Honda Accord plug-in hybrid se obejde bez převodovky

Honda Accord plug-in hybrid se obejde bez převodovky

Nové provedení amerického Accordu v hybridní verzi poprvé postrádá převodovku.

Převodovka je v podstatě rudimentem, táhnoucím se s vývojem automobilu od jeho počátků v hloubi 19. století po současnost, který eliminuje potíže s omezeným spektrem využitelných otáček motorů. Alternativou klasické, manuálně řazené převodové skříni je dnes celá škála moderních ústrojí od klasických automatických převodovek s kapalinovým měničem přes dvouspojkové skříně a variátory CVT až po pokusy na způsob CRS.

Ve všech případech jde ale jen o jakési „nutné zlo“, jež svojí povahou ovlivňuje užitné vlastnosti automobilu a je zdrojem větších či menších energetických ztrát. Americké provedení modelu Honda Accord Hybrid se ve své nové generaci bez převodovky obejde. Jeho pohonné ústrojí nese hrdé označení Intelligent Multi-Mode Drive (i-MMD) a sestává ze zážehového motoru, páru elektromotorů a sady elektronicky řízených spojek.

Jádrem systému je zážehový, atmosféricky plněný čtyřválec s objemem 2,0 l, rozvody i-VTEC, výkonem 141 koní (104 kW) a točivým momentem 165 Nm pracující (jak je u mnoha hybridů současnosti zvykem) v Atkinsonově cyklu (obdoba přeplňovaného „milleru“ třeba v někdejších Mazdách Xedos 9 se sacími ventily pootevřenými i v první fázi kompresního zdvihu pístu).

Jeden elektromotor je určen k pohonu kol, druhý je pak pevně spojen s motorem a slouží především jako generátor. Ve většině provozních podmínek tak motor s vnitřním spalováním slouží k produkci elektrické energie pro hnací elektromotor bez přímé vazby s koly. Teprve při ustálených podmínkách ve vyšších rychlostech spojí spalovací motor s hnacími koly vícelamelová mokrá spojka. Elektronika hlídá, že se motor s koly spojí jen v oblasti jeho „ideálních“ provozních podmínek, převod nelze měnit, je pouze jeden.

Hnací elektromotor využívá také energie z li-ionových akumulátorů 1,3 kWh umístěných pod zadními sedadly. Výše popsané provedení modelu Honda Accord Hybrid se začne v USA prodávat již v průběhu tohoto měsíce, ceny mají začínat těsně pod hranicí 30 000 dolarů.

Honda

Japonská Honda vedle automobilů a motocyklů vyrábí také samostatné motory, elektrogenerátory nebo zahradní techniku. Společnost založil v roce 1948 Soichiro Honda. Od roku 1950 to je největší světový výrobce motocyklů.

Honda Civic • Honda Jazz • Honda CR-V • Honda HR-V • Honda NSX • Honda E

Doporučujeme

Články odjinud