Historie: pět generací BMW řady 3 aneb 30. narozeniny

Historie: pět generací BMW řady 3 aneb 30. narozeniny

Kapitoly článku:


Čtvrtá generace (E46)

Současná generace trojky byla uvedena na trh v květnu 1998 jako sedan. Opět byl nepatrně prodloužen rozvor o pár cm, místa vzadu ale stále nebylo nazbyt. Design byl podstatně modernější a tvary oblejší, takže když byl v roce 2001 proveden facelift, nemuselo se nic nijak radikálně měnit. V nové trojce měl debut motor 320d, čtyřválcový naftový dvoulitr s výkonem 100 kW a spotřebou 5,7 l. Základním motorem se stal 318i (87 kW) následovaný šestiválcem 320i (110 kW), 323i (125 kW) a nejsilnějším 328i (142 kW). V modelu 318i ovšem nebyl, jak by se z názvu zdálo, motor 1.8i, ale 1.9i. Novinka dostala lepší jízdní vlastnosti, poměr hmotnosti na nápravách 50:50, do standardu ABS a ASC+T, za příplatek DSC III (nyní ve standardu).

V dubnu 1999 se k sedanu přidalo sportovně laděné kupé a sice s motory 323Ci a 328Ci. Na podzim přibyla verze 320Ci a na jaře 1999 model 318Ci. Když se v roce 1999 objevilo nové kombi, dostalo hned při uvedení na trh motory 318i, 320i, 328i a 320d. Na začátku 2000 si pak odbyl premiréu naftový šestiválec 330d, a to jak v sedanu, tak kombi. Maximální výkon dosahoval 135 kW, točivý moment 390 Nm. Na jaře 2000 se pak objevila další verze kabrioletu ve verzi 323Ci (125 kW) a byl zvýšen výkon motorům 323i a 328i. První dostal jméno 325i a výkon 141 kW, druhém se zvětšil objem na 3.0 l a výkon na 170 kW. V létě se pak přidal pohon všech kol, zpočátku pro verzi 330ix.

Poslední karosářskou verzí trojky, která přišla na trh v roce 2001, byl hatchback Compact. Oproti sedanu či kombi měl přes světlomety „brýle“, což mu sice dodávalo nezaměnitelný vzhled, současně si ale dovolím tvrdit, že to celkovému vzhledu uškodilo. V Compactu se objevil vylepšený motor 316i s s objemem 1.8 l, funkcí Valvetronic (variabilní zdvih a časování sacích ventilů) a výkonem 85 kW. Druhým motorem v Compactu byl 325ti. Tentýž rok byla devatenáctistovka v 318i nahrazena dvoulitrem (105 kW) a Valvetronic se rozšířil i do dalších motorů. Přibyla také převodovka SMG do kupé s motory 325i/Ci a 330i/Ci.

Drobný facelift v roce 2001 měl za následek také zvýšení výkonu v modelu 330d, a to na rovných 150 kW; točivý moment vzrostl na 410 Nm. Zvýšil se také výkon motoru 320i, a to na 125 kW a výkon motoru 320d na 110 kW. Současná, třetí generace M3, měla debut v roce 2000, dostala do vínku vylepšený řadový šestiválec 3.2 R6 s výkonem 252 kW při 7 900 ot. Na stovku se dostane za 5,2 s. S příchodem modelu M3 Convertible (2001) byla vylepšena převodovka SMG, která zrychlila řazení na 80 ms. V roce 2003 se pak objevila odlehčená M3 CSL s výkonem zvýšeným na 265 kW.

  

  

  

Pátá generace (E90)

Nová generace, která byla představena v závěru loňského roku, bude na trh uvedena na začátku jara. Vzhled nové trojky už tak nešokuje, jako nová sedmička či pětka, ale spíše doplňuje „starý dobrý“ design o nové prvky - zejména záď zmohutněla a dostala odlišný styling. Oproti staré generaci narostla nová trojka ve všech rozměrech, na rozvoru bylo přidáno 35 mm, což ocení cestující vzadu. Změněna byla i paleta motorů, trojka bude startovat s verzemi 320i (2.0 R4 110 kW), 325i (2.5 R6 160 kW), 330i (3.0 R6 190 kW) a 320d (2.0d 120 kW). Zmizel starý dobrý šestiválec 2.2 R6, časem přibudou verze 318i (2.0 R4 90 kW), 323i (2.5 R6), 318d a 330d, nebude chybět pohon všech kol. (podrobné představení)

   

   

BMW

BMW (zkratka z Bayerische Motoren Werke AG) je německá automobilka, které vznikla v roce 1916. Sídlí v Mnichově. BMW vlastní také značku Mini a patří pod ní i Rolls-Royce Motor Cars.

BMW Řada 1 • BMW Řada 2 • BMW Řada 3 • BMW Řada 4 • BMW Řada 5 • BMW Řada 6/6 GTBMW Řada 7BMW X1 • BMW X2BMW X3BMW X4BMW X5BMW X6BMW X7BMW Z4

Doporučujeme

Články odjinud