Holden: LPG pro výkonné osmiválce

Ani tradiční bašty výkonných osmiválcových motorů nemohou ignorovat ekologické a ekonomické požadavky.

Ty se nyní šíří světem jako chřipka a napadají i ty sféry motorismu, do nichž bychom to ještě nedávno neřekli. Ani australská divize Holden Special Vehicles (HSV) si je nemůže dovolit ignorovat. Ať již jde o šetřílky nebo zastánce zdravého životního stylu, u HSV jim naslouchají a pro sériovou výrobu připravují řadu pokrokových vylepšení. Zaznamenali jsme již plány na stavbu menších motorů s nižším počtem válců, HSV však nyní oznámilo, že svoji pozornost opět upírá ke stlačenému propan butanu (LPG) a dieselům.

U HSV nyní pracují na pokrokovém systému vstřikování LPG, jenž slibuje shodné parametry jako konvenční motor na benzín. Palivo však stojí v porovnání s benzínem zhruba polovic, což dává jasnou představu o kýžené ekonomické výhodě (bude však pochopitelně záležet na tom, o kolik budou takto modifikované motory dražší).

Co je však vůbec nejzajímavější, je pravděpodobné, že se tento systém rozšíří i na další subjekty v rámci koncernu General Motors po celém světě. U Holdenu systém nazývají LPi (liquid propane injection) a využívají osmi přídavných vstřikovačů umístěných v sacím traktu osmiválcové jednotky. Přímo v tlakové nádrži se pak nachází čerpadlo, jež k vstřikovačům posouvá palivo stále v kapalné podobě. Díky tomu lze zajistit přesnější dávkování paliva, což se projeví v hospodárnosti provozu a nárůstu výkonu. Současné soustavy přitom většinou „krmí“ motor propan butanem v plynném skupenství, což ve spalovacích prostorech znesnadňuje jeho mísění se vzduchem přesně ve vyžadovaném poměru. Ale jsou zde ještě další dvě přednosti LPG: toto palivo produkuje ménší množství oxidů uhlíku a disponuje vyšším oktanovým číslem než benzín.

Všechno má však své „ale“. Propan butan v sobě neskrývá tolik energie jako běžný benzín, což znamená přirozeně jeho vyšší spotřebu, LPG navíc zvláště v některých zemích seženete jen v omezené skupině čerpacích stanic. Proto HSV slibuje, že všechny jeho vozy budou mít i nádrž na konvenční benzín. Na připojených snímcích si můžete prohlédnout jendotlivé modely, které sportovní oddělení Holdenu v současnosti nabízí. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Paleta vozů HSV
Minitest Fiat Tipo kombi 1.6 Multijet DDCT: Přepísknutý budget

Fiat Tipo kombi 1.6 Multijet DDCT (minitest)

Pokud potřebujete levný kombík, důvod vynechat z výběru Tipo vážně nemáte. Fiat ho prodává za slušné peníze. Co když ale chcete diesel, automat a lepší výbavu? Bude Ital pořád ještě takové terno?

21.  10.  2018 | Miro Mihálik | 33 příspěvků
TEST BMW M5: Supersport ve smokingu. Může tohle fungovat?

BMW M5

Ano, nová M5 je čtyřkolka, s přepňovaným motorem a masážními sedačkami. Je nejtěžší a nejvýkonnější z modelů M. A takové parametry já osobně neupřednostňuji. Jenže nic není tak, jak se zdá.

18.  10.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
Minitest Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line: Potěšení s vůní nafty

Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line (minitest)

Z nafty se stalo politické téma a zdá se, že její dny jsou sečteny. To je ideální moment dát si špetku nekorektnosti v podobě úsporného dieselu, který navíc hrabe těmi správnými koly a… je z Koreje.

16.  10.  2018 | Miro Mihálik | 28 příspěvků