Hans Ledwinka: za slavným Čechem do Rakouska

Kollerovo muzeum poblíž Vídně nyní nabízí výstavu na počest slavného českého konstruktéra, který významně ovlivnil nejen osud značky Tatra.

Oldtimermuseum Koller se nachází jen několik desítek kilometrů od Znojma a pokud si k němu rozhodnete udělat výlet, jistě neprohloupíte. Na jednom místě se v zajímavém a již z dálky viditelném objektu nachází škála cenných historických automobilů od kočárů z konce devatenáctého století až po současnost.

Rudolf Koller zde soustředil svoji sbírku pozoruhodných motorových vozidel včetně rozsáhlé kolekce strojů Porsche. Většina exponátů patří přímo panu Kollerovi a je soustředěna v ucelených tématizovaných expozicích. Průběžně jsou zde ale otevírány výstavy zapůjčených vozidel a umístění trvalých součástí muzea se průběžně mění, pokud tak navštívíte toto zajímavé místo třeba dvakrát do roka, pokaždé zde uvidíte něco nového. V současnosti tu probíhají tři nevšední výstavy.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Zřejmě tou nejzajímavější je expozice na počest Hanse Ledwinky, pevně sepjatého s kopřivnickou Tatrou, jež se nachází hned vpravo od vstupních dveří. Zapůjčilo ji kopřivnické muzeum Tatra, jejím středem je sedan Tatra 87 ve své poslední, poválečné verzi, ale najdeme zde i řadu vydařených informačních tabulí s informacemi a snímky z Ledwinkova života, jakož i samostatné motory včetně těch leteckých.

Osobnost tohoto svérázného a pedantnského konstruktéra, jenž zásadním způsobem ovlivnil svět motorizmu, není přitom třeba nijak zvlášť představovat, proto jen velmi stručně. Ledwinka se narodil poblíž Vídně v roce 1878. Jako učeň se v Kopřivnici podílel na stavbě Prasidentu, prvního automobilu ve střední Evropě, ještě před koncem století konstruoval čtyřstupňovou převodovku dnešního typu. V roce 1910 pracoval na typu S (tehdy ještě pod značkou Nesselsdorf), kde aplikoval řadu svých zlepšováků a uvedl jej do sériové výroby. Měl vůbec první motor s rozvody OHC a blokem válců v jednom celku s převdovkou. Jen o čtyři roky později začala výroba jeho typu U s brzdami na všech kolech. Během války odchází do Rakouska ke Steyru, aby se po jejím skončení do Kopřivnice vrátil. Roku 1923 se zde spouští výroba Ledwinkova vozu Tatra 11, kde se zrodila jeho slavná koncepce. Vzduchem chlazený motor s převodovkou byl nasazen na přední část centrální podvozkové nosné roury, která nesla nezávislé závěsy všech kol na kyvných polonápravách. Ve své době bezkonkurenční řešení, vozy byly levné, jednoduché, snadno ovladatelné a mimořádně spolehlivé. Dodnes se totuto koncepcí vyznačují nákladní vozy Tatra, jež v náročných provozních podmínkých jen stěží hledají konkurenci.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Roku 1931 postavil Ledwinka se svým synem Erichem prototyp lidového vozu s motorem vzadu, jenž se vzhledem k četným a přátelským stykům Ledwinky s vratislavickým rodákem Ferdinandem Porschem stal základem pro VW „Brouk“. Tři roky nato vyjel aerodynamický sedan Tatra 77 se vzduchem chlazeným osmiválcem v zádi, první skutečně aerodynamický automobil na světě. Za války zkonstruoval legendární nákladní Tatru 111 a v roce 1944 byl na vídeňské univerzitě jmenován čestným doktorem technických věd.

Československo se mu však za jeho zásluhy odvděčilo po svém: ve vykonstruovaném procesu byl označen za kolaboranta (až v roce 1992 byl plně rehabilitován) a uvězněn. Do žaláře za ním tajně chodili konstruktéři z Tatry a on opravoval jejich chyby v plánech na výrobu připravovaného čtyřválce T600 Tatraplan. Po svém propuštění v roce 1951 odešel do rodného Rakouska a v civilizované části Evropy získal ještě řadu významných ocenění. Roku 1967 zemřel v Mnichově jako jeden z nejrespektovanějších autmobilových konstruktérů dvacátého století. Jeho jméno se navždy zařadilo do společnosti fenoménů Benz, Daimler, Porsche, Ford, Diesel nebo Bugatti.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Další výstavou, kterou nyní v Kollerově muzeu v Heldenbergu můžete zhlédnout, je expozice motocyklů Harley-Davidson, jež nás seznámí s počátky této značky, ale také s klasickými cestovními pevnostmi, svědky druhé světové války nebo závodními speciály. Třetí dočasnou expozici tvoří sbírka automobilů, jež brázdily tratě evropských rallye. Zde můžeme obdivovat Fiaty Abarth, Lancie, Escorty, Opely, BMW, ale také Saab nebo českou Škodu 130RS.   

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Oldtimermuseum Koller se nachází v Kleinwetzdorfu na ulici Wimpffengasse a všechny podrobnosti najdete na oficiálích stránkách. Otevřeno je zde každý den kromě pondělí od 9. do 17. hodiny, v prostorách muzea nejdete kromě kavárny s venkovním posezením také obchod se suvenýry, vínem nebo časopisy a knihami o historii motorizmu. Nevšední je vstřícný přístup ochotných průvodců, kteří vám na rozdíl od většiny jiných muzeí umožní seznámit se s exponáty skutečně bezprostředně, sednout si do nich a nahlédnout pod jejich kapoty. Na své si zde zkrátka přijde i ten, kdo není zrovna fanouškem veteránů.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Pozlacená Fiesta posázená Swarovského krystaly
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol | 3 příspěvky
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků