H2Origin: nulové emise v podání PSA

Vozy s nulovými emisemi jsou zatím v kurzu především v Americe. V Evropě se nyní s projektem ZEV vytáhl koncern PSA.
H2Origin: nulové emise v podání PSA

Společnosti PSA Peugeot Citroën a Intelligent Energy představily výsledek svého společného výzkumného projektu H2Origin. Je jím městský dodávkový vůz s nulovými emisemi (ZEV), který k pohonu elektrického hnacího ústrojí využívá technologicky vyspělý palivový článek. Toto tři roky trvající partnerství vyústilo v realizaci technologického prototypu Peugeot Partner H2Origin s elektrickým motorem, který napájí palivový článek PEMFC (Proton Exchange Membrane Fuel Cell) nové generace.

Palivové články 10 kWe nové generace nabízí několik výhod. Dojezd vozu dosáhne 300 km, tzn. trojnásobek klasického elektrického vozu na baterie. Kompaktnost palivového článku a jeho pomocných prvků je tak vyspělá, že je možné jej uložit do přední části vozu na místo tepelného motoru. Vůz je navíc schopen nastartovat při teplotách nižších než -20°C, což je u vozu s palivovým článkem velký pokrok

Inovovaný systém uchovávání plynného vodíku navíc zlepšuje mobilitu a usnadňuje fungování a provoz vozu. Umožňuje uložení o 70 % většího množství vodíku při stejném objemu a hmotnosti nádrže a tedy i zvýšení dojezdové vzdálenosti vozu bez nutnosti dobíjení baterií ze sítě. Vodíkové lahve se navíc nakládají do výsuvné zásuvky, která je umístěná pod nakládací plochou v zadní části vozu. Tento stojanový systém umožňuje rychlou výměnu lahví, což představuje praktickou alternativu k plnění v tradiční čerpací stanici, čímž se odstraní hlavní překážka rozvoje tohoto typu automobilů.

PSA Peugeot Citroën ukazuje, že míní dál aktivně hledat potenciální řešení v oblasti, která je v rámci různých alternativ automobilového pohonuslibná. Tato snaha je v souladu s názorem, podle nichž by palivové články mohly být sériově využívány v horizontu roku 2020. Ještě je nutné odstranit některé překážky jako jsou náklady, které prozatím neumožňují cenově dostupné využití, dále hmotnost a rozměry vodíkových lahví. Využití vodíku jako energetického zdroje je navíc stále v plenkách a postup vpřed bude vyžadovat vůli států a nadnárodních institucí, což automobilový průmysl nemůže přímo ovlivnit.

H2Origin je již šestý vůz s pohonem na palivový článek skupiny PSA Peugeot Citroën od roku 2000.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
H2Origin
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků