Honda Accord plug-in hybrid se obejde bez převodovky

Nové provedení amerického Accordu v hybridní verzi poprvé postrádá převodovku.
Honda Accord plug-in hybrid se obejde bez převodovky

Převodovka je v podstatě rudimentem, táhnoucím se s vývojem automobilu od jeho počátků v hloubi 19. století po současnost, který eliminuje potíže s omezeným spektrem využitelných otáček motorů. Alternativou klasické, manuálně řazené převodové skříni je dnes celá škála moderních ústrojí od klasických automatických převodovek s kapalinovým měničem přes dvouspojkové skříně a variátory CVT až po pokusy na způsob CRS.

Test: Honda Accord Tourer 2,2 i-DTEC - na sportovní notu

Test: Honda Accord Tourer 2,2 i-DTEC - na sportovní notu

Ve všech případech jde ale jen o jakési „nutné zlo“, jež svojí povahou ovlivňuje užitné vlastnosti automobilu a je zdrojem větších či menších energetických ztrát. Americké provedení modelu Honda Accord Hybrid se ve své nové generaci bez převodovky obejde. Jeho pohonné ústrojí nese hrdé označení Intelligent Multi-Mode Drive (i-MMD) a sestává ze zážehového motoru, páru elektromotorů a sady elektronicky řízených spojek.

ZF: devět stupňů je pro „automaty“ limitem

ZF: devět stupňů je pro „automaty“ limitem

Jádrem systému je zážehový, atmosféricky plněný čtyřválec s objemem 2,0 l, rozvody i-VTEC, výkonem 141 koní (104 kW) a točivým momentem 165 Nm pracující (jak je u mnoha hybridů současnosti zvykem) v Atkinsonově cyklu (obdoba přeplňovaného „milleru“ třeba v někdejších Mazdách Xedos 9 se sacími ventily pootevřenými i v první fázi kompresního zdvihu pístu).

Dvouspojková převodovka: geniální řešení

Dvouspojková převodovka: geniální řešení

Jeden elektromotor je určen k pohonu kol, druhý je pak pevně spojen s motorem a slouží především jako generátor. Ve většině provozních podmínek tak motor s vnitřním spalováním slouží k produkci elektrické energie pro hnací elektromotor bez přímé vazby s koly. Teprve při ustálených podmínkách ve vyšších rychlostech spojí spalovací motor s hnacími koly vícelamelová mokrá spojka. Elektronika hlídá, že se motor s koly spojí jen v oblasti jeho „ideálních“ provozních podmínek, převod nelze měnit, je pouze jeden.

Převodovky CVT: nekonečně převodů

Převodovky CVT: nekonečně převodů

Hnací elektromotor využívá také energie z li-ionových akumulátorů 1,3 kWh umístěných pod zadními sedadly. Výše popsané provedení modelu Honda Accord Hybrid se začne v USA prodávat již v průběhu tohoto měsíce, ceny mají začínat těsně pod hranicí 30 000 dolarů.

Honda

Japonská Honda vedle automobilů a motocyklů vyrábí také samostatné motory, elektrogenerátory nebo zahradní techniku. Společnost založil v roce 1948 Soichiro Honda. Od roku 1950 to je největší světový výrobce motocyklů.

Honda Civic • Honda Jazz • Honda CR-V • Honda HR-V • Honda NSX • Honda E

První jízda s Hyundaiem Ioniq 5: Tajemný krasavec může převálcovat konkurenci

Hyundai Ioniq 5

Hyundai podobně jako další značky přijíždí s vlastní rodinou elektrických aut. Jmenuje se Ioniq a jejím prvním zástupcem je kompaktní crossover s krásným retro designem. Už jsme ho vyzkoušeli.

22.  7.  2021 | David Bureš | 36 příspěvků
TEST Audi Q2 35 TFSI (110 kW) S tronic: Otázka za milion. Těžká, nebo lehká?

Audi Q2 35 TFSI S tronic

Sudá série Audi začínajících na písmeno Q se utěšeně rozrůstá. Pokud nás paměť nešálí, Q2 byla v roce 2016 vlastně první věcička značky tohoto formátu dostupná v Evropě. Pět let je v autosvětě věčnost, obstojí technika i dnes, byť po faceliftu?

20.  7.  2021 | Richard Herbich | 4 příspěvky
Minitest SsangYong Rexton 2.2 e-XDI 8AT 4x4: Levný all inclusive bez konkurence

SsangYong Rexton 2.2 e-XDI

Přestože je na našich silnicích téměř nevídáme a asi se ani nikdy neokouká, po čtyřech letech kariéry se největší SUV nejmenší korejské automobilky dočkalo modernizace. A to velmi nápadné!

15.  7.  2021 | Michal Beneš | 14 příspěvků