Honda Accord plug-in hybrid se obejde bez převodovky

22 komentářů

Pavel_G
1. srpna • 10:03

Ta kapacita Li-on baterií má být podle jiných zdrojů 6,7 kWh, zde udávaná hodnota je na plug-in hybrid opravdu velmi malá...
Dojezd čistě na baterií je pak nějakých 13 mílí (21 km).

Fantomas
10. října • 17:05

Mě by zajímaly skutečné provozní výkony. Jestli jsem celý ten systém dobře pochopil, tak je výkon toho dvoulitru k ničemu, těch 141 koní se nikdy nepoužije. Většinu času motor poběží v Atk. cyklu jako generátor (jaký vlastně má motor výkon v tomhle cyklu?), a když už se připojí i jako pohon, tak elektronika hlídá, aby to bylo jen v jeho optimu, takže na nějaké hraní si s plynem a podobně může řidič zapomenout, elektronika ho k tomu nepustí. Znám tedy výkon motoru, který znát nepotřebuji a neznám výkon generátoru, ani výkon hnacího elektromotoru a dojezd na baterie.

Fantomas
10. října • 17:28

A jaká bude spotřeba? Ale skutečná, ne papírová za prvních 100 km, kdy to půlku pojede na baterky.

Vana666
11. října • 8:14

Fantomas: Z článku přece nikde nevyplývá, že by motor nemohl jet byť krátkodobě v režimu max. výkonu. Podle mě to v elektrorežimu nastat může, ale souhlasím že pro lepší posouzení chybí údaj o výkonu generátoru a trakčního elektromotoru.
A spotřeba ? Jak je dobrým zvykem, bude určitě někde mezi 0,8-1,2 ltr./100km :-)

Fantomas
11. října • 17:27

Navíc, jak čtu, se motor připojuje jen "při ustálených podmínkách ve vyšších rychlostech".
Krátkodobě to tedy taky nepůjde, to nejsou ustálené podmínky.
Navíc jaké rychlosti by asi odpovídaly otáčky max. výkonu a dá se vůbec do takové rychlosti dostat jízdou na baterky, aby to elektronika pochopila jako ustálené podmínky?

Vana666
11. října • 18:27

Proč jízdou na baterky ? Do libovolné rychlosti se auto může dostat v motorgenerátorovém režimu a motor po tu dobu klidné může jet na plný výkon, pokud to bude potřeba.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Fantomas
11. října • 19:10

Ale uznávám, že jsem si neuvědomil ten generátorový režim.

Fantomas
11. října • 19:09

Nemyslím si, že v generátorovém režimu elektronika povolí plný výkon motoru.

Vana666
11. října • 20:27

proč ?

Fantomas
11. října • 20:30

A proč by měla?

Vana666
11. října • 20:51

Aby se ten plný výkon dal využít pro maximální zrychlení nebo stoupavost. Je na tom snad něco nezvyklého ?

Fantomas
11. října • 22:51

Ano, protože ten motor slouží jen jako generátor elektřiny a řídí ho elektronika, ne řidič.

Vana666
12. října • 5:38

Dnes elektronika řídí už každý motor v autě, ale respektuje přitom polohu plynového pedálu a v případě požadavku na plný výkon nastaví odpovídající parametry. Furt nechápu proč by to nemohla dělat stejně i u téhle Hondy.
Prostě při plném plynu roztočí motor na max.výkon aby vyrobil dost proudu pro trakční elektromotor když už nebudou stíhat baterky.

Fantomas
12. října • 8:54

Ale to mi prostě nejde dohromady se smyslem pohonné soustavy, kdy spalovací motor jen vyrábí proud. Domníval jsem se, že smyslem takové soustavy je snížení spotřeby a emisí a spalovací motor tak běží jen v optimálních podmínkách s vyloučením extrémní zátěže.
Jaký je vlastně průběh výkonu el. generátoru v závislosti na otáčkách?

Vana666
12. října • 10:46

Podle mě pointa téhle soustavy spočívá především v úspoře kompletní převodovky a souhlasím že i snadnější provoz motoru v optimálním režimu. To ale neznamená, že v případě potřeby akcelerace nebo stoupání ten motor nemůže dočasně zvýšit výkon až do maxima..Jinak průběh výkonu generátoru podle mě bude podobný jako u alternátoru - ostatně je to prakticky stejné zařízení - tj. strmý nástup už v nižších otáčkách a pak pozvolné navyšování do maxima, bez ohledu jestli se jedná o permanentní buzení magnety nebo externím proudem. Ale i tady platí že skutečný okamžitý výkon závisí především na odebíraném proudu trakčním elektromotorem příp. nabíjeným akumulátorem

Fantomas
11. října • 17:19

Ano, přímo to nevyplývá, respektive není přímo uvedeno, že to nejde, ale taky tam je, že elektronika připojí motor jen v jeho optimálních podmínkách.
Max. výkon bude, tipuju, někde kolem 6 tisíc otáček a to mi jako optimální provozní režim nepřipadá. Tobě ano? Navíc při takových otáčkách bude i maximální spotřeba, takže ani trochu nevěřím, že by tohle prošlo.

Antiautomat
10. října • 15:10

Takze v podstate spojka ostava, ale namiesto prevodovky vezmeme elektromotor.
Naviac dalej mame silnejsie baterie. Hm, takze ostave uz len spocitat ci je lacnejsie toto alebo 'klasika', dalej ako zabezpecit aby sa to sk.rvilo po skonceni zaruky (co pri bateriach nie je ziadny kumst), ako co najlacnejsie zregenerovat stare baterie aby sa mohli predavat zakaznikom ako nove (dalej ich oholit) no a ako im nahukat ce aj ked to stoji majlant, je to lepsie a zelenejsie.
Technicky inak zaujimavy a jednoduchy napad, mam ale obavy kolko k.rvitok tam bude zabudovanych len aby to 'dalo prachy'.

Vana666
10. října • 10:23

A ještě bych doplnil, že autor sice správně píše že převodovka eliminuje potíže s omezeným spektrem využitelných otáček motorů. Ovšem její druhou a snad ještě významnější funkcí je výrazné navýšení tažné síly auta na nižší rychlostní stupně, což je přínos kterým nepohrdnou ani někteří výrobci elektromobilů a kombinují i elektromotory se dvou nebo vícestupňovou mechanickou převodovkou nebo dokonce CVT

Vana666
10. října • 9:37

Určitě zajímavé řešení. Článek se nám sice snaží vsugerovat, že nový systém eliminuje ztráty v převodu výkonu od motoru na kola, to je ale samozřejmě nesmysl. Podle mě budou v novém systému ztráty ještě větší, výhodou je ale citelné zjednodušení konstrukce převodů.
Otázkou ale je také, jak se v podstatě jednostupňový převod vyrovná s úzkým optimálním pásmem současných motorů, na které jiní výrobci potřebují mnohastupňové automaty.

ACE
10. října • 10:26

Tohle řešení není žádná novinka a je opravdu otázka co bude ve finále výhodnější. Úzké opt. pásmo problém nebude, protože ho bude zřejmě celkem bez problémů jistit elektromotor.

Vana666
10. října • 10:47

ACE: jasně elektromotor to samozřejmě jistí, ovšem jde o ty ztráty. Ty budou vyšší oproti mechanickým vícestupňovým převodům.

Vana666
11. října • 11:47

Jo kliknout mínus umí každý diletant. Ale zůvodnit to porovnáním běžné energetické účinnosti mechanického převodu oproti sytému generátor - výkonová elektronika - elektromotor je už zjevně nad jejich síly.

Doporučujeme

Články odjinud