GP Japonska: Räikkönen bere vítězství v posledním kole Fisichellovi

Výsledky GP Japonska, pořadí v MS a v Poháru konstruktérů. - Déšť pěkně zamíchal pořadím kvalifikace, nejlepší jezdci jsou vzadu. - Výsledky všech měřených tréninků. - Představení okruhu Suzuka, program závodního víkendu a vítězové milulých let. - Krátké zprávy ze zákulisí
GP Japonska: Räikkönen bere vítězství v posledním kole Fisichellovi
Seznam kapitol
  1. Výsledky GP Japonska, pořadí v MS a v Poháru konstruktérů
  2. Kvalifikace a postavení na startu
  3. Výsledky všech měřených tréninků
  4. Představení okruhu Suzuka a zajímavé zprávy ze zákulisí

GP Japonska

Sobotní kvalifikaci velmi ovlivnilo počasí: když se na trať měla vydat nejlepší pětice z předchozího závodu, začalo hustě pršet. Fisichella ještě stihl zajet třetí nejlepší čas, ale Michael Schumacher je čtrnáctý, Alonso je šestnáctý, Räikkönen je sedmnáctý a Montoya kvalifikační kolo raději ani nedokončil. Pole Position tak za jásotu fanoušků vybojoval pro domácí Toyotu Ralf Schumacher, kterého v první řadě doplní Jenson Button. Dále na roštu stojí zmiňovaný Fisichella, Klien, Sato a Coulthard.

Před začátkem GP Japonska byla teplota vzduchu +27 C a trať měla +36 C. Během zaváděcího kola bylo vidět, že celá trať je suchá a jezdci obuli suché pneumatiky. Výborný start předvedl David Coulthard, když se z šestého místa protáhl před kolegu Kliena na 4 místo. V první zatáčce bylo velmi těsno, mimo trať se dostal vedle Barrichella i miláček domácího publika, Takuma Sato. Barrichello se navíc v kačírku  otřel o Sata a na konci prvního kola si jel vyměnit levou zadní pneumatiku, Sato si jel pro nové přední přítlačné křídlo. V poslední zatáčce z trati vyletěl Montoya, tvrdě narazil do bariéry, ale naštěstí ze zdemolovaného McLarenu vystoupil a odešel po svých. Monopost ale odletěl od bariéry až na kraj trati a z toho důvodu vyjel Safety Car. Během úvodního kola se hodně dopředu posunuli Alonso s M. Schumacherem a dostali se na bodovaná místa. Pořadí na konci prvního kola R. Schumacher, Fisichella, Button, Coulthard, Webber, Klien, M. Schumacher, Alonso; Räikkönen byl na 12. místě.

Jezdci za Safety Carem odkroužili celých 5 kol. Po restartu GP Japonska se před Kliena na konci cílové rovinky protáhl M. Schumacher. Alonso probrzdil šikanu, přejel ji po trávě a dostal se před Kliena. Dle pravidel, aby se vyhnul penalizaci, nechal se Klienem opět předjet. Na cílové rovinky se Alonso před Kliena dostal. V následujících kolech z trati vyletěl Pizzonia a Sato zezadu sestřelil Trulliho. Na konci 13. kola zamířil k prvnímu dotankování Ralf Schumacher a vrátil se na devátém místě. Pořadí na bodovaných místech po 14 kolech: Fisichella, Button, Coulthard, Webber, M. Schumacher, Alonso, Räikkönen, Klien. V závodu nepokračovali: Montoya, Trulli a Pizzonia.

V šestnáctém kole se vytvořila silná trojice v boji o páté místo: M. Schumacher, Alonso a Räikkönen. Alonso potvrdil svá slova, že po zisku titulu už nemusí jet na jistotu, a tvrdě na M. Schumachera utočil. Sedminásobný mistr světa ale nového šampióna před sebe nepustil a diváci mohli sledovat nádherný souboj, který navíc zezadu hlídal Räikkönen. Po třech kolech se Alonso dostal před M. Schumachera a okamžitě zajel nejrychlejší kolo závodu. Do boxů zamířil z prvního místa i Fisichella a zařadil se na sedmé místo za Räikkönena, ale před Ralfa Schumachera.

Díky odjezdům do boxů se 30 kol před cílem na špici objevil M. Schumacher, stínovaný Räikkönenem. Na konci 26. kola oba zamířili pro dotankování paliva a pořadí vypadalo následovně: Fisichella - 4,5 s - R. Schumacher, - 6,4 s - Button - 1,3 s - Webber - 2,9 s - M. Schumacher - 0,2 s - Räikkönen - 1,9 s - Alonso - 1,0 s - Coulthard.

Jinou strategii zřejmě zvolil R. Schumacher, protože sotva skončili první zastávky, Ralf se v boxech objevil podruhé a z druhého místa klesl na osmé. V 29. kole Räikkönen konečně předjel M. Schumachera. Finský pilot během jednoho kola nadělil Schumacherovi dvě sekundy. V 32. kole se na trati se opakovala situace z první čtvrtiny závodu: Alonso předjel na konci cílové rovinky M. Schumachera a potvrdil se fakt, že Ferrari v současné formě v přímém souboji nestačí na McLaren nebo Renault.

Dvacet kol před cílem byl na trati k vidění souboj o druhé místo mezi trojicí Button, Webber a Räikkönen, a dle zajížděných časů na jedno kolo bylo jasné, že se k nim co nevidět dotáhne i Alonso. Velmi žhavé chvilky prožil během druhé zastávky v boxech Christian Albers, když mu za zády začala hořet formule. Mechanici s hasícími přístroji plameny dostali pod kontrolu, ale pro Alberse závod skončil. Na čele kroužil nikým neohrožován Giancarlo Fisichella a postupně zvyšoval svůj náskok na druhého Buttona.

Na konci 40. kola do boxů zamířila dvojice Button a Webber. Mechanici od Williamsu zvládli svoji práci lépe a Webber se dostal před Buttona. Na čele se tak ocitl Kimi Räikkönen a hned se do toho pořádně opřel. Zajel nejrychlejší kolo závodu a na druhého Fisichellu zvyšoval náskok o dvě sekundy na kolo. Po zastávce v boxech se Räikkönen vrátil na druhém místě. Pořadí na bodovaných příčkách osm kol před cílem: Fisichella, Räikkönen, Webber, Alonso, Button, Coulthard, M. Schumacher a R. Schumacher. Nejmenší rozestup a možnost změny pořadí měl Alonso, když na třetího Webbera ztrácel +0,5 s.

Fernando Alonso pět kol před cílem potvrdil moji úvahu a dostal se na třetí místo před Webbera. Räikkönen každým kolem stahoval vedoucího Fisichellu, čtyři kola před cílem byl rozdíl pouhých +1,8 s. Tři kola před cílem se rozdíl smrskl na +0,5 s a schylovalo se k boji o první místo v GP Japonska. Na konci cílové rovinky v posledním kole se dokázal Kimi Räikkönen dostat před Fisichellu!

Pro vítězství v závodě si dojel Kimi Räikkönen, druhé místo získal Fisichella a bronz si z Japonska odváží Alonso. Räikkönen díky svému manévru získal nejen vítězství, ale snížil rozdíl v hodnocení stájí z 8:16 na 10:14 ve prospěch Renaultu. Francouzská stáj Renault se před závěrečným závodem dostává do čela boje o Pohár konstruktérů, na druhý McLaren má náskok 2 body. Za zmínku jistě stojí i 6. místo Coultharda nebo propad R. Schumachera z prvního místa na osmé.

Výsledky GP Japonska

  Jezdec Tým Pneu Čas Body
1. K.Räikkönen McLaren M 1h29:02.212 10
2. G.Fisichella Renault M + 1.633 8
3. F.Alonso Renault M + 17.456 6
4. M.Webber Williams M + 22.274 5
5. J.Button BAR M + 29.507 4
6. D.Coulthard Red Bull M + 31.601 3
7. R.Schumacher Toyota M + 33.879 2
8. M.Schumacher Ferrari B + 49.548 1
9. C.Klien Red Bull M + 51.925  
10. F.Massa Sauber M + 57.509  
11. J.Villeneuve Sauber M + 58.221  
12. R.Barrichello Ferrari B + 1:00.633  
13. T.Sato BAR M + 1 kolo  
14. T.Monteiro Jordan B + 1 kolo  
15. R.Doornbos Minardi B + 2 kola  
16. N.Karthikeyan Jordan B + 2 kola  
17. C.Albers Minardi B + 4 kola  
Nekl. A.Pizzonia Williams M kolo 10  
Nekl. J.Trulli Toyota M kolo 10  
Nekl. J.P.Montoya McLaren M kolo 1  

Pořadí v MS

  Jezdec Body
1. Alonso 123
2. Räikkönen 104
3. M. Schumacher 62
4. Montoya 60
5. Fisichella 53
6. Trulli 43
7. R. Schumacher 39
8. Barrichello 38

Pohár konstruktérů

Stáj Body
Renault 176
McLaren 174
Ferrari 100
Toyota 82
Williams 64

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Výsledky GP Japonska, pořadí v MS a v Poháru konstruktérů
  2. Kvalifikace a postavení na startu
  3. Výsledky všech měřených tréninků
  4. Představení okruhu Suzuka a zajímavé zprávy ze zákulisí
Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

16.  12.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků