H2Origin: nulové emise v podání PSA

Vozy s nulovými emisemi jsou zatím v kurzu především v Americe. V Evropě se nyní s projektem ZEV vytáhl koncern PSA.
H2Origin: nulové emise v podání PSA

Společnosti PSA Peugeot Citroën a Intelligent Energy představily výsledek svého společného výzkumného projektu H2Origin. Je jím městský dodávkový vůz s nulovými emisemi (ZEV), který k pohonu elektrického hnacího ústrojí využívá technologicky vyspělý palivový článek. Toto tři roky trvající partnerství vyústilo v realizaci technologického prototypu Peugeot Partner H2Origin s elektrickým motorem, který napájí palivový článek PEMFC (Proton Exchange Membrane Fuel Cell) nové generace.

Palivové články 10 kWe nové generace nabízí několik výhod. Dojezd vozu dosáhne 300 km, tzn. trojnásobek klasického elektrického vozu na baterie. Kompaktnost palivového článku a jeho pomocných prvků je tak vyspělá, že je možné jej uložit do přední části vozu na místo tepelného motoru. Vůz je navíc schopen nastartovat při teplotách nižších než -20°C, což je u vozu s palivovým článkem velký pokrok

Inovovaný systém uchovávání plynného vodíku navíc zlepšuje mobilitu a usnadňuje fungování a provoz vozu. Umožňuje uložení o 70 % většího množství vodíku při stejném objemu a hmotnosti nádrže a tedy i zvýšení dojezdové vzdálenosti vozu bez nutnosti dobíjení baterií ze sítě. Vodíkové lahve se navíc nakládají do výsuvné zásuvky, která je umístěná pod nakládací plochou v zadní části vozu. Tento stojanový systém umožňuje rychlou výměnu lahví, což představuje praktickou alternativu k plnění v tradiční čerpací stanici, čímž se odstraní hlavní překážka rozvoje tohoto typu automobilů.

PSA Peugeot Citroën ukazuje, že míní dál aktivně hledat potenciální řešení v oblasti, která je v rámci různých alternativ automobilového pohonuslibná. Tato snaha je v souladu s názorem, podle nichž by palivové články mohly být sériově využívány v horizontu roku 2020. Ještě je nutné odstranit některé překážky jako jsou náklady, které prozatím neumožňují cenově dostupné využití, dále hmotnost a rozměry vodíkových lahví. Využití vodíku jako energetického zdroje je navíc stále v plenkách a postup vpřed bude vyžadovat vůli států a nadnárodních institucí, což automobilový průmysl nemůže přímo ovlivnit.

H2Origin je již šestý vůz s pohonem na palivový článek skupiny PSA Peugeot Citroën od roku 2000.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
H2Origin

bazar

Peugeot 307 2
Rok výroby: 2003
Stav: 154 444 km
Cena: 65 000 Kč
Peugeot 206 1,1
Rok výroby: 2002
Stav: 121 483 km
Cena: 58 000 Kč
Peugeot 307 1,6
Rok výroby: 2003
Stav: 234 204 km
Cena: 60 000 Kč
Peugeot 206 1,1
Rok výroby: 2001
Stav: 114 345 km
Cena: 42 000 Kč
Peugeot 307 1,6
Rok výroby: 2006
Stav: 98 876 km
Cena: 83 000 Kč
Peugeot 308 1,6
Rok výroby: 2008
Stav: 116 246 km
Cena: 98 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

22.  8.  2017 | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků