Holden: LPG pro výkonné osmiválce

Ani tradiční bašty výkonných osmiválcových motorů nemohou ignorovat ekologické a ekonomické požadavky.

Ty se nyní šíří světem jako chřipka a napadají i ty sféry motorismu, do nichž bychom to ještě nedávno neřekli. Ani australská divize Holden Special Vehicles (HSV) si je nemůže dovolit ignorovat. Ať již jde o šetřílky nebo zastánce zdravého životního stylu, u HSV jim naslouchají a pro sériovou výrobu připravují řadu pokrokových vylepšení. Zaznamenali jsme již plány na stavbu menších motorů s nižším počtem válců, HSV však nyní oznámilo, že svoji pozornost opět upírá ke stlačenému propan butanu (LPG) a dieselům.

U HSV nyní pracují na pokrokovém systému vstřikování LPG, jenž slibuje shodné parametry jako konvenční motor na benzín. Palivo však stojí v porovnání s benzínem zhruba polovic, což dává jasnou představu o kýžené ekonomické výhodě (bude však pochopitelně záležet na tom, o kolik budou takto modifikované motory dražší).

Co je však vůbec nejzajímavější, je pravděpodobné, že se tento systém rozšíří i na další subjekty v rámci koncernu General Motors po celém světě. U Holdenu systém nazývají LPi (liquid propane injection) a využívají osmi přídavných vstřikovačů umístěných v sacím traktu osmiválcové jednotky. Přímo v tlakové nádrži se pak nachází čerpadlo, jež k vstřikovačům posouvá palivo stále v kapalné podobě. Díky tomu lze zajistit přesnější dávkování paliva, což se projeví v hospodárnosti provozu a nárůstu výkonu. Současné soustavy přitom většinou „krmí“ motor propan butanem v plynném skupenství, což ve spalovacích prostorech znesnadňuje jeho mísění se vzduchem přesně ve vyžadovaném poměru. Ale jsou zde ještě další dvě přednosti LPG: toto palivo produkuje ménší množství oxidů uhlíku a disponuje vyšším oktanovým číslem než benzín.

Všechno má však své „ale“. Propan butan v sobě neskrývá tolik energie jako běžný benzín, což znamená přirozeně jeho vyšší spotřebu, LPG navíc zvláště v některých zemích seženete jen v omezené skupině čerpacích stanic. Proto HSV slibuje, že všechny jeho vozy budou mít i nádrž na konvenční benzín. Na připojených snímcích si můžete prohlédnout jendotlivé modely, které sportovní oddělení Holdenu v současnosti nabízí. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Paleta vozů HSV
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků