GP Evropy: Räikkönen vyletěl z trati v posledním kole

GP Evropy: Räikkönen vyletěl z trati v posledním kole

Kapitoly článku:


Výsledky kvalifikace

Dle nově upravených pravidel se jede pouze sobotní kvalifikace, která určí pořadí do nedělního závodu. Nad okruhem Nürburgring vládlo slunečné počasí, teplota vzduchu dosahovala +30 C a trať měla vysokých +47 C. Letní počasí jistě hodně ovlivní volbu pneumatik do na kvalifikaci i zítřejší závod, protože po odjetí ostrého kola se s vozem nesmí do začátku závodu nic dělat.

Jako první se na trati objevila dvojice jezdců BAR. Takuma Sato jako první nastavil laťku s časem 1:32.926. Jenson Button zajel lépe závěrečné dvě třetiny okruhu a svého kolegu porazil zhruba o -0,3 s. Karthikeyan zajel dle svých možností průměrnou jízdu a zařadil se na konec se ztrátou více než +3,5 s. David Coulthard překvapil v závěrečném sektoru, kde dohnal ztrátu na Buttona a v cíli byl rychlejší o -0,041 s. Pátým jezdcem na trati byl Rakušan Patrick Friesacher a k velké spokojenosti celé stáje dokázal se svým monopostem Minardi porazil v minisouboji dvou nejslabších týmů Karthikeyana z Jordanu. Pořadí po první pětici: Coulthard, Button, Sato, Friesacher a Karhikeyan.

Vitantonio Liuzzi dostal od vedení stáje Red Bull důvěru před Christianem Klienem, který nastoupí až v GP Kanady za 14 dní. Svůj talent předvedl v prvních dvou třetinách, kde byl jasně nejrychlejší, ale v šikaně před cílem drobně zachyboval a zařadil se za svého kolegu Coultharda na druhou příčku. Australan Albers s vozem Minardi nenapodobil Friesachera a v cíli byl na dosavadním posledním místě. Monteiro zajel dobrý čas a ve zmiňovaném souboji malých stájí porazil oba vozy Minardi i kolegu Karhikeyana. Fisichella se svým renaultem ukázal všem, jak dobré jsou letos jejich stroje, v cíli měl o skoro celou sekundu lepší čas, než Coulthard. Villeneuve jel celou dobu na úrovni druhého Coultharda, ale poslední pasáž mu nevyšla dle představ a stačilo to pouze na 5. místo průběžného pořadí kvalifikace. Pořadí po polovině jezdců: Fisichella, Coulthard, Button, Liuzzi, Villeneuve.

Jarno Trulli již v první třtině vedl o půl sekundy před Fisichellou a náskok jen zvyšoval. Cílem proletěl v čase 1:31.700 a potvrdil, že páté místo ve čtvrtém měřeném tréninku nebo třetí místo v šampionátu není vůbec náhodné. Massa sice probrzdil jednu ze zatáček natolik, že se mu kouřilo od pravé přední pneumatiky, ale i tak zajel doposud třetí nejlepší čas. První červený monopost na Nürburgringu v kvalifikaci a Barrichello za volantem. Ve všech třech sektorech byl ale pomalejší než Trulli. Jeho týmový kolega, Michael Schumacher, jel na domácí trati a dle ohlasu tribun to bylo znát. Jeho výkon ale stačil až na dosavadní čtvrté místo a to ještě nejelo šest jezdců. Jeho mladší bratr, Ralf Schumacher, jezdící v barvách stáje Toyota, nestačil pouze na Trulliho a Barrichella. Pořadí po 3/4 kvalifikace: Trulli, Barrichello, R. Schumacher, Fisichella, M. Schumacher.

Poslední pětici rozjel kolumbijský pilot Juan Pablo Montoya. Velmi neklidnou jízdu doháněl jeho McLaren svou rychlostí, ale v cíli nakonec chybělo +0,190 s a Montoya byl prozatímně druhý. Pokořit výborný čas Trulliho se pokusil i vedoucí jezdec letošního šampionátu, ale ve všech třech sektorech ztrácel a v cíli to stačilo na třetí příčku. První, kdo byl v prvním sektoru rychlejší než Trulli, byl Mark Webber. V druhém sektoru svůj náskok dokonce zvýšil a cílem projel v nejlepším čase 1:30.368. Jeho týmový kolega Nick Heidfeld o prvního mezičasu ukázal, že nebude hrát druhé housle a po vynikajícím výsledku se zařadil do čela. Posledním jezdcem nemohl být nikdo jiný než Kimi Räikkönen, který útočil na čtvrtém Pole Position v řadě. Zajel opět brilantně, ale v cíli se vmáčkl pouze mezi dvojici z Williamsu. Nick Heidfeld tak získal Pole Position poprvé v kariéře a poprvé v letošním šampionátu pro stáj Williams.

Výsledky kvalifikace a postavení na startu

  Jezdec Tým Pneu Čas Ztráta
1. N.Heidfeld Williams M 1:30.081  
2. K.Räikkönen McLaren M 1:30.197 + 0.116
3. M.Webber Williams M 1:30.368 + 0.287
4. J.Trulli Toyota M 1:30.700 + 0.619
5. J.P.Montoya McLaren M 1:30.890 + 0.809
6. F.Alonso Renault M 1:31.056 + 0.975
7. R.Barrichello Ferrari B 1:31.249 + 1.168
8. R.Schumacher Toyota M 1:31.392 + 1.311
9. G.Fisichella Renault M 1:31.566 + 1.485
10. M.Schumacher Ferrari B 1:31.585 + 1.504
11. F.Massa Sauber M 1:32.205 + 2.124
12. D.Coulthard Red Bull M 1:32.553 + 2.472
13. J.Button BAR M 1:32.594 + 2.513
14. V.Liuzzi Red Bull M 1:32.642 + 2.561
15. J.Villeneuve Sauber M 1:32.891 + 2.810
16. T.Sato BAR M 1:32.926 + 2.845
17. T.Monteiro Jordan B 1:35.047 + 4.966
18. P.Friesacher Minardi B 1:35.954 + 5.873
19. N.Karthikeyan Jordan B 1:36.192 + 6.111
20. C.Albers Minardi B 1:36.239 + 6.158

Představení okruhu pro GP Evropy

Délka okruhu: 5,148 km
Délka závodu: 60 kol, 308,863 km

Program víkendu (vše našeho času):
Čtvrtek: 1. trénink 11:00-12:00, 2. trénink 14:00-15:00
Sobota: 3. trénink 9:00-9:45, 4. trénink 10:15-11:00, 1. kvalifikace 13:00
Neděle: 2. kvalifikace = dle změněných pravidel se už nejede, postavení na startu určí sobotní kvalifikace; a závod začíná v 14:00

Vítězové předchozích let:
2004 - 1. M. Schumacher (Ferrari), 2. R. Barrichello (Ferrari), 3. Jenson Button (BAR). 
2003 - R. Schumacher, Williams
2002 - R. Barrichello, Ferrari
2001 - M. Schumacher, Ferrari

Doporučujeme

Články odjinud