Haldex V: co je nového? (doplněno)

Některé modely v rámci faceliftů nebo generačních obměn začaly používat mezinápravovou spojku Haldex páté generace. V čem se liší od čtvrtého vydání?
Seznam kapitol
  1. Úvod, Čtvrtá generace
  2. Generace V: co je nového?, Hlavní změna – čerpadlo

Doplněno: Po více než měsíci dorazilo pár informací na téma Haldex V také přímo od společnosti BorgWarner. Mnoho nového nám sice neřekli, ale pár věci se přeci jen najde.

Tak zaprvé hmotnost spojky Haldex V by měla být oproti čtvrté generaci nižší až o 28 procent. Závisí to samozřejmě na konkrétní aplikaci. Co se týká reakčních časů, ty jsou stejné s těmi, jaké nabízela čtvrtá generace. Výhodou nové verze pak je také plné propojení s elektronickými systémy typu ESP. Samozřejmostí je preventivní připojování druhé nápravy a jako další z výhod uvádí BorgWarner větší robustnost systému.

Nová spojka Haldex V byla představena na jaře minulého roku a aktuálně ji používají modely Volkswagen a Volvo. 


Mezinápravová spojka Haldex figuruje na trhu už patnáct let. První generace se světu ukázala v roce 1998, kdy ji jako první dostal Volkswagen Golf 4Motion. Chytře řešené připojování zadní nápravy tehdy měla na starost dvě čerpadla, kdy pracovní tlak vznikal při rozdílných otáčkách kol přední a zadní nápravy. První vydání spojky Haldex tedy bylo čistě mechanické, což kromě jiného znamenalo určitou prodlevu.

Volkswagen Golf 4Motion - první jízdní dojmy

Volkswagen Golf 4Motion - první jízdní dojmy

Právě na tomto se během let hodně zapracovalo. Časem se objevila generace druhá, která ovšem představovala pouze vylepšené původní řešení, v roce 2004 pak přišla třetí verze označovaná jako PreX. Ta také vycházela z první generace, ale používala už pomocné čerpadlo. To mělo za úkol zajišťovat stálý tlak v systému a snížit tím pádem reakční dobu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Odstupující čtvrtá generace představovala ve vývoji spojky Haldex velký krok vpřed. Systém používal elektricky poháněné čerpadlo, akumulátor tlaku a řídicí ventil.

Čtvrtá generace

Skutečná téměř revoluce pak přišla s generací čtvrtou představenou v roce 2007. Na místo mechanických čerpadel bylo použito čerpadlo poháněné elektromotorem. To se spustí, jakmile otáčky motoru překročí 400 ot./min a začne čerpat olej do tlakového zásobníku. O tom, zda olej půjde k pracovnímu pístu a tím se spojka sepne, nebo zda půjde zpět do olejové nádržky, rozhoduje elektromagnetický řídicí ventil. Z toho je celkem jasné, že na připojení zadní nápravy je potřeba minimum času a hlavně, což je nejdůležitější, lze zadní nápravu připojovat preventivně ještě před tím, než vůbec k prokluzu kol stále hnané nápravy dojde.

Volkswagen Golf 4Motion v prodeji; ceny od 660 tisíc

Volkswagen Golf 4Motion v prodeji; ceny od 660 tisíc

Brzy po představení spojky Haldex čtvrté generace se objevil také systém pohonu všech kol označovaný jako Cross Wheel Drive (XWD), kdy je na zadní nápravě elektronicky řízený diferenciál eLSD schopný dále dělit přísun točivého momentu mezi zadní kola. Kromě Saabu tento systém používá například také Opel.

První test Saab 9-5 2,0T XWD: letem Českem

První test Saab 9-5 2,0T XWD: letem Českem

Čtvrtá generace mezinápravové spojky Haldex se postupně objevila v celé řadě modelů. Kromě Volkswagenu, Audi a Škody ji dostal také například Land Rover Freelander, starý Ford Kuga, Cadillac SRX nebo Lamborghini Aventador. K tématu této verze Haldexu pak můžeme ještě přidat informaci o tom, že reakční doba je přibližně 80 ms a hmotnost 7,5 kg.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Čtvrtá generace
  2. Generace V: co je nového?, Hlavní změna – čerpadlo

bazar

Land Rover Range Rover Evoque 2,2
Rok výroby: 2013
Stav: 35 747 km
Cena: 750 000 Kč
Land Rover Discovery 2,7
Rok výroby: 2008
Stav: 215 968 km
Cena: 270 000 Kč
Land Rover Freelander 2
Rok výroby: 2002
Stav: 206 036 km
Cena: 90 000 Kč
Land Rover Discovery 2,7
Rok výroby: 2009
Stav: 204 070 km
Cena: 300 000 Kč
Land Rover Range Rover 3
Rok výroby: 2003
Stav: 279 830 km
Cena: 165 000 Kč
Land Rover Range Rover Evoque 2,2
Rok výroby: 2013
Stav: 70 886 km
Cena: 740 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků