Honda Civic 1.6 VTEC: rodinný přítel (test)

Již sedmá generace Hondy Civic se nabízí v několika verzích. Námi testovaná pětidveřová varianta se zalíbí zejména rodinám. Je prostorná, pohání ji živá, přitom úsporná 1.6 VTEC. Je ale všechno růžové? Odpověď jsme zjišťovali v testu.
Honda Civic 1.6 VTEC: rodinný přítel (test)
Seznam kapitol
  1. Civic jako legenda, první až sedmá generace
  2. Osvěžený vzhled, vnitřní a zavazadlový prostor
  3. Zpracování, plasty, odkládací plochy, sedadla
  4. Motor, odhlučnění, spotřeba, jízdní vlastnosti, řízení
  5. Hodnocení, kompletní technické údaje, výbava a ceník
  6. Všechny pořízené snímky (včetně nepublikovaných)

Zkuste se zamyslet, co se vám vybaví, když se v souvislosti s výrobou osobních automobilů či přesněji určitými modely řekne LEGENDA. Chvíle přemýšlení...a výsledek? Někteří z vás možná vzpomněli na nějakou Ameriku, Itala, Francouze či Brita, v mnoha myslích vyskočí Němec zastoupený zejména Broukem a Golfem od Volkswagenu. A teď s pravdou ven, kdo z vás vložil rovnítko mezi legendu a Japonce. Asi nás/vás mnoho nebude.

Přitom označovat některé japonské vozy za legendární není vůbec nesmyslné. Možná bychom mohli polemizovat o tom, co vlastně legenda mezi osobními automobily znamená (osobně považuji za skutečnou legendu například Volkswagen Beetle nebo Citroën 2CV ), nicméně Civic není o nic méně legendární než např. Volkswagen Golf. Chci tím připomenout, že první generace Hondy Civic vznikla v době, kdy Volkswagen Golf ještě neexistoval.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Pětidveřové provedení, ač vypadá dynamicky, v sobě nezapře
přítele rodiny

Když už jsem začal srovnávat, doplním přesná data. Zatímco Volkswagen Golf atakoval silnice v roce 1974, Honda Civic v roce 1972. Mezi VW a Hondou samozřejmě existoval významný rozdíl v tom, že německá automobilka stavěla na úspěchu Brouka, zatímco japonský konkurent teprve dokazoval, že umí vůbec postavit automobil. Rozdíl ve zkušenostech se samozřejmě odrazil na produktech samotných, takže první generace Golfu Civic číslo 1 úplně válcovala (resp. Civic jí vůbec nekonkuroval).

Ale věnujme se pouze Hondě. Od roku 1972 vyrábí vůz, který v prvních čtyřech letech překonal hranici milionu vyrobených kusů. První výměna generací nastává v roce 1979. Druhá generace měla odstranit nedostatky první generace, což se jí částečně podařilo, nicméně žádnou velkou díru do světa neudělala. Co ovšem nedokázala dvojka, uskutečnila trojka, jež přinesla dynamický vzhled s ostře řezanými rysy, úplně přepracovaný podvozek a nové motory.

Čtvrtá generace následovala vzezřením generaci třetí, samozřejmě se pochlubila vylepšeným podvozkem i motorem. Důležitý okamžik v celé historii modelu Civic přichází v roce 1991 s číslem pět, které upoutalo nově pojatým designem, jenž zahrál na notu všem vyznavačům populárních oblých tvarů. Technická stránka znovu povýšila, ortodoxní „hondaře“ možná neoslnil komfortněji naladěný podvozek. Další přibližování Hondy Civic rodinným potřebám ukázala i generace šestá.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Honda Civic vypadá i po několika letech stále k světu

Karoserie se trošku umírnila, i tak zůstávala ovšem velmi dynamická a využila osvědčených tvarů předchůdce. Z  pásů začala sjíždět v roce 1995 a opustila je v roce 2000. Poslední, sedmou generaci poznamenaly podobně jako generaci pátou trendy moderní doby, takže Civic oblékl nepřehlédnutelný kabát s výraznou přídí a klidnější zádí. Zatímco třídveřové provedení zachovalo rodinnou tradici, pětidveřová verze vybočila z cesty a stala se vyloženě rodinným vozem.

Po třech letech na trhu následoval facelift, v jehož rámci proběhla výměna světlometů za ekvivalent s čirou optikou, změnil se přední i zadní nárazník, v interiéru se vystřídala sedadla (samozřejmě kvalitnější za méně kvalitní), drobné úpravy postihly i motor. 

Honda

Japonská Honda vedle automobilů a motocyklů vyrábí také samostatné motory, elektrogenerátory nebo zahradní techniku. Společnost založil v roce 1948 Soichiro Honda. Od roku 1950 to je největší světový výrobce motocyklů.

Honda Civic • Honda Jazz • Honda CR-V • Honda HR-V • Honda NSX • Honda E

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Civic jako legenda, první až sedmá generace
  2. Osvěžený vzhled, vnitřní a zavazadlový prostor
  3. Zpracování, plasty, odkládací plochy, sedadla
  4. Motor, odhlučnění, spotřeba, jízdní vlastnosti, řízení
  5. Hodnocení, kompletní technické údaje, výbava a ceník
  6. Všechny pořízené snímky (včetně nepublikovaných)
TEST Dacia Duster 1.3 TCe 130 4x4 N1: Řešení emisní otázky, ovšem s následky

Dacia Duster TCe 130 N1

Dacia od začátku letošního roku nabízí SUV Duster v užitkové variantě N1. Kde se verze vzala a jaká přináší omezení? To jsme zjišťovali v redakčním testu.

včera | Vladimír Kadera | 12 příspěvků
Dlouhodobý test Toyota Yaris 1.5 Hybrid: Zajetá! Super spotřeba je standard (1. díl)

Toyota Yaris 1.5 Hybrid

S titulem evropské Auto roku 2021 (COTY) přichází velká zodpovědnost. A k tomu všemu nové Toyotě Yaris přibyl další úkol: sloužit po dobu šesti měsíců v naší redakci. Nyní přišel čas na první report.

20.  6.  2021 | Jan Mička | 42 příspěvků
TEST Honda CR-V e:HEV 2.0 i-MMD AWD Sport Line: Šetříme, teď už implicitně

Honda CR-V e:HEV 2.0 i-MMD AWD

V této chvíli už Cé-Er-Véčko ve vlastní konfiguraci koupíte jenom jako hybrid. Absence možnosti výběru starosvětského pohonného ústrojí sice zamrzí, ale budoucím majitelům to díky dobrému fungování zřejmě vadit nebude.

18.  6.  2021 | Richard Herbich | 12 příspěvků