Gordon Murray chce postavit opravdového nástupce McLarenu F1. Podělil se o detaily

Legendární konstruktér se v Ženevě rozpovídal o svém neméně legendárním modelu F1 a jeho možném nástupci.

Gordon Murray, geniální inženýr stojící za ikonickým McLarenem F1, se už dříve podělil o plány nového, lehkého a dostupného sporťáku, který by využíval jeho patentovanou platformu iStream. Přestože bychom si ale na sporťák od Murraye měli ještě nějakou tu chvíli počkat, pod jeho nově založenou značkou IGM má prý vzniknout i právoplatný nástupce zmíněného supersportu F1.

Murray totiž o nástupci McLarenu F1 opravdu přemýšlí a magazínu Road & Track poskytl na autosalonu v Ženevě svůj pohled na věc.

Autosalon Ženeva 2019: Vstupné, otevírací doba, cesta a další info pro vás

Autosalon Ženeva 2019: Vstupné, otevírací doba, cesta a další info pro vás

„Opravdu si myslím, že se dosud nikomu nepodařilo postavit další McLaren F1. Hlavně taky proto, že ztělesňoval tak přímočarou myšlenku auta zaměřeného na řidiče, s nízkou hmotností, zvukem dvanáctiválce, přesnou odezvou z řízení… a smyslem pro technický detail,“ zmínil Murray.

„Nepovažuji to za kritiku, ale pokud máte sérii 700 LaFerrari, tento přístup si jednoduše nemůžete dovolit. Musíte používat produkční díly. Podle mě je tedy na čase, aby konečně vznikl další McLaren F1,“ dodal.  

Mclaren 600LT s výkonem 1000 koní? V Hennessey žádný problém

Mclaren 600LT s výkonem 1000 koní? V Hennessey žádný problém

A kdo jiný by měl postavit opravdového nástupce F1 než samotný autor originálu? S narůstajícím zaměřením na elektrifikaci, a tedy problémy s udržováním hmotnosti na minimu, si Murray myslí, že nyní je poslední možná šance takové auto postavit.

Konstruktér již také naznačil možnou techniku nástupce F1. Novinka by měla rovněž používat atmosféricky plněný dvanáctiválec spojený s manuální převodovkou – dodavatele ústrojí však Murray zatím neuvedl. Jako základ by poté využil karbonového monokoku a samozřejmě by došlo na centrální pozici řidiče v kabině stejně jako u F1.

Aston Martin odhaluje motor Valkyrie. V12 bez turba má 1014 koní, zní jako F1

Aston Martin odhaluje motor Valkyrie. V12 bez turba má 1014 koní, zní jako F1

O hmotnosti má Murray také rozhodnuto: „Přijde mi neuvěřitelné, že u dnešních superaut je hmotnost okolo 1500 kg vyzdvihována. Nástupce F1 bych viděl pod hodnotou 1000 kg.“ To je samozřejmě ještě nižší hmotnost než v případě originálního F1. Uvidíme tedy, zda se podaří s přihlédnutím na současné bezpečnostní normy moderních aut tuto hodnotu dodržet.

Stále přitom mluvíme o myšlenkách. Murray neuvedl, kdy bychom měli nové F1 čekat, ani jak rozsáhlou produkci si představuje (původního F1 vzniklo 106 kusů). V každém případě je ale myšlenka old-school supersportu s V12, manuálem, bez přeplňování a zbytečné elektroniky zatraceně lákavá. 

Speciál: Autosalon Ženeva 2019

Autosalon v Ženevě je jednou z nejvýznamnějších událostí automobilového roku. Letos se koná již 89. ročník. Výstava pro novináře začíná v pondělí 4. března odpoledne, kdy bude vyhlášeno evropské Auto roku 2019 (COTY). Na úterý 5. a středu 6. března připadají tiskové dny, od čtvrtka 7. do neděle 17. března je výstaviště Palexpo přístupné veřejnosti.

 • Jak se nejlépe dostat do Ženevy? A kde koupit vstupenky na autosalon?
 • Přehled očekávaných premiér

Místo: Ženeva, Švýcarsko
Adresa výstaviště: Route François-Peyrot 30, 1218 Le Grand-Saconnex
Otevírací doba: Po - Pá 10:00 - 20:00, So - Ne 09:00 - 19:00
Vstupné: dospělí 16 franků, děti 9 franků, po 16:00 je vstupné poloviční

Škoda Kamiq • Škoda ScalaŠkoda Vision iVRenault ClioRenault TwingoAudi e-tronHonda EV Mitsubishi EV konceptKia e-SoulSsangYong Korando VW I.D Beach Buggy Cupra FormentorMitsubishi ASXPeugeot 208Volkswagen T-Roc R

TEST Ford Focus ST Plus Performance: Bejby nebude sedět v koutě!

Ford Focus ST Plus Performance

Akronymem rychlého Fordu je od pradávna označení RS a hot-hatch modrého oválu se již několikátou generací zove Focus RS. Jeho bejby bratříček ST se v očích nadšenců vždy tak trochu krčil v koutku a tam si fidlal ty své druhé housličky. K patnáctým narozeninám ale dostal od hodných strýčků z vývojového oddělení elektrickou kytaru… a k ní koncertní kombo s elektronickými efekty.

5.  12.  2019 | Petr Schnagl | 30 příspěvků
Za volantem elektrické Škody Citigoe iV: Odsouzena k úspěchu. Na doživotí?

Škoda Citigoe iV

Na prezentaci v Nizozemsku jsme vedle plug-in hybridní Škody Superb poprvé vyzkoušeli také první sériově vyráběný elektromobil s okřídleným šípem ve znaku. Odsouzen k úspěchu ale byl už dlouho před tím.

3.  12.  2019 | Jan Mička | 150 příspěvků
Levné Hyundaie i20 a i30 na ostří nože: Hodně muziky za méně než 300.000 Kč!

Hyundai i20 vs. Hyundai i30

Řekněme, že chcete nové auto a stanovíte si limit 300 tisíc korun. Český Hyundai má pro vás hned dvě lákavé nabídky.

1.  12.  2019 | Vladimír Kadera | 83 příspěvků