GP Turecka přinesla další vítězství Räikkönenovi

Vítězství v premiérové grand prix Turecka si připsal Kimi Räikkönen na McLarenu. Nový okruh nabídl mnoho míst k předjíždění a o drama nebylo nouze do posledních kol. Situace v předposledním kole možná rozhodla celý šampionát.
GP Turecka přinesla další vítězství Räikkönenovi
Seznam kapitol
  1. Reportáž z nedělního závodu
  2. Výsledky sobotní kvalifikace
  3. Představení okruhu, výsledky pátečních tréninků

GP Turecka přinesla další vítězství Räikkönenovi

Pozice čtrnácté grand prix sezóny připadla letos tureckému autodromu nedaleko Instanbulu. Formule jedna zavítala do těchto míst vůbec poprvé a nový okruh byl pro všechny týmy velkou neznámou. Po velké ceně Maďarska, kde zazářil Kimi Räikkönen s McLrenem a zcela zklamal Fernando Alonso s Renaultem, byli všichni zvědaví na to, zda se Räikkönenovi podaří ještě více stáhnout náskok Španělského soka a opět se na plno dostat do boje o mistrovský titul. Ten se po velkých cenách Anglie a Německa zdál být pro Fina ztracen, ale po nulovém bodovém zisku Alonsa na Hungaroringu se vše zdálo být opět otevřené. Akcie Renaultu byly po výkonech v posledních grand prix hodně při zemi, ale v Turecku si nikdo nemohl být ničím jistý. Jednak okruh v Istanbulu je zcela nový a druhak tři týdny letní přestávky daly všem týmům prostor pro zásadní zlepšení svých monopostů. V trénincích se zdálo být vše při starém: skvělé výkony McLarenu a průměrné Renaultu. Zarážely jen výsledky Ferrari, které nebylo s to bojovat o nejvyšší příčky. Sobotní kvalifikace pak přinesla jediné překvapení, a to vynikající vysledek Renaultu. Fisichella s Alonsem obsadili druhé a třetí místo a vrátili modrožluté monoposty tam, kde je jejich fanoušci jistě chtějí vidět. Nejrychlejším mužem ale i tak zůstal Räikkönen, který si jako jediný s Renaulty dokázal poradit. Ferrari zůstalo mezi poraženými, Michael Schumacher v kvalifikaci chyboval a měřené kolo ani nedokončil, Rubens Barrichello skončil jedenáctý. Po pole position v Maďarsku pro Ferrari jistě hořká pilulka, na vině ale byly opět hlavně pneumatiky Bridgestone. Japonský dodavatel nedodal ideální směs a všechny týmy s Bridgestoney měly v kvalifikaci problémy. Nejlepší osmičku tak doplnili čtrvtý Montoya, pátý Trulli, šestý Heidfeld, sedmý Webber a osmý Massa.

V neděli vládlo nad istanbulským okruhem sluenečné počasí s minimální oblačností. Na turecké poměry ale nebylo nejtepleji, trať sice byla rozpálená na 46°C, ale vzduch měl poměrně mírných 30°C. Start závodu zvládly nejlépe oba Renaulty. Fisichella se snadno dostal před Räikkönena, který jen těsně odolal Alonsovi. Räikkönen se však ještě v prvním kole vrátil do vedení, když Fisichella chyboval a Fin jej dostal na brzdy. Skvělý začátek předvedl Michael Schumacher, který byl po prvním kole už 11., těsně za Barrichellem. Jeho bratr Ralf naopak klesnul z devátého na 19. místo. Ve druhém kole si prohodili pořadí jezdci Renaultu, když Alonso dostal z boxů pokyn k předjetí Fisichelly. Z mého pohledu neskývaná týmová režie. Dopředu se dral i Button, který předjel oba jezdce Ferrari a nadále jezdil velmi rychlá kola. Na čele závodu se zatím Räikkönen s Alonsem vzdalovali třetímu Fisichellovi dávali jasně najevo, že v závodě si to rozdají hlavně oni dva. V pátém kole postihl defekt pravého zadního kola Heidfelda, který chtě nechtě skončil v boxech. Na konci cílové rovinky se o další změnu postaral Button, který se ukázkově dostal před Coultharda. Stejně jaok jezdce Ferrari jej předjel s naprostou lehkostí. U Williamsu museli záhy řešit další defekt pravé zadní pneumatiky, tentokrát postihl Webbera. Button pak dále pokračoval v postupu vpřed, další obětí byl Klien. Ani on mu nedokázal zásadním způsobem vzdorovat.

Plánované zastávky v boxech zahájil po 12 kolech Alonso. Na trať se vrátil těsně před Buttonem na pátém místě. Ve stejném kole byl v boxech také Heidfeld, o kolo později zamířil k mechanikům Fisichella, jehož zastávka byla komplikovanější, ale ani tak pro něj neznamenala významnou ztrátu. V posledních zatáčkách pak došlo ke kolizi o kolo zpět jedoucího Webbera s Michaelem Schumacherem. Webber nerespektoval Schumacherovu volbu stopy a nepromyšleným manévrem jej uprostřed zatáčky obrátil o 180 stupňů. Oba okamžitě zajeli do boxů, ale vůz Michalea Schumachera nebyl v poŕádku a Němec po dalším kole odstavil svůj vůz v garáži. Po 18. kole zamířil k mechanikům Trulli, později učinil totéž týmový kolega Ralf Schumachera. Button po delším tlaku nakonec předjel těžšího Alonsa, když mu trochu pomohlo předjíždění jednoho z Jordanů o kolo zpět. McLareny vydržely na trati o hodně déle než Renaulty, jako první zajel do boxů Montoya po 21 kolech. Na trať se vrátil před Alonsem a dostal se tak na druhé místo. Tankoval také Button, o kolo později došla řada i na Räikkönena. Další pravá zadní pneu praskla na Williamsu, podruhé byl obětí Webber. U Michelinu jen kroutili hlavou...

Dopředu se po problémech s tankováním tačil Fisichella, který se brzy dostal před Trulliho na čtvrté místo. Jeho ztráta na třetího Alonsa ale činila již přes 20 sekund. Do boxů podruhé zamířil Massa, mechanici však vůz jenom zatlačili do garáže, kouř ze zádi vozu znamenal jasný konec. Problémy Williamsu s pravými zadními koly pokračovaly, podruhé nevydržela ani guma Nicka Heidfelda. A zástupci Michelinu opět jen zírali... Po polovině závodu zajel do boxů i Sato, který se na trať vrátil na desátém místě za Barrichellem. Ferrari po opravě trvající 18 kol nakonec poslalo zpět na trať Michaela Schumachera, zřejmě za účelem sbírat zkušenosti na nové trati. Druhé zastávky v boxech zahájil opět Alonso, když se u mechaniků znovu objevil po 34 kolech. O další dvě kola později tankoval i Fisichella a mechanici měli opět problém s nasazením tankovací hadice. Montoya mezitím zajel nejrychlejší kolo okruhu a svůj čas ještě v dalším kole vylepšil. Tím dostal náskok týmového kolegy pod osm sekund, jenže jeho zastávka byla plánována dříve než u Räikkönena, takže nešlo o reálný útok. O čtvrté místo zatím bojovali Trulli s Buttonem, dělila je necelá sekunda. Po 43 kolech tankoval podruhé Trulli, který tak zřejmě prohrál souboj s Buttonem, který vydržel na trati déle a jezdil velmi rychlá kola. O dvě kola později byl v boxech Räikkönen, jeho zastávka proběhla bez problémů. Druhou zastávku si poté střihli i Coulthard a Barrichello, Brazilec tím vypadl z bodovaných míst. 11 kol před cílem pak jel podruhé tankovat Button, na trať se bez problémů vrátil před Trullim.

Šest kol před cílem se vše zdálo by´t rozhodnuto. Räikkönen měl více než dvacetisekundový náskok na Montoyu, který jel o dalších devět sekund před Alonsem. O čtvrté místo ještě mohli bojovat Fisichella s Buttonem, ale šestý Trulli už kroužil sám, před dvojicí Red Bullů vedl o 20 sekund. Montoya ale nezvládl závěr závodu. Byl příliš agresivní při předjíždění o několik kol zpět jedoucího Monteira, zavřel jej těsně před zatáčkou a jezdec Jordanu jej zezadu mírně postrčil. Montoya se dostal do smyku přišel a ztratil celý náskok na Alonsa. To ale nebylo vše, Montoya v záludné osmé zatáčce vyjel znovu z trati a Alonso se lehce posunul na druhé místo. McLaren tak přišel o double a Räikkönen o možnost snížení ztráty o další dva body na Alonsa. Podobné situace nezřídka rozhodují šampionáty. Bude tomu tak i letos? Uvidíme, další závod se jede za čtrnáct dní v Itálii a jeho průběh můžete opět sledovat na našich stránkách.

Po Turecku vede v šampionátu jezdců Alonso před Räikkönenem o 24 bodů, třetí Michael Schumacher ztrácí dalších šestnáct. V poháru konstruktérů vede Renault před McLarenem již jen o devět bodů.

Výsledky GP Turecka

  Jezdec Tým Pneu Čas Body
1. K.Räikkönen McLaren M 1h24:34.454 10
2. F.Alonso Renault M + 18.609 8
3. J.P.Montoya McLaren M + 19.635 6
4. G.Fisichella Renault M + 37.973 5
5. J.Button BAR M + 39.304 4
6. J.Trulli Toyota M + 55.420 3
7. D.Coulthard Red Bull M + 1:09.296 2
8. C.Klien Red Bull M + 1:11.623 1
9. T.Sato BAR M + 1:49.987  
10. R.Barrichello Ferrari B + 1 kolo  
11. J.Villeneuve Sauber M + 1 kolo  
12. R.Schumacher Toyota M + 1 kolo  
13. R.Doornbos Minardi B + 3 kola  
14. N.Karthikeyan Jordan B + 3 kola  
15. T.Monteiro Jordan B + 3 kola  
NC C.Albers Minardi B kolo 48  
NC M.Schumacher Ferrari B kolo 31  
NC N.Heidfeld Williams M kolo 29  
NC F.Massa Sauber M kolo 27  
NC M.Webber Williams M kolo 20  

Pořadí jezdců v MS

  Jezdec Body
1. Alonso 95
2. Räikkönen 71
3. M. Schumacher 55
4. Montoya 40
5. Trulli 39
6. Fisichella 35
7. Barrichello 32

Pohár konstruktérů

Stáj Body
Renault 130
McLaren 121
Ferrari 86
Toyota 71
Williams 52

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Reportáž z nedělního závodu
  2. Výsledky sobotní kvalifikace
  3. Představení okruhu, výsledky pátečních tréninků

bazar

Renault Megane 1,6
Rok výroby: 2014
Stav: 33 075 km
Cena: 200 000 Kč
Renault Scenic 2
Rok výroby: 2000
Stav: 171 885 km
Cena: 40 000 Kč
Renault Megane 1,9
Rok výroby: 2004
Stav: 168 436 km
Cena: 80 000 Kč
Renault Megane 1,5
Rok výroby: 2010
Stav: 81 661 km
Cena: 135 000 Kč
Renault Grand Scenic 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 43 752 km
Cena: 330 000 Kč
Renault Fluence 1,6
Rok výroby: 2010
Stav: 85 652 km
Cena: 170 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků