Honda Accord plug-in hybrid se obejde bez převodovky

Nové provedení amerického Accordu v hybridní verzi poprvé postrádá převodovku.
Honda Accord plug-in hybrid se obejde bez převodovky

Převodovka je v podstatě rudimentem, táhnoucím se s vývojem automobilu od jeho počátků v hloubi 19. století po současnost, který eliminuje potíže s omezeným spektrem využitelných otáček motorů. Alternativou klasické, manuálně řazené převodové skříni je dnes celá škála moderních ústrojí od klasických automatických převodovek s kapalinovým měničem přes dvouspojkové skříně a variátory CVT až po pokusy na způsob CRS.

Test: Honda Accord Tourer 2,2 i-DTEC - na sportovní notu

Test: Honda Accord Tourer 2,2 i-DTEC - na sportovní notu

Ve všech případech jde ale jen o jakési „nutné zlo“, jež svojí povahou ovlivňuje užitné vlastnosti automobilu a je zdrojem větších či menších energetických ztrát. Americké provedení modelu Honda Accord Hybrid se ve své nové generaci bez převodovky obejde. Jeho pohonné ústrojí nese hrdé označení Intelligent Multi-Mode Drive (i-MMD) a sestává ze zážehového motoru, páru elektromotorů a sady elektronicky řízených spojek.

ZF: devět stupňů je pro „automaty“ limitem

ZF: devět stupňů je pro „automaty“ limitem

Jádrem systému je zážehový, atmosféricky plněný čtyřválec s objemem 2,0 l, rozvody i-VTEC, výkonem 141 koní (104 kW) a točivým momentem 165 Nm pracující (jak je u mnoha hybridů současnosti zvykem) v Atkinsonově cyklu (obdoba přeplňovaného „milleru“ třeba v někdejších Mazdách Xedos 9 se sacími ventily pootevřenými i v první fázi kompresního zdvihu pístu).

Dvouspojková převodovka: geniální řešení

Dvouspojková převodovka: geniální řešení

Jeden elektromotor je určen k pohonu kol, druhý je pak pevně spojen s motorem a slouží především jako generátor. Ve většině provozních podmínek tak motor s vnitřním spalováním slouží k produkci elektrické energie pro hnací elektromotor bez přímé vazby s koly. Teprve při ustálených podmínkách ve vyšších rychlostech spojí spalovací motor s hnacími koly vícelamelová mokrá spojka. Elektronika hlídá, že se motor s koly spojí jen v oblasti jeho „ideálních“ provozních podmínek, převod nelze měnit, je pouze jeden.

Převodovky CVT: nekonečně převodů

Převodovky CVT: nekonečně převodů

Hnací elektromotor využívá také energie z li-ionových akumulátorů 1,3 kWh umístěných pod zadními sedadly. Výše popsané provedení modelu Honda Accord Hybrid se začne v USA prodávat již v průběhu tohoto měsíce, ceny mají začínat těsně pod hranicí 30 000 dolarů.

TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

22.  5.  2018 | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 88 příspěvků