Holden: LPG pro výkonné osmiválce

Ani tradiční bašty výkonných osmiválcových motorů nemohou ignorovat ekologické a ekonomické požadavky.

Ty se nyní šíří světem jako chřipka a napadají i ty sféry motorismu, do nichž bychom to ještě nedávno neřekli. Ani australská divize Holden Special Vehicles (HSV) si je nemůže dovolit ignorovat. Ať již jde o šetřílky nebo zastánce zdravého životního stylu, u HSV jim naslouchají a pro sériovou výrobu připravují řadu pokrokových vylepšení. Zaznamenali jsme již plány na stavbu menších motorů s nižším počtem válců, HSV však nyní oznámilo, že svoji pozornost opět upírá ke stlačenému propan butanu (LPG) a dieselům.

U HSV nyní pracují na pokrokovém systému vstřikování LPG, jenž slibuje shodné parametry jako konvenční motor na benzín. Palivo však stojí v porovnání s benzínem zhruba polovic, což dává jasnou představu o kýžené ekonomické výhodě (bude však pochopitelně záležet na tom, o kolik budou takto modifikované motory dražší).

Co je však vůbec nejzajímavější, je pravděpodobné, že se tento systém rozšíří i na další subjekty v rámci koncernu General Motors po celém světě. U Holdenu systém nazývají LPi (liquid propane injection) a využívají osmi přídavných vstřikovačů umístěných v sacím traktu osmiválcové jednotky. Přímo v tlakové nádrži se pak nachází čerpadlo, jež k vstřikovačům posouvá palivo stále v kapalné podobě. Díky tomu lze zajistit přesnější dávkování paliva, což se projeví v hospodárnosti provozu a nárůstu výkonu. Současné soustavy přitom většinou „krmí“ motor propan butanem v plynném skupenství, což ve spalovacích prostorech znesnadňuje jeho mísění se vzduchem přesně ve vyžadovaném poměru. Ale jsou zde ještě další dvě přednosti LPG: toto palivo produkuje ménší množství oxidů uhlíku a disponuje vyšším oktanovým číslem než benzín.

Všechno má však své „ale“. Propan butan v sobě neskrývá tolik energie jako běžný benzín, což znamená přirozeně jeho vyšší spotřebu, LPG navíc zvláště v některých zemích seženete jen v omezené skupině čerpacích stanic. Proto HSV slibuje, že všechny jeho vozy budou mít i nádrž na konvenční benzín. Na připojených snímcích si můžete prohlédnout jendotlivé modely, které sportovní oddělení Holdenu v současnosti nabízí. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Paleta vozů HSV
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol | 3 příspěvky
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků