6
Fotogalerie

Haldex V: co je nového? (doplněno)

Kapitoly článku:


Generace V: co je nového?

Minulý rok Volvo během prezentace nového modelu V40 jen tak mimochodem zmínilo, že pro pohon všech kol tento vůz už nevyužívá čtvrtou, ale pátou generaci. Začal tím příchod nové generace, která se postupně objevila kromě V40 Cross Country také samozřejmě u nového Volkswagenu Golf, Audi A3 a Škody Octavia. Mimochodem nová generace Fordu Kuga se Haldexu vzdala.

Z různých stran můžeme slyšet řadu informací slibujících s příchodem páté generace mnoho rozdílů. Systém má být údajně rychlejší, lehčí, úspornější. Zapátral jsem po detailech a brzy jsem přišel na to, že dohledat něco konkrétního není tak úplně jednoduché. Jednou z těch podstatnějších změn týkajících se mezinápravové spojky Haldex je také změna vlastníka. Už nějaký ten pátek tento systém vlastní BorgWarner, který evidentně není tolik sdílný, jako tomu bylo u lidí z Haldexu. Ale přesto se ledasco podařilo vyhledat.

haldex5_03.jpghaldex5_04.jpg 
Haldex V je ještě jednodušší. Základem je nové čerpadlo, elektromotor, pracovní píst a spojka.

Pátá generace spojky Haldex je jednodušší, kompaktnější a jak už bylo řečeno, je také lehčí. Volkswagen na prezentaci Golfu uváděl rozdíl 1,4 kg, Volvo ve svých materiálech slibuje 2,2 kg. Německý koncern pak přidává ještě informaci o patnáctiprocentním snížení spotřeby paliva. Sliby o tom, že je pátá generace rychlejší, se mi nepodařilo ověřit, respektive povolaní lidé z automobilek nebyli schopni říci, jaký tedy rozdíl je. Osobně se přikláním k tomu, že v tomto ohledu rozdíl není a pokud ano, tak opravdu minimální.

Haldex V na rozdíl od čtvrté generace nemá zásobník tlaku a řídicí ventil. Díky tomu používá menší objem oleje a odtud plyne i nižší hmotnost. Základní části pátého vydání jsou pouze axiální čerpadlo poháněné elektromotorem, zpětný ventil, pracovní píst, samozřejmě lamely spojky a řídící jednotka. To je vše. Je celkem jasné, že hlavní kouzlo musíme hledat právě u čerpadla.

haldex5.jpghaldex5_02.jpg 
Čerpadlo používá šest pístků a pohání jej elektromotor, pomocí kterého je také systém ovládán.

Hlavní změna – čerpadlo

Nové čerpadlo je axiální a používá šest pístků. Soustava kanálků je řešena tak, že při standardním jízdě, kdy není potřeba pohon všech kol, cirkuluje olej pouze mezi čerpadlem a zásobníkem. Na čerpadle jsou dále tři páky, na které působí odstředivá síla a které otevírají přívod oleje k pracovnímu pístu. Pokud tedy vzrostou otáčky čerpadla, pomocí těchto pák a odstředivých sil se přepustí olej k pracovnímu pístu a zároveň vzroste tlak. Spojka se sepne.

V momentě, kdy už není potřeba pohon všech kol, otáčky čerpadla klesnou, páky uzavřou přívod k pracovnímu pístu, v soustavě klesne tlak a spojka se rozpojí. Funkce nové spojky je nejlépe vidět na přiloženém videu. Z uvedeného je zřejmé, že Haldex V je ovládán pomocí otáček čerpadla, respektive otáček elektromotoru. Tuto část logicky řídí zmíněná řídicí jednotka.

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

Doporučujeme

Články odjinud