Gronholm vítězí, další dvě místa putují po zásluze do Británie

Loňský mistr světa Marcus Gronholm si zachoval chladnou hlavu a s dostatečným přehledem vyhrál svou druhou Finskou rallye v řadě.
Gronholm vítězí, další dvě místa putují po zásluze do Británie

O další dvě místa na stupních vítězů se bojovalo až do poslední erzety. Problémy Rovanpery s tlumiči na jeho peugeotu dopomohly Richardu Burnsovi na subaru a Colinu McRaeovi na fordu k zisku druhého respektive třetího místa absolutně.

Vedoucí pilot průběžného pořadí mistrovství světa jezdců Tommi Makinen ze soutěže odstoupil hned na první rychlostní zkoušce. Mladý Estonec Markko Martin si z Finska odváží svůj životní úspěch v podobě pátého místa celkové klasifikace, dvojnásobný mistr světa a jediný „Evropan“, který ve Finsku v minulosti zvítězil Carlos Sainz si dojel pro šesté místo.

I letos do Jyvaskaly, centra Finské rallye - devátého podniku letošního seriálu mistrovství světa v automobilových soutěžích - přijela kompletní světová špička soutěžící o body jak do celkové klasifikace šampionátu jezdců, tak i šampionátu značek. Na rychlých šotolinových tratích 21 rychlostních zkoušek o celkové délce 406.38 rozdělených do tří etap se od pátku do neděle (24. – 26. srpna) rozpoutala senzační bitva o celkové vítězství a body mezi všemi továrními jezdci i soukromníky na skvěle připravených vozech specifikace World Rally Car. Rekordní účast více než 165 přihlášených vozů, nezvykle vysoký počet startujících vzhledem k současným standardům mistrovství světa, slibovala neopakovatelnou atmosféru.

Již od samého začátku soutěže bylo jasné, kdo si do Finska přijel pro body. Většina předních jezdců potvrdila nejen své „papírové“ předpoklady, ale i svá odvážná a sebevědomá tvrzení o svých cílech. Navíc, ve hře nebyly jen body, ale velmi rychle se roztáčí ruleta přestupů a továrních kontraktů a ve Finsku je třeba se předvést v tom nejlepším světle. Jak to vše dopadlo?

Marcus Gronholm: „Během soutěže jsem si nikdy nepřipustil žádný stres nebo psychický tlak ze strany konkurentů. Opravdu jsem jel v dobré pohodě. Minulý rok jsem vyhrál s větším přehledem, letos mě trochu zlobila ovladatelnost vozu. Celkově jsem však maximálně spokojen,“ v cíli rallye prohlásil mistr světa za rok 2000. Gronholm však letos bude muset svou korunu s největší pravděpodobností odevzdat. První polovina sezóny totiž nedopadla vůbec podle jeho předpokladů. Pro Gronholma vítězství ve Finsku znamená velké povzbuzení.

Oba Britové Richard Burns a Colin McRae útočili až do konce. Druhé místo absolutně nakonec v neděli získal přešťastný Burns. „Myslím, že tento rok jsem na celkové vítězství ještě neměl. Když se podívám na neuvěřitelné časy Marcuse a Harriho, vše je mi jasné. V sobotu jsem nebyl připraven ještě tolik riskovat. V neděli jsem pak byl už naprosto uvolněný. Do dvou let ve Finsku vyhraji,“ řekl Burns, který je po finské soutěži na pátém místě v šampionátu jezdců.

Třetí Colin McRae jezdil celý víkend s rozvahou. „Určitě mi tato soutěž sedla. Tommi předčasně skončil, a tak místo na bedně je přesně to, co jsme potřebovali. Rozhodující bylo, že jsem se nenechal vcucnout do boje o první dvě místa, protože pak můžete jednoduše chybovat a vše je najednou pryč.“

Díky svým fantastickým výkonům na jednotlivých erzetách byl Rovanpera po druhé etapě na druhém místě průběžné klasifikace. Na předposledním měřeném testu vytekl z předního levého tlumiče jeho „dvěstěšestky“ olej a Rovanpera na poslední vložce hodně ztratil. Pro tohoto sympatického Fina znamenalo posledních 12 minut utrpení, protože vůbec nevěděl, zda tlumič vydrží. „Před soutěží jsem doufal a věřil v lepší výsledek než loňské třetí místo, ale měl jsem smůlu. Během rallye mě zlobily pneumatiky i tlumiče.“ Podle manažera týmu Peugeot Sport Corrado Provery francouzský outlet s Rovanperou počítá i pro celou příští sezónu. Rovanpera se ještě letos pokusí zaútočit na titul mistra světa.

Skromný Estonec Martin měl od bezproblémové jízdy hodně daleko, ale ve Finsku do závodu vložil úplně vše. „Páté místo a hned na nejtěžší soutěži šampionátu. To není vůbec špatné. Konečně se mi letos podařilo zajet slušný výsledek. Jsem na sebe naštvaný, hlavně kvůli zbytečným chybám. Těší mě ale skutečnost, že jsem všem předvedl jak jsem rychlý,“ komentoval svůj výkon Martin. Na mladého Estonce u týmu Prodrive na rok 2002 asi nezbude místo, a tak je možné, že Martin zamíří třeba do jednoho s týmů Hyundai nebo Škoda.

Sainz poslední dvě rallye nedokončil, a tak šesté místo považuje za solidní výsledek. „Bod do šampionátu jezdců a dva body do mistrovství světa značek považuji za úspěch. Nyní nás čeká hodně práce s přípravou na Nový Zéland.“

Pro tým Mitsubishi znamenalo desáté místo Loixe nula bodů do šampionátu značek. První místo nyní Mitsubishi sdílí společně s továrním týmem Ford, když oba týmy mají po 66 bodech. Vozy Hyundai především na některých erzetách dokázaly, že jsou se světovou špičkou v úzkém kontaktu. Zklamáním bylo odstoupení čtyřnásobného mistra světa Juhy Kankkunena, který byl před soutěží velkým optimistou. Jeho vyrovnané výkony v průběhu první etapy však naznačily, že vývoj Accentu WRC se ubírá tím správným směrem. Snad nemilým překvapením i zklamáním byl pro mnohé diváky výkon vozů Škoda Octavia WRC. Ty se v první polovině Finské rallye pohybovaly až ve třetí desítce a pozice v top 20 rozhodně není tím, co by si mnozí v týmu i jeho okolí přáli. Představa o umístění v první desítce se velmi rychle rozplynula. Nyní lze jen doufat, že se vozům i jejich posádkám na italském asfaltu bude dařit lépe.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek

Celkové výsledky Finské rallye i průběžné pořadí světového šampionátu jezdců a výrobců následuje.

Konečné pořadí Finské rallye 2001:

1. M. Gronholm/T. Rautiainen, SF, Peugeot 206 WRC 3h:23m:12.8s
2. R. Burns/R. Reid, GB, Subaru Impreza WRC3:23:37.8
3. C. McRae/N. Grist, GB, Ford Focus RS WRC 3:23:45.1
4. H. Rovanpera/R. Pietilainen, FIN, Peugeot 206 WRC 3:23:46.7
5. M. Martin/M. Park , EST, Subaru Impreza WRC 3:24:30.7
6. C. Sainz/L. Moya, E, Ford Focus RS WRC 3:24:53.3
7. P. Solberg/P. Mills, N, Subaru Impreza WRC 3:25:52.4
8. S. Lindholm/T. Hantunen, SF, Peugeot 206 WRC 3:25:57.4
9. P. Hagstrom/T. Gardemeister, SF, Toyota Corolla WRC 3:28:14.0
10 F. Loix/S. Smeets, B, Mitsubishi Carisma 3:28:18.2

MS FIA jezdců (po 9 ze 14 podniků):

1. T. Makinen - 40bodů
2. C. McRae - 34b
3. C. Sainz - 27b
4. H. Rovanpera - 23b
5. R. Burns - 21b
6= F. Delecour - 14b
6= M. Gronholm - 14b

MS FIA značek (po 9 ze 14 podniků):

1= Ford - 66bodů
1= Mitsubishi - 66b
3. Peugeot - 39b
4. Subaru - 35b
5. Škoda - 15b
6. Hyundai - 10b

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků