Honda CBF250: nejen pro osmnáctileté začátečníky (velký test)

Honda CBF250: nejen pro osmnáctileté začátečníky (velký test)

Kapitoly článku:


Jdeme se projet

Pozice za řídítky je pohodlná, lehce vykrojené sedlo nabízí dostatek komfortu bikerovi v každé situaci. Motor chytá bez problémů okamžitě po jemném dotyku startéru. Zvuk linoucí se z výfuku si spokojeně brumlá jednoválcovou melodii a nutí kolemjdoucí aby se za ním otočili. Příjemné.

Motor jde do otáček snadno, ovšem nejsilnější pásmo je dle očekávání poměrně krátké, takže musíte často a rychle řadit, aby akcelerace byla plynulá. Motorka byla zcela nová, při půjčování měla najeto pouhých 290 km, což se odrazilo na syrovém chodu motoru. Čím déle jsme na CBFku jezdili, snižovaly se vibrace, zlepšil se zátah a maximální rychlost se zvedla cca o 10 km/h. Nepatrně se zlepšil i zvukový projev.

Použitím vyvažovací hřídele se stroj snaží eliminovat specifické vibrace jednoválcového motoru, které byly cítit hlavně do 5 000 ot/min. Podvozek CBF je spíše měkčí, ovšem sportovní jízda mu není nikterak cizí. Veškeré nerovnosti absorbuje na výbornou i ve dvou a ani razantní brždění rozsekaných silnicích vás nevyvede zmíry. Přední kotouč s dvoupístkovými třmeny brzdí silně a vytrvale, zadní buben je pro své účely dostačující. Příjemně také překvapilo relativně malé přední světlo, které svítí excelentně už na potkávačky. S dálkovým světlem CBF se může rovnat snad jen lampa na policejního vrtulníku, což mladý rebel svištící noční krajinou jistě ocení.

Kompaktní stroj je velmi obratný v městském provozu, díky své štíhlosti se lehce protáhne v dlouhých kolonách až k semaforům. Při sportovní jízdě je dobré držet otáčky v rozmezí 6 000-9 000 ot/min, což ale sebou nese časté řazení. Ze začátku testu bylo možné jet po dálnici rychlostí 120-125 km/h, po odježděných 800 km nebyl problém CBFko roztáhnout na 130-140 km/h.

Ale i lehký, štíhlý motocykl měl svých pár negativ. V první řadě byla zadní brzda moc vysoko, řidič má celkem zbytečně zalomenou nohu v kotníku. Věřím, že se tento nešvar dá velmi jednoduše nechat seřídit v servisu. Uvítal bych i pár koníků navíc, přeci jenom rozdíl mezi CBR/XL 125 ccm (11 kW/15 k) a CBF 250 ccm (15 kW/20 k) je 4 kW, ale mezi CBF250 a CBF500 (42 kW/57 k) je 27 kW. Jak jsem na začátku článku upozorňoval, limit výkonu od 18 let je 25 kW. CBF250 by mnohem více slušelo cca 20 kW (27 k), což by citelně ovlivnilo dojem z delších výletů.


Řidič(ka) o výšce 173 cm

 
Řidič o výšce 191 cm

Spotřeba a jízda ve dvou

Za celý test jsme s motorkou najezdili necelých 800 km a spotřeba se ustálila na hodnotě 4,8 l na 100 km. Než tuto hodnotu začnete kritizovat, uvedu pár poznámek: nový a nezajetý motor, jízda po dálnici z Prahy do Brna a zpět byla v 90 procentech času stále na plný plyn (motor běžel stále okolo 8 000 ot/min), já sám vážím přes metrák a díky výšce 191 cm a širokým ramenům kladu proudění vzduchu poměrně velkou překážku, kterou na naháči nemám za co schovat. Věřím tomu, že průměrný biker (175 cm, 80 kg) by klidně mohl se zajetou CBF250 jezdit za rovné 4 l na 100 km. Tím by se dojezd na jednu nádrž (16 litrů + 2,5 l má rezerva) zvedl z námi změřených 330 km na solidních 400-450 km.

Digitální ukazatel stavu nádrže má zajímavou vlastnost: je rozdělen do 7 dílků a po prvních cca 100 km vám stále ukazuje plnou nádrž. Poté zmizí každých 25-40 km jeden dílek a poslední vás dokonce upozorňuje svým blikáním. Připravte se, že po začátku blikání budete během dalších 10 km otáčet přepínací páčku na rezervu. Dále na malém displayi najdete ukazatel celkových kilometrů, denní ukazatel odjeté vzdálenosti a praktické hodiny.

Již zmiňované pohodlné sedlo zajišťuje dostatečný komfort i spolujezdci. CBF250 si překvapivě dobře vedlo v jízdě ve dvou, motor neztrácel na pružnosti a podvozek i se zvýšenou zátěží pracoval na výbornou.


Tvar a vykrojení pohodlného sedla

  
Přístrojová deska se sportovním červeným podsvícením

Honda

Japonská Honda vedle automobilů a motocyklů vyrábí také samostatné motory, elektrogenerátory nebo zahradní techniku. Společnost založil v roce 1948 Soichiro Honda. Od roku 1950 to je největší světový výrobce motocyklů.

Honda Civic • Honda Jazz • Honda CR-V • Honda HR-V • Honda NSX • Honda E

Doporučujeme

Články odjinud