H2Origin: nulové emise v podání PSA

Vozy s nulovými emisemi jsou zatím v kurzu především v Americe. V Evropě se nyní s projektem ZEV vytáhl koncern PSA.
H2Origin: nulové emise v podání PSA

Společnosti PSA Peugeot Citroën a Intelligent Energy představily výsledek svého společného výzkumného projektu H2Origin. Je jím městský dodávkový vůz s nulovými emisemi (ZEV), který k pohonu elektrického hnacího ústrojí využívá technologicky vyspělý palivový článek. Toto tři roky trvající partnerství vyústilo v realizaci technologického prototypu Peugeot Partner H2Origin s elektrickým motorem, který napájí palivový článek PEMFC (Proton Exchange Membrane Fuel Cell) nové generace.

Palivové články 10 kWe nové generace nabízí několik výhod. Dojezd vozu dosáhne 300 km, tzn. trojnásobek klasického elektrického vozu na baterie. Kompaktnost palivového článku a jeho pomocných prvků je tak vyspělá, že je možné jej uložit do přední části vozu na místo tepelného motoru. Vůz je navíc schopen nastartovat při teplotách nižších než -20°C, což je u vozu s palivovým článkem velký pokrok

Inovovaný systém uchovávání plynného vodíku navíc zlepšuje mobilitu a usnadňuje fungování a provoz vozu. Umožňuje uložení o 70 % většího množství vodíku při stejném objemu a hmotnosti nádrže a tedy i zvýšení dojezdové vzdálenosti vozu bez nutnosti dobíjení baterií ze sítě. Vodíkové lahve se navíc nakládají do výsuvné zásuvky, která je umístěná pod nakládací plochou v zadní části vozu. Tento stojanový systém umožňuje rychlou výměnu lahví, což představuje praktickou alternativu k plnění v tradiční čerpací stanici, čímž se odstraní hlavní překážka rozvoje tohoto typu automobilů.

PSA Peugeot Citroën ukazuje, že míní dál aktivně hledat potenciální řešení v oblasti, která je v rámci různých alternativ automobilového pohonuslibná. Tato snaha je v souladu s názorem, podle nichž by palivové články mohly být sériově využívány v horizontu roku 2020. Ještě je nutné odstranit některé překážky jako jsou náklady, které prozatím neumožňují cenově dostupné využití, dále hmotnost a rozměry vodíkových lahví. Využití vodíku jako energetického zdroje je navíc stále v plenkách a postup vpřed bude vyžadovat vůli států a nadnárodních institucí, což automobilový průmysl nemůže přímo ovlivnit.

H2Origin je již šestý vůz s pohonem na palivový článek skupiny PSA Peugeot Citroën od roku 2000.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
H2Origin
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

včera | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků