Historie: pět generací BMW řady 3 aneb 30. narozeniny

Letos vstoupí na trh pátá generace BMW řady 3 a současně oslaví třicáté narozeniny. První generace trojky se totiž začala prodávat v roce 1975. Ačkoliv se od té doby trojka hodně změnila, zachovala si stále svůj charakter. (historie modelů, motory, fotografie)
Historie: pět generací BMW řady 3 aneb 30. narozeniny
Seznam kapitol
  1. První, druhá a třetí generace
  2. Čtvrtá a pátá generace

Když byla v roce 1972 uvedena řada 5, znamenalo to přelom v názvosloví vozů značky BMW. Do té doby se jednotlivé modely označovaly čtyřmístnými čísly, např. 1600 nebo 2000. S příchodem pětky se také změnil základní vzhled bavoráků, tehdy byly poprvé použity dvojité přední světlomety.

Klepněte pro větší obrázek Všech pět generací vedle sebe

První generace (E21)

Historie BMW řady 3 začala v roce 1975, kdy se zrodila první trojka. Na trh byla uvedena s motory 1.6 67 kW, 1.8 72 kW, 2.0 80 kW s označením 316i, 318i a 320i. Označení 320i pak nesl dvoulitr se vstřikováním a výkonem 92 kW. Hmotnost první řady byla pouhých 1 010 kg, díky čemuž i méně výkonné motory dokázaly vůz docela slušně rozhýbat. Už po první roce byly prodejní výsledky daleko za očekáváním, zkrátka šlo o jednoznačný úspěch. V roce 1977 si odbyly svůj debut šestiválcové motory 320/6 a 323i s výkony 90 a 105 kW.

V roce 1979 a 80 byly provedeny drobné úpravy vzhledu a byl zvýšen výkon čtyřválcovým motorům. 316i dostal motor 1.8 66 kW, 318i měla stejný motor, ale se vstřikováním a výkonem 76 kW. Krátce se od roku 1981 prodávala i verze 315i s motorem 1.6 55 kW. V témže roce sjela z výrobní linky miliontá trojka, díky čemuž se řada 3 stala nejlépe prodávaným modelem BMW v historii. Důvodem, proč si zákazníci z bohaté konkurence vybírali právě BMW 3, byl sportovní vzhled a výkon. Podle marketingových průzkumů bylo 80 procent zákazníků spokojených s trojkou natolik, že by nepotřebovali žádná vylepšení.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Druhá generace (E30)

Druhá generace uvedená v roce 1982 se od té první vzhledově příliš nelišila. Ačkoliv byla o tři centimetry kratší než první, nabízela uvnitř více prostoru. Hmotnost byla snížena o nezanedbatelných 30 kilogramů, vylepšena byla dynamika. Základem byl model 316 s motorem 1.6 66 kW, 318i s motorem 1.8i 77 kW, 320i s motorem 2.0i 95 kW a šestiválec 323i se vstřikováním z předchozí generace. Vylepšeny byly jízdní vlastnosti, a to zejména na mokrém povrchu - to zajišťovala zadní náprava s lépe předpovídatelným chováním. Už první rok bylo vyrobeno 234 tisíc kusů dvoudveřového kupé, na podzim 1983 se přidal také čtyřdveřový sedan. V roce 1984 přibyl model 325e (2.7 R6 s výkonem 90 kW v pouhých 4 2500 ot.) s katalyzátorem a nový nafťák, 324d. Motor měl výkon jen 63 kW, ale byl tišší než ostatní nafťáky na trhu.

V roce 1985 byl model 323i nahrazen za 325i s výkonem 126 kW. Tato verze byla také poprvé v historii trojky spojena volitelně s pohonem všech kol (325ix). V roce 1986 byla výroba trojky přesunuta do Regensburgu (Řezno) severně od Mnichova. tehdy také spatřil světlo světa čtyřmístný kabriolet a v roce 1987 také kombi. Tím BMW vyhovělo rostoucí poptávce po tomto typu vozu; o tom, že kombi mělo stále sportovní šmrnc, se můžete přesvědčit na obrázcích. Kombi bylo dostupné s motory 320i, 324td, 325i a 325ix. V druhé generaci se také objevilo ostré kupé M3; ten si odbyl debut v roce 1985. Pod kapotou se hřál čtyřválcový motor s výkonem 147 kW. Jen na trzích s levostranným řízením se prodalo 17 100 kusů.

Ke konci osmdesátých let byly provedeny drobné změny zejména na motorech. U nafťáku 324td bylo zlepšeno vstřikování paliva a přidáno turbodmychadlo (oproti 324d), díky čemuž výkon se zvýšil na 86 kW, motor 1.8 l dostal 85 kW, u verze 316i byl zvýšen výkon na 75 kW a premiéru měl také model 318is s čtyřmi ventily na válec (100 kW). Poslední motor s karburátorem 1.6 ve verzi 316 byla nahrazen verzí se vstřikováním (316i), výkon vzrostl na 74 kW. Verze 325i dostala do standardu ABS. Na začátku devadesátých let ale bylo patrné, že doby největší slávy druhé generace už jsou pryč, interiér byl zastaralý, výkony motorů konkurence byly lepší. Nastal čas pro třetí generaci.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Třetí generace (E36)

Nová generace s kódovým označením E36 byla uvedena v roce, kdy se spojily obě Německé republiky - 1990. Novinka byla větší a prostornější než druhá generace (+3 cm pro cestující vzadu), vylepšena byla bezpečnost, zkvalitnila se výroba. Byla nabízena postupně v pěti různých variantách: sedan, kupé, kombi, kabriolet a hatchback (Compact). Základní benzíňák 316i s motorem 1.6i měl výkon 75 kW, dva základní šestiválce 320i a 325i dostaly 110 a 141 kW. Třetí generace přinesla také několik technických novinek, např. v roce 1992, kdy bylo uvedeno kupé, se poprvé objevil VANOS (variabilní časování).

Ostrá emtrojka přišla na trh v roce 1992, její řadový šestiválec dával zpočátku výkon 210 kW. O rok později se na trhu objevil kabriolet ve verzích 318i, 320i a 325i. V roce 1994 přišel na trh Compact, hatchback vycházející ze sedanu, zpočátku ve verzích 316i a 318i. Tentýž rok se objevil nejslabší naftový čtyřválec, 318tds (66 kW), nejprve v sedanu a v roce 1995 v Compactu. Následoval motor 328i, šestiválec s maximálním výkonem 142 kW (280 Nm), který se stal nejvýkonnějším benzínem (mimo M3) v trojkové řadě. Znovu se objevil model 323i, ovšem se zvýšeným výkonem na 125 kW (245 Nm).

V roce 1995 byla uvedena nová generace kombi Touring. Na trh přišla s motory 320ti, 328ti, zmíněným nafťáky 318tds a zcela novým 325tds. Tento šestiválcový motor s mezichladičem stlačeného vzduchu dával výkon 105 kW a maximální točivý moment 260 Nm. Na stovku se dostal za 10,4 s, maximálku měl 214 km/h a spotřeboval jen 6,7 l nafty. V roce 1997 přibyly modely 316ti a 323ti. V roce 1995 prošla změnou i M3, dostala nový šestiválec 3.2 R6 s výkonem 236 kW, od roku 1997 byla nabízena také sekvenční převodovka SMG. A když se v kalendáři ukázal rok 1998, nastal čas pro další generaci, která se prodává dodnes.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. První, druhá a třetí generace
  2. Čtvrtá a pátá generace
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků