Kapitoly článku:
Kvalifikace
Před reportáží z kvalifikace musíme zmínit dvě důležité informace: Nick Heidfeld na doporučení lékařů odstoupil z GP Itálie a odjel domů doléčit zranění, které si přivodil při testování během minulého týdne. Do volného kokpitu usedne třetí jezdec stáje Williams, Antonio Pizzonia.
Druhá zpráva je dle mého soudu mnohem závažnější, protože vedení týmu McLaren-Mercedes rozhodlo, že vymění u Kimiho Räikkönena kompletně celý motor. Pro finského pilota to znamená posun na startovním roštu o deset míst dozadu, což se může ukázat jako klíčový moment v boji o titul mistra světa. Räikkönena čeká celkem 5 závodů, aby se pokusil stáhnout ztrátu 24 bodů na vedoucího Fernanda Alonsa. Pokud šlo o plánovaný krok a McLaren počítal s výměnou motoru, dočkáme se zítra velmi zajímavé strategie. Dle mého soudu jde ale opět o technické problémy motoru Mercedes, které jsme mohli vidět v řadě předchozích Grand Prix.
Ale zpět ke kvalifikaci. Před začátkem sobotního boje o pozice na start GP Itálie panovalo nad okruhem slunečné počasí, teplota vzduchu byla +30 C, trať měla +44 C. Jako první se na trati objevil zmiňovaný Antonio Pizzonia s williamsem a ostré kolo zajel v čase 1:23.291. Protože pořadí jezdců v kvalifikaci určuje dojezd jezdců v předcházejícím závodě, po Pizzoniovi vyjel z boxů jeho týmový kolega Webber a jasně porazil náhradníka za Heidfelda. Mezi dvojici z Williamsu se vklínil Filipe Massa. Po něm se na trati objevilo domácí Ferrari a v kokpitu seděl úřadující mistr světa, Michael Schumacher. Německý pilot sice v prvním sektoru maličko ztrácel, ale v dalších dvou třetinách okruhu jel na limitu a cílem poletěl v čase 1:21:721, přičemž Webbera porazil o -0,839 s. První pětici jezdců uzavíral Christian Albers, který divákům předvedl v jednom výjezdu ze zatáčky kontrolovaný smyk svého monopostu stáje Minardi. Pořadí po 1/4 kvalifikace: M. Schumacher, Webber, Massa, Pizzonia, Albers.
Druhou pětici jezdců do kvalifikace rozjížděla dvojice ze stáje Jordan. Monteiro a Karthikeyan se zařadili na průběžné páté, resp. šesté místo. Osmým v pořadí kvalifikace byl Doornbos, pilot stáje Minardi, a se svým časem 1:24.904 to stačilo pouze na závěrečnou dvojici Karthikeyan, Albers. Mladší z bratrů Schumacherových, Ralf, zajel slušný výsledek, v cíli mu patřilo průběžné druhé místo se ztrátou +0,545 na Michaela. Bývalý mistr světa, Jacques Villeneuve, dobře prodal své zkušenosti a v polovině kvalifikace mu patřilo třetí místo. Pořadí v polovině kvalifikace: M. Schumacher, R. Schumacher, Villeneuve, Webber, Massa.
Do třetí čtvrtiny kvalifikace vyjelo z boxů druhé rudé Ferrari a z ochozů bylo slyšet, že po trati jede monopost domácí stáje. Rubens Barrichello první sektor zajel o dvě desetiny rychleji než jeho týmový kolega, ale během zbývajících dvou částech své tempo neudržel a cílem projel na druhém místě. Takuma Sato byl prvním jezdcem, kdo pokořil čas Michaela Schumachera a s časem 1:21.477 se usadil v čele kvalifikace. Poté se na okruhu v Monze objevila dvojice jezdců stáje Red Bull. Klien dojel na šestém místě, zkušenější Coulthard byl pátý. Třetí čtvrtinu uzavíral Jarno Trulli a se svou toyotou dokázal vybojovat druhé místo. Pořadí po 3/4 kvalifikace: Sato, Trullii, M. Schumacher, Barrichello, R. Schumacher.
Jenson Button svým dobrým výkonem potvrdil stoupající kondici strojů BAR a cílem projel v doposud nejlepším čase 1:21.369. Giancarlo Fisichella udělal během měřeného kola dvě drobné chyby a ty ho poslaly až na průběžné šesté místo. Juan Pablo Montoya porazil vedoucího Buttona o více než -0,3 s a bylo jasné, že ho první řada nemine. Fernando Alonso jel v úvodních dvou sektorech téměř stejné časy, jako Montoya, ale v cíli to na kolumbijského pilota nestačilo, druhé místo. Poté se na trati objevil snad největší smolař letošní sezóny, Fin Kimi Räikkönen. I když zajel nejlepší čas v kvalifikaci, penalizace jej odsune na 11. místo na startovním roštu.
Výsledky kvalifikace
|
Jezdec |
Tým |
Pneu |
Čas |
Ztráta |
1. |
K.Räikkönen |
McLaren |
M |
1:20.878 |
|
2. |
J.P.Montoya |
McLaren |
M |
1:21.054 |
+ 0.176 |
3. |
F.Alonso |
Renault |
M |
1:21.319 |
+ 0.441 |
4. |
J.Button |
BAR |
M |
1:21.369 |
+ 0.491 |
5. |
T.Sato |
BAR |
M |
1:21.477 |
+ 0.599 |
6. |
J.Trulli |
Toyota |
M |
1:21.640 |
+ 0.762 |
7. |
M.Schumacher |
Ferrari |
B |
1:21.721 |
+ 0.843 |
8. |
R.Barrichello |
Ferrari |
B |
1:21.962 |
+ 1.084 |
9. |
G.Fisichella |
Renault |
M |
1:22.068 |
+ 1.190 |
10. |
R.Schumacher |
Toyota |
M |
1:22.266 |
+ 1.388 |
11. |
D.Coulthard |
Red Bull |
M |
1:22.304 |
+ 1.426 |
12. |
J.Villeneuve |
Sauber |
M |
1:22.356 |
+ 1.478 |
13. |
C.Klien |
Red Bull |
M |
1:22.532 |
+ 1.654 |
14. |
M.Webber |
Williams |
M |
1:22.560 |
+ 1.682 |
15. |
F.Massa |
Sauber |
M |
1:23.060 |
+ 2.182 |
16. |
A.Pizzonia |
Williams |
M |
1:23.291 |
+ 2.413 |
17. |
T.Monteiro |
Jordan |
B |
1:24.666 |
+ 3.788 |
18. |
R.Doornbos |
Minardi |
B |
1:24.904 |
+ 4.026 |
19. |
N.Karthikeyan |
Jordan |
B |
1:25.859 |
+ 4.981 |
20. |
C.Albers |
Minardi |
B |
1:26.964 |
+ 6.086 |