Hamann 535d: Diesel na maximum

Časy se mění a už ani u Hamanna neodolali hrátkám s třílitrovým twinturbo dieselem. Výkon 350 koní je už slušná hodnota, čo říkáte?

Dieselové agregáty se dnes tlačí i do motoristického sportu a v rámci sériové produkce jsou už prakticky jen pouhou nutností. Kdo je nemá v nabídce, má problém. To samozřejmě neplatí o automobilkách vyrábějících supersporty, ale co není, může brzy být. Renomovaní úpravci se autům spalujícícm naftu delší čas vyhýbali, ale pravdepodobně už nastal ten pravý čas na změnu.

Známý tuner Hamann, který kromě aut s modrobílou vrtulí ve znaku upravuje například i Ferrari, Lamborghini, Porsche nebo Bentley, rovněž neodolal dieselovému pokušení a podíval se na zoubky pětkové řadě bavorské automobilky s třílitrovým nafťákem dopovaným twinturbem. Předpoklady motoru pro další zvyšování výkonu nemohly přece zůstat nevyužité, a tak sa Hamann dal do díla a výsledek je na světě.

Sériové BMW 535d poskytuje výkon rovných 200 kW (272 k) při 4400 ot./min. a maximální točivý moment 560 Nm při 2000 ot./min. Maximální rychlost je v sérii omezená na 250 km/h a stovku vůz zvládne za 6,5 s.

Hamann připravil hned dva stupně úprav. První z nich zvýší výkon na 237 kW (319 k) a točivý moment na 630 Nm. To stačí na zlepšení sprintu na 100 km/h o 0,6 s na výsledných 5,9 s. Omezovač rychlosti musel z auta ven, a tak se maximálka vyšvihla na 267 km/h.

Pre náročnejší je tu druhý stupeň naladění motoru. U něj se výkon vyšvihl na výsledných 257 kW (350 k) a točivý moment na 660 Nm. Stovku tak zvládne Hamann 535d za 5,8 s a tachometr se zastaví až na slušných 276 km/h. Je ale otázkou, jak moc bude poznamenaná linearita průběhu výkonu tohoto motoru; nezůstalo totiž jen u lehkých úprav a pod kapotu se nastěhovala větší turbodmychadla. Výsledek je ale působivý, 116 koní na litr objemu je na dieselový motor hodnota vskutku velmi vysoká, vzpomeňte si např., jaký litrový výkon mělo předchozí Audi RS6 s osmiválcovým biturbem o objemu 4,2 litru. Benzinovým...

Beze změn nemohl zůstat ani vzhled. Něktoré prvky Hamann ponechal z M-paketu, něktoré pocházejí z jeho dílen. Příkladem budiž nový přední spojler, který zlepšuje aerodynamiku ve vysokých rychlostech. Trochu pochybná je čtveřice koncovek výfuku připomínajících model M5. K němu má „přečipovaná” 535d ještě daleko a očekávaní působivého zvuku vysokootáčkového desetiválce zůstane nenaplněno.

Úpravám sa nevyhnul ani podvozek. Nové tlumiče, pružiny a snížená světlá výška mají zajistit suverénní chování vozu při rychlé jízdě, úprava ale bude fungovat pravdepodobně jen na kvalitních cestách. Na výběr bude též několik typů až dvacetipalcových dělených disků z lechkých slitin Obouvat budou pneumatiky o rozměrech 245/30 nebo 255/30 vpředu a 285/25 nebo 295/25 vzadu.

Pokud si myslíte, že Hamann sází jen na výkony, mýlite se. Volba prvků v interiéru zůstává výhradně na zákazníkovi, který si může vybrat z hliníkových nebo karbonových dekorů přístrojové desky, nezapomnělo se třeba ani na mladé pasažéry. Ti se mohou na zadních sedadlech zabavit Playstationem nebo skouknout film na DVD na obrazovkách zabudovaných v předních opěrkách hlavy.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Hamann 535d

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků