabízí v několika verzích. Námi testovaná pětidveřová varianta se zalíbí zejména rodinám. Je prostorná, pohání ji živá, přitom úsporná 1.6 VTEC. Je ale všechno růžové? Odpověď jsme zjišťovali v testu.
Honda Civic 1.6 VTEC: rodinný přítel (test)
Seznam kapitol
  1. Civic jako legenda, první až sedmá generace
  2. Osvěžený vzhled, vnitřní a zavazadlový prostor
  3. Zpracování, plasty, odkládací plochy, sedadla
  4. Motor, odhlučnění, spotřeba, jízdní vlastnosti, řízení
  5. Hodnocení, kompletní technické údaje, výbava a ceník
  6. Všechny pořízené snímky (včetně nepublikovaných)

Na motor jsem se docela těšil. Zážehové jednotky od Hondy umí zvednout náladu a dokázat, že malý neznamená nudný. Ačkoliv testovaná 1.6 VTEC není žádným sportovním trhákem, Civic dokáže velmi slušně rozhýbat a s těžší nohou na plynu poskytuje vozu velmi dobrou dynamiku. Pro orientaci uvádím základní údaje. Motor s objemem 1 590 ccm poskytuje výkon 81 kW/110 k při 5 600 ot. a točivý moment 152 Nm při 4 300 ot.

V kolonce maximální rychlost hledejte hodnotu 186 km/h, mně se podařilo na dálnici dosáhnout rychlosti 190 km/h (tachometrových), zrychlení z 0 na 100 zvládne Civic s tímto motorem údajně za 10,2 s. Spotřeba činí 8,5 litrů ve městě, 5,5 mimo město a 6,6 l v kombinovaném provozu (dle výrobce). Jak jsem už nastínil, od motoru můžete očekávat výbornou dynamiku a v běžných cestovních rychlostech i slušné odhlučnění.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Civic poháněl motor 1.6 VTEC II s výkonem 81 kW/110 k

Motor sice neslyšíte pouze ve volnoběžných otáčkách, při každém vytočení vás jednotka osvěží poměrně ostrým kovovým zvukem, ale ten není v nižších otáčkách nepříjemný a neruší. Daleko méně příjemné se ukázalo cestování po dálnici v rychlostech nad 130 km/h, kdy motor přesáhne hranici 4 000 otáček. Okolo 4200 ot. a rychlosti asi 150 km/h se dostaví dunění obvyklé u mnoha benzínových 1.6, které přetrvává cca 800 otáček a za hranicí 5 000 ot. zmizí. Dále slyšíte vysoký zvuk, který ovšem postupně přehlušuje aerodynamický hluk.

Jednotka se v těchto otáčkách uklidní a přestane dunět. Co se dynamiky týče, začíná táhnout ve volnoběžných otáčkách, nicméně požitek přichází v obvyklých fázích. Ve středním pásmu nad 2 000 otáček nabere motor dech poprvé, u 4 500 otáček nastává druhé oživení a vytočení k 6 500 otáčkám, kde zasahuje omezovač. Jelikož za 5 600 otáčkami výkon klesá, nemá smysl motor zbytečně trápit. Nicméně spektrum cca 3 500 otáček pro dynamickou jízdu stačí, při předjíždění stačí podřadit, vytočit motor na 4500 ot. a pohodlně předjet.

Průměrná spotřeba za celou dobu testu se ustálila na 7,2 litru, přičemž jsem cca 40 procent času strávil na dálnici, zbytek ve městě a mimo něj. Spotřebu v jednotlivých jízdních režimech palubní počítač neukazoval. O 0,6 litru vyšší spotřebu než udává výrobce má na svědomí zejména cestování po dálnici.

Osvědčená kvalita

Primárním účelem pětidveřového hatchbacku je přepravit posádku z jednoho místa na druhé v nadprůměrně prostorném a pohodlném interiéru. To se mu daří. Jestliže chcete závodit, zvolte variantu Type-R, pokud chcete jezdit sportovněji, stačí i verze Sport. Tím samozřejmě nechci říci, že testovaný pětidveřový Civic nezvládne občasné rychlejší sprinty, ale na trhání rekordů si skutečně nepotrpí. Naladění podvozku patří spíše k tvrdším, o nerovnostech na vozovce víte, ale neobtěžují vás.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Pod popelníkem naleznete praktickou a chytře řešenou schránku

To se mi zamlouvalo. Chováním v zatáčkách si mě Civic přes počáteční nedůvěru získal. Zpočátku jsem sice překonával zvláštní pocity nestability, které přicházely ve vyšších rychlostech a prudkých zatáčkách, kde se Civic trochu nakláněl a začínal nervóznět, na ploše starého letiště jsem si ovšem ověřil, že limity leží za hranicí, kdy začne většina řidičů instinktivně zpomalovat a obrazně řečeno řadit zpátečku. Kvalitní podvozek umožňuje brzdění a korekci směru v zatáčce, aniž byste měli pocit, že označkujete stromy vedle cesty.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Po sklopení sedadel vznikne téměř rovná ložná plocha a objem
zavazadlového prostoru vzroste na 732 litrů

Auto drží dobře příčný směr, pochvalu si zaslouží přesné řízení, které ochotně reaguje na sebemenší pohyb volantem. Jeho optimálně tlustý věnec skvěle padne do ruky. Zalomená řadicí páka vyrůstající ze středové konzoly vyniká hladkým chodem, řazení je přesné, i když u druhého rychlostního stupně jsem musel překonávat mírný odpor. Dráhy mezi stupni jsou poměrně krátké a stupně se nachází blízko sebe, jen při řazení pětky natahujete trochu ruku. Brzdy charakterizuje optimální nástup brzdného účinku, jenž můžete přesně dávkovat. 

Honda

Japonská Honda vedle automobilů a motocyklů vyrábí také samostatné motory, elektrogenerátory nebo zahradní techniku. Společnost založil v roce 1948 Soichiro Honda. Od roku 1950 to je největší světový výrobce motocyklů.

Honda Civic • Honda Jazz • Honda CR-V • Honda HR-V • Honda NSX • Honda E

Předchozí kapitola Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Civic jako legenda, první až sedmá generace
  2. Osvěžený vzhled, vnitřní a zavazadlový prostor
  3. Zpracování, plasty, odkládací plochy, sedadla
  4. Motor, odhlučnění, spotřeba, jízdní vlastnosti, řízení
  5. Hodnocení, kompletní technické údaje, výbava a ceník
  6. Všechny pořízené snímky (včetně nepublikovaných)
TEST Fiat 500e HB La Prima: Chytne za srdce a ve městě je k neutahání

Fiat 500e La Prima (87 kW)

Fiat 500e je dalším elektromobilem do města, který vysokou cenu techniky balí do luxusního kabátku a přichází s řadou krásných detailů. Má ale na to rovnat se s Hondou e?

dnes | Vladimír Kadera | 1 příspěvek
TEST Ford Focus 3d 2.0 ZETEC: Vůz roku 1999 už jen kvete. Jak si vedl 20 let zpět?

Ford Focus 3d 2.0 ZETEC

Ford Focus první generace, evropské Auto roku 1999, vypadá i v dnešní době dobře. Rozhodně zajímavěji než jeho zatím poslední následovník z roku 2018. Připomeňte si test třídveřové verze, který v roce 2001 přinesli kolegové z Auto.cz

24.  7.  2021 | Tomáš Zajíček | 15 příspěvků
První jízda s Hyundaiem Ioniq 5: Tajemný krasavec může převálcovat konkurenci

Hyundai Ioniq 5

Hyundai podobně jako další značky přijíždí s vlastní rodinou elektrických aut. Jmenuje se Ioniq a jejím prvním zástupcem je kompaktní crossover s krásným retro designem. Už jsme ho vyzkoušeli.

22.  7.  2021 | David Bureš | 54 příspěvků