Gordon Murray stvořil tažného vola. OX vydrží vše, stavba trvá 12 hodin.

Země s minimálně rozvinutou silniční sítí stále více potřebují jednoduché a odolné automobily. Jedním takovým má být britský OX společnosti Gobal Vehicle Trust (GVT). Za jeho vznikem stojí Sir Torquil Norman, který pro spolupráci na vývoji získal autora McLarenu F1 Gordona Murrayho.

TVR znovu ožívá. Nová auta s motory Cosworth navrhne Gordon Murray

TVR znovu ožívá. Nová auta s motory Cosworth navrhne Gordon Murray

OX - což v překladu znamená vůl nebo tur - je přímočaře a chytře navržený lehký užitkový automobil s celkovou délkou 4681 mm, šířkou 2070 mm a výškou 2385 mm, jehož základem je ocelový rám s rozvorem náprav 2955 mm.

Automobil o hmotnosti 1600 kg má nosnost 1900 kg a je poháněn turbodieselem značky Ford o objemu 2,2 litru s výkonem 114 kW a točivým momentem 385 N.m. Motor prostřednictvím pětistupňové manuální převodovky roztáčí kola přední nápravy.

Hranatá kabina ukrývá trojici sedadel, z nichž to prostřední je určeno pro řidiče. Toto řešení bylo zvoleno s ohledem na cílové trhy, kde se jezdí vpravo i vlevo a OX díky tomu nemusí být vyráběn ve dvou verzích s levostranným či pravostranným řízením.

Afrika dostane levný speciál. Jmenuje se Mobius a nemá ani okna

Afrika dostane levný speciál. Jmenuje se Mobius a nemá ani okna

Vše na tomto automobilu je navrženo s ohledem na dosažení co největší praktičnosti. Tomu odpovídá i korba dlouhá 2867 mm a široká 1863 mm, na níž lze naložit tři palety nebo umístit dvě lavice pro deset cestujících.

OX má být dodáván v rozloženém stavu v přepravní bedně a do jednoho standardního kontejneru má být díky tomu možno umístit až šest těchto vozidel. Po vybalení z bedny pak mají tři mechanici zvládnout montáž vozu do plně pojízdného stavu za dvanáct hodin.​

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Na vývoji nového lehkého užitkového vozu se podílel sedmdesátiletý tvůrce legendárního McLarenu F1 Gordon Murray.
​​
TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu systémů, které dnes stále nejsou úplně běžné. Výsledkem má být zážehový agregát se spotřebou vznětového. Platí to i mimo laboratoře?

19.  6.  2018 | Jan Mička | 67 příspěvků
Minitest Renault Twingo GT: Rošťák svázaný svou vlastní koncepcí

Renault Twingo GT (minitest)

Renault Sport si tentokrát v rámci své kúry GT posvítil na toho nejmenšího. Co přináší oproti standardní verzi?

14.  6.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků
TEST Toyota Yaris GRMN: Tryskomyš ze staré školy

Toyota Yaris GRMN

Co se stane, když do Yarisu namontujete kompresorovou osmnáctistovku Toyoty dodávanou pro Lotus Elise? Když je za tím Gazoo Racing, který staví auta pro Le Mans i WRC, tak možná tušíte.

12.  6.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků