Honda Civic 1. generace: začátek dlouhé ságy

Honda uvádí letos na trh již devátou generaci modelové řady Civic, která přišla na trh poprvé v roce 1972. Jaký byl ten začátek?

V Japonsku se začala první Honda Civic prodávat v červenci 1972 ve velmi kompaktním dvoudveřovém provedení za ceny od 418 tisíc jenů a ihned získala tamní ocenění „Vůz roku“.

O dva měsíce později následovala třídveřová verze s praktičtějším výklopným víkem v zádi, které zlepšovalo přístup do zavazadlového prostoru. V prosinci 1973 spatřila světlo světa třetí karosářská varianta na základě dvoudveřového Civicu s prodlouženým rozvorem a dvojicí zadních dveří.

Souběžně byl uveden také inovativní zážehový motor CVCC (Compound Vortex Controlled Combustion) se sníženými emisemi.

V listopadu 1974 zkusila Honda oslovit prakticky orientované motoristy prostorným pětidveřovým kombi s označením Civic Van a v září 1977, necelé dva roky před generační obměnou, doplnil nabídku ještě pětidveřový Civic, který byl derivátem čtyřdveřové verze.

Nečekaný temperament

Tradičně silnou zbraní Hondy byly v této době motory a Civic nebyl výjimkou. Pod přední kapotou byl napříč uložen čtyřválec o objemu 1,2 litru, který poskytoval nejvyšší výkon 44 kW/60 k (1200 GL: 51 kW/69 k, max. 155 km/h, 0-100 km/h za 10,8 s; 1200 RS: 56 kW/76 k) přenášený na přední kola prostřednictvím čtyřstupňové mechanické převodovky (max. rychlost 145 km/h, 0-100 km/h za 12,8 s; od roku 1973 byla alternativou polosamočinná převodovka Hondamatic). Výrobce udával pro základní verzi spotřebu paliva 4,5 l/100 km při rychlosti 60 km/h.

Klepněte pro větší obrázek

Postupem času se nabídka rozrostla o modely Civic 1500 (od prosince 1973; 46 kW/63 k nebo 54 kW/73 k), prodávané rovněž v provedeních CVCC. Dílčí modernizace přinesly upravené motory (v roce 1978 byl například zdvihový objem základního motoru zvýšen na 1,3 l/50 kW/68 k) a pro některé modely pětistupňovou mechanickou převodovku.

  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Muší váha

Temperamentní motory neměly s malým a lehkým vozem těžkou práci, protože pohotovostní hmotnost začínala na pouhých 600 kg. Podvozek s 12“ pneumatikami dostal nezávislé zavěšení všech kol na vzpěrách McPherson a spodních příčných ramenech doplněných vzadu o dlouhá podélná ramena. Řízení bylo hřebenové, brzdy bubnové (pro některé modely kotoučové vpředu).

První dvoudveřový Civic stál na rozvoru 2200 mm a měl vnější rozměry 3405 x 1505 x 1325 mm.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

dnes | David Rusol | 4 příspěvky
Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky