Honda Civic 1. generace: začátek dlouhé ságy

Honda uvádí letos na trh již devátou generaci modelové řady Civic, která přišla na trh poprvé v roce 1972. Jaký byl ten začátek?

V Japonsku se začala první Honda Civic prodávat v červenci 1972 ve velmi kompaktním dvoudveřovém provedení za ceny od 418 tisíc jenů a ihned získala tamní ocenění „Vůz roku“.

O dva měsíce později následovala třídveřová verze s praktičtějším výklopným víkem v zádi, které zlepšovalo přístup do zavazadlového prostoru. V prosinci 1973 spatřila světlo světa třetí karosářská varianta na základě dvoudveřového Civicu s prodlouženým rozvorem a dvojicí zadních dveří.

Souběžně byl uveden také inovativní zážehový motor CVCC (Compound Vortex Controlled Combustion) se sníženými emisemi.

V listopadu 1974 zkusila Honda oslovit prakticky orientované motoristy prostorným pětidveřovým kombi s označením Civic Van a v září 1977, necelé dva roky před generační obměnou, doplnil nabídku ještě pětidveřový Civic, který byl derivátem čtyřdveřové verze.

Nečekaný temperament

Tradičně silnou zbraní Hondy byly v této době motory a Civic nebyl výjimkou. Pod přední kapotou byl napříč uložen čtyřválec o objemu 1,2 litru, který poskytoval nejvyšší výkon 44 kW/60 k (1200 GL: 51 kW/69 k, max. 155 km/h, 0-100 km/h za 10,8 s; 1200 RS: 56 kW/76 k) přenášený na přední kola prostřednictvím čtyřstupňové mechanické převodovky (max. rychlost 145 km/h, 0-100 km/h za 12,8 s; od roku 1973 byla alternativou polosamočinná převodovka Hondamatic). Výrobce udával pro základní verzi spotřebu paliva 4,5 l/100 km při rychlosti 60 km/h.

Klepněte pro větší obrázek

Postupem času se nabídka rozrostla o modely Civic 1500 (od prosince 1973; 46 kW/63 k nebo 54 kW/73 k), prodávané rovněž v provedeních CVCC. Dílčí modernizace přinesly upravené motory (v roce 1978 byl například zdvihový objem základního motoru zvýšen na 1,3 l/50 kW/68 k) a pro některé modely pětistupňovou mechanickou převodovku.

  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Muší váha

Temperamentní motory neměly s malým a lehkým vozem těžkou práci, protože pohotovostní hmotnost začínala na pouhých 600 kg. Podvozek s 12“ pneumatikami dostal nezávislé zavěšení všech kol na vzpěrách McPherson a spodních příčných ramenech doplněných vzadu o dlouhá podélná ramena. Řízení bylo hřebenové, brzdy bubnové (pro některé modely kotoučové vpředu).

První dvoudveřový Civic stál na rozvoru 2200 mm a měl vnější rozměry 3405 x 1505 x 1325 mm.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období

VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion

Nebude trvat dlouho a Arteon přenechá „funkci“ vlajkové lodi Volkswagenu nové generaci SUV Touareg. Než se tak stane, pojďme si něco říci o nejvýkonnějším provedení nabídky.

19.  4.  2018 | Jan Mička | 44 příspěvků
Minitest Peugeot 308 GTi: Skvělý hot-hatch! Dokud nestisknete „Sport“

Peugeot 308 GTi (minitest)

Vyzkoušeli jsme vrcholnou verzi modelu 308 druhé generace po modernizaci. Dokazuje, že mezi rychlými hatchbacky si může vybrat každý přesně dle svých potřeb a přání.

17.  4.  2018 | Milan Lažanský
TEST Lexus IS 300h: Není dokonalý, ale má k tomu blízko

Lexus IS 300h

Absenci vznětového motoru automobilka Lexus vyvažuje hybridním ústrojím. A jsem toho názoru, že pro model IS je to ta nejlepší možná varianta.

14.  4.  2018 | Jan Mička | 27 příspěvků