Kapitoly článku:
Výsledky kvalifikace
Dle nově upravených pravidel se jede pouze sobotní kvalifikace, která určí pořadí do nedělního závodu. Nad okruhem Nürburgring vládlo slunečné počasí, teplota vzduchu dosahovala +30 C a trať měla vysokých +47 C. Letní počasí jistě hodně ovlivní volbu pneumatik do na kvalifikaci i zítřejší závod, protože po odjetí ostrého kola se s vozem nesmí do začátku závodu nic dělat.
Jako první se na trati objevila dvojice jezdců BAR. Takuma Sato jako první nastavil laťku s časem 1:32.926. Jenson Button zajel lépe závěrečné dvě třetiny okruhu a svého kolegu porazil zhruba o -0,3 s. Karthikeyan zajel dle svých možností průměrnou jízdu a zařadil se na konec se ztrátou více než +3,5 s. David Coulthard překvapil v závěrečném sektoru, kde dohnal ztrátu na Buttona a v cíli byl rychlejší o -0,041 s. Pátým jezdcem na trati byl Rakušan Patrick Friesacher a k velké spokojenosti celé stáje dokázal se svým monopostem Minardi porazil v minisouboji dvou nejslabších týmů Karthikeyana z Jordanu. Pořadí po první pětici: Coulthard, Button, Sato, Friesacher a Karhikeyan.
Vitantonio Liuzzi dostal od vedení stáje Red Bull důvěru před Christianem Klienem, který nastoupí až v GP Kanady za 14 dní. Svůj talent předvedl v prvních dvou třetinách, kde byl jasně nejrychlejší, ale v šikaně před cílem drobně zachyboval a zařadil se za svého kolegu Coultharda na druhou příčku. Australan Albers s vozem Minardi nenapodobil Friesachera a v cíli byl na dosavadním posledním místě. Monteiro zajel dobrý čas a ve zmiňovaném souboji malých stájí porazil oba vozy Minardi i kolegu Karhikeyana. Fisichella se svým renaultem ukázal všem, jak dobré jsou letos jejich stroje, v cíli měl o skoro celou sekundu lepší čas, než Coulthard. Villeneuve jel celou dobu na úrovni druhého Coultharda, ale poslední pasáž mu nevyšla dle představ a stačilo to pouze na 5. místo průběžného pořadí kvalifikace. Pořadí po polovině jezdců: Fisichella, Coulthard, Button, Liuzzi, Villeneuve.
Jarno Trulli již v první třtině vedl o půl sekundy před Fisichellou a náskok jen zvyšoval. Cílem proletěl v čase 1:31.700 a potvrdil, že páté místo ve čtvrtém měřeném tréninku nebo třetí místo v šampionátu není vůbec náhodné. Massa sice probrzdil jednu ze zatáček natolik, že se mu kouřilo od pravé přední pneumatiky, ale i tak zajel doposud třetí nejlepší čas. První červený monopost na Nürburgringu v kvalifikaci a Barrichello za volantem. Ve všech třech sektorech byl ale pomalejší než Trulli. Jeho týmový kolega, Michael Schumacher, jel na domácí trati a dle ohlasu tribun to bylo znát. Jeho výkon ale stačil až na dosavadní čtvrté místo a to ještě nejelo šest jezdců. Jeho mladší bratr, Ralf Schumacher, jezdící v barvách stáje Toyota, nestačil pouze na Trulliho a Barrichella. Pořadí po 3/4 kvalifikace: Trulli, Barrichello, R. Schumacher, Fisichella, M. Schumacher.
Poslední pětici rozjel kolumbijský pilot Juan Pablo Montoya. Velmi neklidnou jízdu doháněl jeho McLaren svou rychlostí, ale v cíli nakonec chybělo +0,190 s a Montoya byl prozatímně druhý. Pokořit výborný čas Trulliho se pokusil i vedoucí jezdec letošního šampionátu, ale ve všech třech sektorech ztrácel a v cíli to stačilo na třetí příčku. První, kdo byl v prvním sektoru rychlejší než Trulli, byl Mark Webber. V druhém sektoru svůj náskok dokonce zvýšil a cílem projel v nejlepším čase 1:30.368. Jeho týmový kolega Nick Heidfeld o prvního mezičasu ukázal, že nebude hrát druhé housle a po vynikajícím výsledku se zařadil do čela. Posledním jezdcem nemohl být nikdo jiný než Kimi Räikkönen, který útočil na čtvrtém Pole Position v řadě. Zajel opět brilantně, ale v cíli se vmáčkl pouze mezi dvojici z Williamsu. Nick Heidfeld tak získal Pole Position poprvé v kariéře a poprvé v letošním šampionátu pro stáj Williams.
Výsledky kvalifikace a postavení na startu
|
Jezdec |
Tým |
Pneu |
Čas |
Ztráta |
1. |
N.Heidfeld |
Williams |
M |
1:30.081 |
|
2. |
K.Räikkönen |
McLaren |
M |
1:30.197 |
+ 0.116 |
3. |
M.Webber |
Williams |
M |
1:30.368 |
+ 0.287 |
4. |
J.Trulli |
Toyota |
M |
1:30.700 |
+ 0.619 |
5. |
J.P.Montoya |
McLaren |
M |
1:30.890 |
+ 0.809 |
6. |
F.Alonso |
Renault |
M |
1:31.056 |
+ 0.975 |
7. |
R.Barrichello |
Ferrari |
B |
1:31.249 |
+ 1.168 |
8. |
R.Schumacher |
Toyota |
M |
1:31.392 |
+ 1.311 |
9. |
G.Fisichella |
Renault |
M |
1:31.566 |
+ 1.485 |
10. |
M.Schumacher |
Ferrari |
B |
1:31.585 |
+ 1.504 |
11. |
F.Massa |
Sauber |
M |
1:32.205 |
+ 2.124 |
12. |
D.Coulthard |
Red Bull |
M |
1:32.553 |
+ 2.472 |
13. |
J.Button |
BAR |
M |
1:32.594 |
+ 2.513 |
14. |
V.Liuzzi |
Red Bull |
M |
1:32.642 |
+ 2.561 |
15. |
J.Villeneuve |
Sauber |
M |
1:32.891 |
+ 2.810 |
16. |
T.Sato |
BAR |
M |
1:32.926 |
+ 2.845 |
17. |
T.Monteiro |
Jordan |
B |
1:35.047 |
+ 4.966 |
18. |
P.Friesacher |
Minardi |
B |
1:35.954 |
+ 5.873 |
19. |
N.Karthikeyan |
Jordan |
B |
1:36.192 |
+ 6.111 |
20. |
C.Albers |
Minardi |
B |
1:36.239 |
+ 6.158 |
Představení okruhu pro GP Evropy
Délka okruhu: 5,148 km
Délka závodu: 60 kol, 308,863 km
Program víkendu (vše našeho času):
Čtvrtek: 1. trénink 11:00-12:00, 2. trénink 14:00-15:00
Sobota: 3. trénink 9:00-9:45, 4. trénink 10:15-11:00, 1. kvalifikace 13:00
Neděle: 2. kvalifikace = dle změněných pravidel se už nejede, postavení na startu určí sobotní kvalifikace; a závod začíná v 14:00
Vítězové předchozích let:
2004 - 1. M. Schumacher (Ferrari), 2. R. Barrichello (Ferrari), 3. Jenson Button (BAR).
2003 - R. Schumacher, Williams
2002 - R. Barrichello, Ferrari
2001 - M. Schumacher, Ferrari