Spanilou jízdu Räikkönena zastavila poškozená pneumatika; Ferrari na domácí trati bez bodů. - Räikkönen byl sice nejrychlejším mužem kvalifikace, ale výměna motoru jej odsunula na 11. místo. - Výsledky všech měřených tréninků. - Informace o okruhu v Monze.
Kapitoly článku:
Tento víkend se královna motosportu, formule 1, přesunula do slunné Itálie, kde se monoposty seřadily na nejrychlejší trati celého šampionátu. Před závodem v Monze byl stav v klasifikaci jezdců následující: první Alonso má před druhým Räikkönenem náskok 24 bodů. Souboj o Pohár konstruktérů je ještě těsnější, vede Renault o devět bodů před týmem McLaren.
Během soboty odstoupil Nick Heidfeld, protože u něj doznívaly následky těžké havárie během testování a v kokpitu Williams jej nahradil Antonio Pizzonia. V kvalifikaci si nejlépe vedla dvojice z McLarenu, ale u formule Räikkönena byl měněn motor a Fin se posunul na 11. místo. Pole Position získal jeho stájový kolega Juan Pablo Montoya, kterého v první řadě doplnil Fernando Alonso. V závodu můžeme očekávat dravý postup Räikkönena směrem dopředu.
Těsně před závodem bylo nad Monzou slunečné počasí, teplota vzduchu byla +28 C, trať měla +45 C. Po startu v první šikaně došlo k drobným kontaktům mezi vozy na chvostu jezdeckého pole. Na konci prvního kola kvůli tomu do boxů zamířila čtveřice: Coulthard, Webber, Albers a Karthikeyan. Dopředu se tlačil Barrichello, naopak dvě pozice ztratil Jarno Trulli. Pořadí po 3 odjetých kolech: Montoya, Alonso, Button, Sato, Barrichello, M. Schumacher, Trulli, Fisichella.
Ve čtvrtém kole se před Michaela Schumachera protáhl Jarno Trulli. Kimi Räikkönen po startu nezískal žádnou příčku, stále kroužil na 11. místě za Villeneuvem. Na čele se utrhla dvojice Montoya - Alonso, Button v 7. kole ztrácel na druhého jezdce +7,6 s. Nejtěsnější rozdíly na trati panovali mezi čtveřicí Barrichello, Trulli, M. Schumacher a Fisichella, protože mezi 5. a 8. místem byl rozdíl necelé dvě sekundy. Jen pro přehled uvedu, že Räikkönen na konci desátého kola ztrácel na vedoucího týmového kolegu Montoyu +23 s, a na největšího soupeře v boji o titul mistra světa, Fernanda Alonsa, ztrácel +20 s.
Jeden z prvních jezdců, kteří zajeli pro dotankování paliva, byl Michael Schumacher a stalo se to na konci 13. kola. O kolo později si pro palivo zajel jeho týmový kolega Barrichello a Jacques Villeneuve. Zajímavým okamžikem během prvních zastávek u mechaniků bylo tankování u Sata, protože japonský pilot si pro palivo musel zajet celkem dvakrát. Zřejmě poprvé byly nějaké problémy s tankovacím zařízením.
Alonso vyjel od mechaniků těsně před Kimi Räikkönenem, který zřejmě jede jen na jednu zastávku. Fin měl mnohem lehčí monopost a protlačil se před Alonsa během jednoho kola. Situace na trati v 24. kole: Montoya - 2,2 s - Räikkönen (bez zastávky) - 6,5 s - Alonso - 15,4 s - Fisichella - 2,4 s - Trulli. Na konci 25. kola zajel do boxů Kimi Räikkönen a dle času stráveného v boxech bylo jasné, že podruhé pro palivo už nezamíří. Ale osud a opět technický problém si zahrál s Räikkönenem. Finský pilot měl problémy s levou zadní gumou, musel z vynikajícího pátého místa zamířit pro nové obutí a na trať se vrátil až na 12. místě. Kimi je prostě smolař. Pořadí na bodovaných místech po 31 kolech: Montoya, Alonso, Fisichella, Trulli, Button, R. Schumacher, Barrichello, M. Schumacher.
Situace na trati se celkem ustálila, na špici kroužil Juan Pablo Montoya s téměř totožným časem, jako druhý Alonso, který ztrácel na vedoucí příčku kolem 9 s. Sedmnáct kol před cílem začaly druhé zastávky u mechaniků, podobně jako v úvodu závodu zajel první k mechanikům Michael Schumacher. Räikkönen během pár kol předjel Villeneuva a Massu a díky druhým zastávkám svých soupeřů se najednou objevil na sedmém místě. Patnáct kol před cílem na trati kroužili všechny monoposty, nikdo zatím ze závodu neodstoupil nebo nevyletěl z trati.
Jedenáct kol před cílem se ani Bridgestone nevyhnul problémům s pneumatikou, pro výměnu levé zadní gumy si musel zajet Barrichello a kvůli třetí nucené zastávce v boxech zřejmě ztratil naději na body. Pořadí se díky druhým zastávkám promíchalo a 9 kol před cílem vypadalo následovně: Montoya, Alonso, Fisichella, Räikkönen, Trulli, R. Schumacher, Pizzonia, Button. Z bodovaných míst vypadly oba stroje Ferrari, Barrichello na víc dostal od vedoucího Montoyi jedno kolo.
Kimi Räikkönen ve snaze stáhnout maximum z náskoku Fisichelli udělal v jedné z vlásenek chybu, dostal smyk a zadní kola mu skončily v kačírku. Naštěstí se finský pilot dostal zpět na trať, předjel jej jen Trulli. Kimiho McLaren byl ale o poznání rychlejší než Toyota Jarna Trulliho a finský pilot se během tří kol opět vrátil na čtvrtou příčku. Tři kola před cílem kamery zachytily problémy levé zadní pneumatiky vedoucího Montoyi a Alonso cítil příležitost. Během posledních dvou kol se devítisekundový náskok smrskl na pouhé 3,5 s, ale guma nakonec vydržela a Montoya se mohl radovat z vítězství. Na stupních vítězů jej doplní dvojice ze stáje Renault. V souboji o titul mistra světa Alonso získal 3 body k dobru a před Räikkönenem má náskok 27 bodů. Souboj o Pohár konstruktérů se změnil o bodík ve prospěch stáje McLaren, která stáhla rozdíl na vedoucí Renault na 8 bodů.
Výsledky GP Itálie
|
Jezdec |
Tým |
Pneu |
Čas |
Body |
1. |
J.P.Montoya |
McLaren |
M |
1h14:28.659 |
10 |
2. |
F.Alonso |
Renault |
M |
+ 2.479 |
8 |
3. |
G.Fisichella |
Renault |
M |
+ 17.975 |
6 |
4. |
K.Räikkönen |
McLaren |
M |
+ 22.775 |
5 |
5. |
J.Trulli |
Toyota |
M |
+ 33.786 |
4 |
6. |
R.Schumacher |
Toyota |
M |
+ 43.925 |
3 |
7. |
A.Pizzonia |
Williams |
M |
+ 44.643 |
2 |
8. |
J.Button |
BAR |
M |
+ 1:03.635 |
1 |
9. |
F.Massa |
Sauber |
M |
+ 1:15.413 |
|
10. |
M.Schumacher |
Ferrari |
B |
+ 1:36.070 |
|
11. |
J.Villeneuve |
Sauber |
M |
+ 1 kolo |
|
12. |
R.Barrichello |
Ferrari |
B |
+ 1 kolo |
|
13. |
C.Klien |
Red Bull |
M |
+ 1 kolo |
|
14. |
M.Webber |
Williams |
M |
+ 1 kolo |
|
15. |
D.Coulthard |
Red Bull |
M |
+ 1 kolo |
|
16. |
T.Sato |
BAR |
M |
+ 1 kolo |
|
17. |
T.Monteiro |
Jordan |
B |
+ 2 kola |
|
18. |
R.Doornbos |
Minardi |
B |
+ 2 kola |
|
19. |
C.Albers |
Minardi |
B |
+ 2 kola |
|
20. |
N.Karthikeyan |
Jordan |
B |
+ 3 kola |
|
Pořadí v MS
|
Jezdec |
Body |
1. |
Alonso |
103 |
2. |
Räikkönen |
76 |
3. |
M. Schumacher |
55 |
4. |
Montoya |
50 |
5. |
Trulli |
43 |
6. |
Fisichella |
41 |
7. |
R. Schumacher |
35 |
Pohár konstruktérů
Stáj |
Body |
Renault |
144 |
McLaren |
136 |
Ferrari |
86 |
Toyota |
78 |
Williams |
54 |