Gordon Murray chce postavit opravdového nástupce McLarenu F1. Podělil se o detaily

Legendární konstruktér se v Ženevě rozpovídal o svém neméně legendárním modelu F1 a jeho možném nástupci.

Gordon Murray, geniální inženýr stojící za ikonickým McLarenem F1, se už dříve podělil o plány nového, lehkého a dostupného sporťáku, který by využíval jeho patentovanou platformu iStream. Přestože bychom si ale na sporťák od Murraye měli ještě nějakou tu chvíli počkat, pod jeho nově založenou značkou IGM má prý vzniknout i právoplatný nástupce zmíněného supersportu F1.

Murray totiž o nástupci McLarenu F1 opravdu přemýšlí a magazínu Road & Track poskytl na autosalonu v Ženevě svůj pohled na věc.

Autosalon Ženeva 2019: Vstupné, otevírací doba, cesta a další info pro vás

Autosalon Ženeva 2019: Vstupné, otevírací doba, cesta a další info pro vás

„Opravdu si myslím, že se dosud nikomu nepodařilo postavit další McLaren F1. Hlavně taky proto, že ztělesňoval tak přímočarou myšlenku auta zaměřeného na řidiče, s nízkou hmotností, zvukem dvanáctiválce, přesnou odezvou z řízení… a smyslem pro technický detail,“ zmínil Murray.

„Nepovažuji to za kritiku, ale pokud máte sérii 700 LaFerrari, tento přístup si jednoduše nemůžete dovolit. Musíte používat produkční díly. Podle mě je tedy na čase, aby konečně vznikl další McLaren F1,“ dodal.  

Mclaren 600LT s výkonem 1000 koní? V Hennessey žádný problém

Mclaren 600LT s výkonem 1000 koní? V Hennessey žádný problém

A kdo jiný by měl postavit opravdového nástupce F1 než samotný autor originálu? S narůstajícím zaměřením na elektrifikaci, a tedy problémy s udržováním hmotnosti na minimu, si Murray myslí, že nyní je poslední možná šance takové auto postavit.

Konstruktér již také naznačil možnou techniku nástupce F1. Novinka by měla rovněž používat atmosféricky plněný dvanáctiválec spojený s manuální převodovkou – dodavatele ústrojí však Murray zatím neuvedl. Jako základ by poté využil karbonového monokoku a samozřejmě by došlo na centrální pozici řidiče v kabině stejně jako u F1.

Aston Martin odhaluje motor Valkyrie. V12 bez turba má 1014 koní, zní jako F1

Aston Martin odhaluje motor Valkyrie. V12 bez turba má 1014 koní, zní jako F1

O hmotnosti má Murray také rozhodnuto: „Přijde mi neuvěřitelné, že u dnešních superaut je hmotnost okolo 1500 kg vyzdvihována. Nástupce F1 bych viděl pod hodnotou 1000 kg.“ To je samozřejmě ještě nižší hmotnost než v případě originálního F1. Uvidíme tedy, zda se podaří s přihlédnutím na současné bezpečnostní normy moderních aut tuto hodnotu dodržet.

Stále přitom mluvíme o myšlenkách. Murray neuvedl, kdy bychom měli nové F1 čekat, ani jak rozsáhlou produkci si představuje (původního F1 vzniklo 106 kusů). V každém případě je ale myšlenka old-school supersportu s V12, manuálem, bez přeplňování a zbytečné elektroniky zatraceně lákavá. 

Speciál: Autosalon Ženeva 2019

Autosalon v Ženevě je jednou z nejvýznamnějších událostí automobilového roku. Letos se koná již 89. ročník. Výstava pro novináře začíná v pondělí 4. března odpoledne, kdy bude vyhlášeno evropské Auto roku 2019 (COTY). Na úterý 5. a středu 6. března připadají tiskové dny, od čtvrtka 7. do neděle 17. března je výstaviště Palexpo přístupné veřejnosti.

 • Jak se nejlépe dostat do Ženevy? A kde koupit vstupenky na autosalon?
 • Přehled očekávaných premiér

Místo: Ženeva, Švýcarsko
Adresa výstaviště: Route François-Peyrot 30, 1218 Le Grand-Saconnex
Otevírací doba: Po - Pá 10:00 - 20:00, So - Ne 09:00 - 19:00
Vstupné: dospělí 16 franků, děti 9 franků, po 16:00 je vstupné poloviční

Škoda Kamiq • Škoda ScalaŠkoda Vision iVRenault ClioRenault TwingoAudi e-tronHonda EV Mitsubishi EV konceptKia e-SoulSsangYong Korando VW I.D Beach Buggy Cupra FormentorMitsubishi ASXPeugeot 208Volkswagen T-Roc R

Minitest VW Amarok 3.0 TDI V6 4Motion Aventura: Všech pick-upů král

VW Amarok 3.0 TDI/190 kW 4M (minitest)

Volkswagen, nikoli bez souvislosti s novým emisním měřícím cyklem WLPT, pozměnil motorovou nabídku svého již deset let sloužícího pick-upu Amarok, který nyní nabízí v podstatě jediný motor. Nebojte se, jsou to dobré zprávy.

21.  3.  2019 | Petr Schnagl | 46 příspěvků
Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe: Malé srdce, velké odhodlání

Renault Kadjar 1.3 TCe (minitest)

Kadjar se v přívalu nových crossoverů možná poněkud ztrácí. O to více ale zaujme, když začnete zkoumat, co je za tou nenápadnou fasádu. A to i malé třináctistovce navzdory, protože funguje pozoruhodně dobře.

19.  3.  2019 | Miro Mihálik | 13 příspěvků
Minitest Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid 2WD: Napravení reputace?

Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid (minitest)

Honda se u nové generace modelu CR-V vzdala naftového motoru. Alternativou je hybrid s velice slušným výkonem 135 kW, který mě fascinoval ve více ohledech. Hlavně pak technikou.

17.  3.  2019 | Jan Mička | 37 příspěvků