Havárie na letních pneumatikách se prodraží

Nepřezutí letních pneumatik na zimní může řidičům způsobit finanční komplikace při případné havárii. Pojišťovny totiž začínají používání správných typů pneumatik více sledovat a viníkům nehody s letními pneumatikami mohou krátit pojistné plnění z havarijního pojištění, případně po nich zpětně vymáhat škodu. Obávat by se tak aktuálně měla čtvrtina českých řidičů, která podle statistik tuzemských pneuservisů prozatím na zimu nepřezula.

Od začátku listopadu musí čeští motoristé jezdit povinně na zimních pneumatikách, pokud na silnici leží souvislá vrstva sněhu, led či námraza nebo pokud bude možné takovou situaci předpokládat. Použití letních pneumatik může mít za následek krácení pojistného plnění, kdy pojišťovna nevyplatí viníkovi nehody plnou částku z havarijního pojištění.

Povinnost použití zimních pneumatik je ukotvena v novele Zákona o provozu na pozemních komunikacích.
 

„Pokud dojde k porušení této povinnosti, může být na skutečnost nahlíženo jako na neoprávněné použití vozidla a pojišťovna může přistoupit na snížení pojistného plnění. Vždy samozřejmě záleží na konkrétní pojišťovně, jak danou situaci vyhodnotí. Krácení pojistného plnění se samozřejmě netýká poškozeného účastníka nehody,“ sdělil Pavel Ronovský, ředitel portálu ČeskéPojištění.cz, které na internetu přehledně porovnává nabídky většiny tuzemských pojišťoven.
 

V případě škody hrazené z povinného ručení může pojišťovna na viníkovi nehody následně uplatnit regres - zpětně vymáhat finanční náhradu za vynaložené náklady. Vznikne-li při nehodě vyšší škoda, může tato finanční náhrada i převýšit cenu viníkova vozidla. Přezutí na zimní pneumatiky by proto neměli zbytečně odkládat ani majitelé starších aut.
 

Pojišťovny zatím v sazbách pojistného používání zimních pneumatik nezvýhodňují. „Aktuálně je na trhu jediná pojišťovna, která při výhradním používání zimních pneu v zákonem stanoveném období nabízí klientům 5 % slevu na povinném ručení. Žádná pojišťovna zatím nepřistoupila k razantní změně sazeb v souvislosti s používáním či nepoužíváním správných pneumatik. Předpokládáme ale, že tuto situaci pojišťovny zohlední spíše v rámci interních předpisů pro likvidaci pojistných událostí,“ doplnil Roman Sznapka, produktový manažer portálu ČekéPojištění.cz.
 

Čeští řidiči často přezutí na zimní pneumatiky odkládají až na poslední chvíli, změna počasí proto může nejednoho motoristu zaskočit. Podle nejaktuálnějších statistik českých pneuservisů nevyměnilo do poloviny listopadu letní pneu za zimní 25 % řidičů. Jedná se přitom o zásadní krok k větší bezpečnosti automobilu, protože jízdní vlastnosti letních pneumatik se při poklesu teplot pod 7 °C výrazně zhoršují.
 

„Při nižších teplotách ztrácí letní pneumatiky svou přilnavost, a vykazují tak objektivně horší jízdní vlastnosti. Jízda na letních pneumatikách v zimě výrazně zvyšuje riziko dopravní nehody, krácení pojistného plnění při havárii na letních pneumatikách je tedy oprávněné,“ uvedl Vojtěch Schwangmaier, ředitel e-shopu Pneumatiky.cz, který statistky z českých pneuservisů pravidelně získává a vyhodnocuje.
 

Zdroj: ČeskéPojištění.cz

Test Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D: Žádný úkol není nesplnitelný

Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D

Toyota sice v Evropě propaguje hybridy, stále však nabízí i nezničitelná auta, která ji v minulosti proslavila.

včera | Radek Pecák | 6 příspěvků
Minitest Subaru Forester 2.0i-L: Vylepšený kmet dostal dvě oči navíc

Subaru Forester 2.0iL (minitest)

Forester chce v letošním roce k poctivému podvozku nabídnout i porci aktivní bezpečnosti. Přesvědčí matador kategorie i ty "bezpečně smýšlející"?

16.  1.  2018 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Minitest Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC: Jsou vylepšení znát?

Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC (minitest )

Mitsubishi ASX se v provedení modelového roku 2018 nezměnilo po technické stránce, zapracovalo ale na designu.

13.  1.  2018 | Radek Pecák | 15 příspěvků