H2Origin: nulové emise v podání PSA

Vozy s nulovými emisemi jsou zatím v kurzu především v Americe. V Evropě se nyní s projektem ZEV vytáhl koncern PSA.
H2Origin: nulové emise v podání PSA

Společnosti PSA Peugeot Citroën a Intelligent Energy představily výsledek svého společného výzkumného projektu H2Origin. Je jím městský dodávkový vůz s nulovými emisemi (ZEV), který k pohonu elektrického hnacího ústrojí využívá technologicky vyspělý palivový článek. Toto tři roky trvající partnerství vyústilo v realizaci technologického prototypu Peugeot Partner H2Origin s elektrickým motorem, který napájí palivový článek PEMFC (Proton Exchange Membrane Fuel Cell) nové generace.

Palivové články 10 kWe nové generace nabízí několik výhod. Dojezd vozu dosáhne 300 km, tzn. trojnásobek klasického elektrického vozu na baterie. Kompaktnost palivového článku a jeho pomocných prvků je tak vyspělá, že je možné jej uložit do přední části vozu na místo tepelného motoru. Vůz je navíc schopen nastartovat při teplotách nižších než -20°C, což je u vozu s palivovým článkem velký pokrok

Inovovaný systém uchovávání plynného vodíku navíc zlepšuje mobilitu a usnadňuje fungování a provoz vozu. Umožňuje uložení o 70 % většího množství vodíku při stejném objemu a hmotnosti nádrže a tedy i zvýšení dojezdové vzdálenosti vozu bez nutnosti dobíjení baterií ze sítě. Vodíkové lahve se navíc nakládají do výsuvné zásuvky, která je umístěná pod nakládací plochou v zadní části vozu. Tento stojanový systém umožňuje rychlou výměnu lahví, což představuje praktickou alternativu k plnění v tradiční čerpací stanici, čímž se odstraní hlavní překážka rozvoje tohoto typu automobilů.

PSA Peugeot Citroën ukazuje, že míní dál aktivně hledat potenciální řešení v oblasti, která je v rámci různých alternativ automobilového pohonuslibná. Tato snaha je v souladu s názorem, podle nichž by palivové články mohly být sériově využívány v horizontu roku 2020. Ještě je nutné odstranit některé překážky jako jsou náklady, které prozatím neumožňují cenově dostupné využití, dále hmotnost a rozměry vodíkových lahví. Využití vodíku jako energetického zdroje je navíc stále v plenkách a postup vpřed bude vyžadovat vůli států a nadnárodních institucí, což automobilový průmysl nemůže přímo ovlivnit.

H2Origin je již šestý vůz s pohonem na palivový článek skupiny PSA Peugeot Citroën od roku 2000.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
H2Origin
Minitest Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG: Lepší než originál

VW Golf Sportsvan (minitest)

Ač se označení „sportující van“ může zdát hodně přitažené za vlasy, minimálně ve srovnání se stejně velkými crossovery a ve spojení s motorem o výkonu 150 koní to zase není takový nesmysl.

dnes | Miro Mihálik | 15 příspěvků
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků