Historicky nejmenší motor značky Ford je tady. Jmenuje se 1.0 EcoBoost

Downsizing nezná mezí. Také Ford rozšiřuje nabídku o svého „prcka“. Jedná se o tříválec určený pro malé vozy značky Ford.

Downsizing. Tento pojem přijde někomu zajímavý, jiné čím dál tím víc rozčiluje. Je to pořád dokola. Vždy, když se objeví nějaký nový menší motor, je v tiskové zprávě napsáno to samé. Například něco ve smyslu, že nový šestiválec nabízí výkony osmiválce, ale zároveň produkuje méně emisí, má nižší spotřebu a tak dále. Toto pravidlo sice tak úplně neplatí pro všechny provozní režimy, ale tím se teď zabývat nebudeme. U nového litrového motoru řady EcoBoost se samozřejmě píše něco podobného. Tříválcový motor nabízí parametry čtyřválec, ale údajně je mimořádně úsporný. No uvidíme, jaký bude v praxi.

Novou motorizaci mají na svědomí vývojáři z technického střediska v britském Duntonu. Důraz byl kladen na zlepšení tepelné účinnosti a snížení vnitřního tření, zejména během zahřívání na provozní teplotu. Litrová novinka dostala několik zajímavých technických řešení, která v budoucnu Ford využije také pro své další motory. Tak například chlazení je rozděleno do dvou částí. Samostatně se chladí blok válců a hlava. Díky tomu je možné blok válců zahřát na pracovní teplotu dříve.

Další zajímavostí je sběrné potrubí odlité přímo do hlavy válců. Tím se ušetřila hmotnost a snižuje se tak teplota výfukových plynů. Chybět samozřejmě nemůže ani technologie EcoBoost, tedy přímý vstřik paliva, turbo a variabilní časování jak sacích, tak výfukových ventilů. Víc toho Ford o své novince v tuto chvíli nezveřejnil. Pouze zdůrazňuje, že ještě nikdy nevyráběl tříválcový motor. Další podrobnosti výrobce oznámí v září na autosalonu ve Frankfurtu.

Nejmenší EcoBoost se poprvé představí pod kapotou chystaného modelu B-MAX. Ten se začne prodávat na evropských trzích během příštího roku.
 

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků